Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nokje op derailleur

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 17 jul 2018 15:51

Verleden week zondag reed ik bij Culemborg over de lekdijk.
Opeens blokkeerde mijn achterwiel. Slippend kwam ik tot stilstand.
Het bleek dat mijn achterderailleur helemaal verbogen was en tussen de spaken was gekomen. Vandaar de blokkade van het achterwiel.
Ik kon gaan lopen naar Zijderveld, waar mijn auto stond. Ongeveer 7 kilometer.
Thuis gekomen de boel bekeken, wat er nou in vredesnaam gebeurd kon zijn. Wat bleek nou, Op de lekdijk hadden ze grind gestrooid om het wegdek steviger te maken. Een grindje was tussen de ketting en een derailleur wieltje gekomen. Dit zat helemaal klem en de ketting kon geen kant meer op. Onbewust van dit feit trapte ik door en daardoor verboog de derailleur en kwam tussen de spaken. Nog nooit eerder meegemaakt of van anderen gehoord.
Het derailleurdpadje was totall los en moest vervangen worden.
De kooi van de derailleur kon ik tussen de bankschroef rechtbuigen. Het schakelen ging daarna weer prima.
Een paar dagen later zag ik op de grond een vierkant stukje afgebroken metaal liggen. Na een tijdje zoeken bleek dit een nokje te zijn van de derailleur (Tiagra RD-4400).

Zie via de link de technische tekening van deze derailleur. Het nokje zit op een ring van onderdeel drie (B-tension onderdeel).
http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-RD-4400-1881.pdf

Weet iemand waar dit nokje voor diend. Het schakelen gaat opzich goed. Maar het moet toch ergens voor dienen lijkt mij.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 17 jul 2018 16:05

Ik heb de laatste weken ook regelmatig op de Lekdijk tussen Culemborg en pak 'm beet Rhenen gereden. Op meerdere plaatsen is het wegdek voorzien van een nieuwe laag asfalt. Helaas worden er na het asfalteren hele bergen split over de weg uitgestrooid hetgeen levensgevaarlijk is voor vooral wielrijders en motorrijders, het split wordt door de auto's naar de zijkanten gereden en daar ligt dan zeker (ook in de bochten) een dikke laag. Afgelopen weekend daar nog gereden en gemerkt dat de weg inmiddels weer redelijk berijdbaar is voor fietsers. Ik weet niet of je veel schade hebt, maar ik zou de wegbeheerder aansprakelijk stellen. Het zal wel niet anders kunnen, maar ik vind de hoeveelheden uitgestrooide split levensgevaarlijk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jul 2018 16:19

Degelijke haakjes dienen om iets op zijn plaats te houden.
Soms absoluut nodig, soms een extra beveiliging of borgingsmiddel. Ik heb ze ook op het schroefje die de remblokken in mijn sram schijfremmen op zijn plaats houden (ik geraak die altijd kwijt en rijd al enkele jaren zonder... voorbeeld niet te volgen....).
In dit geval zal het zorgen dat je vijs van je 'B-Axle Assembly' beter op zijn plaats blijft.

Ik verwacht bij een dergelijk haakje wel een specifieke groef in de vijs waarin het haakje pakt. Die lijkt er niet te zijn. Past het haakje dan in de schroefdraad.

Dus voor het schakelen niet relevant. Opdat je derailleurs niet plots uit elkaar valt wel relevant.

Walter

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 17 jul 2018 17:08

Dat nokje was waarschijnlijk dat omgeplooid stukje van de ring met de B -schroef en zorgt ervoor dat de derailleur niet te ver kan terug draaien op zijn scharnierpunt.
De ganse derailleur beweegt door middel van een opgespannen veer naar achteren tot tegen het nokje.

Als dat nokje weg is (ofwel op het derailleurhuis ofwel op dat plaatje) dan kan de derailleur verder naar achteren en omhoog: draait met veerspanning mee.
Zolang er een ketting op ligt (en die niet te lang is) kan het volgens mij geen kwaad.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 17 jul 2018 20:04

De schade is een derailleurpadje van 20 euro en een setje derailleur wieltjes van 13 euro. Totaal dus 33 euro. De wieltjes waren overigens nog helemaal nieuw net aangeschaft.

Inderdaad baal ik ook van grind en vooral die dikke rillen. Ben als de dood dat ik in bochten hierop weg glij. Ik rij dan ook heel langzaam. Er lang mooi strak asfalt, wat altijd heerlijk rijdt en nu moest dat grind er weer op. Zo veel auto's rijden er volgens mij niet over de lekdek en zeker geen zware vrachtwagens. Dus het asfalt wordt niet zo gauw kapot gereden zonder dat grind lijkt mij.

Dat nokje moet inderdaad dienen om te voorkomen, dat de kooi te ver doordraait door de veerspanning als de ketting er af gaat. Iets anders kan het niet zijn.
Als de ketting eraf gaat, zal ik dat goed in de gaten houden en iets bedenken om het te ver doordraaien te voorkomen.

Bedankt voor de uitleg.

Plaats reactie