Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervelende tik!

mathiash
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2018 09:10

mathiash 16 jul 2018 09:17

Dag iedereen,

deze winter had ik tijdens het fietsen op de rollen een vervelende tik, telkens over het dode punt van de rechter trapas. Ik heb nieuwe wielen gekocht en de casette overgezet naar die nieuwe wielen. De tik was verdwenen! Deze week mijn fiets eens grondig gekuist, de ketting en cassette ontvet (en terug ingevet). Na een 10-tal km begon het kraken opnieuw. Enkel wanneer ik neerzit, wanneer ik rechtsta hoor ik niets. Naar het einde van de rit begin het te verbeteren, maar af en toe hoor ik het nog.

Ik heb al eens gefiets zonder mijn koersschoenen, nog te horen, dus de plaatjes kunnen het niet zijn. Balhoofd is nieuw, kan ook uitgesloten worden.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Bedankt!

Mathias

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 16 jul 2018 09:25

Ik zet 20 cent in op: Zadel danwel zadelpen.

Oplossing:
Zadel loshalen, de rails schoonmaken en weer opnieuw vastzetten.
Zadelpen loshalen, schoonmaken en weer opnieuw vastzetten.

Bewijsstuk 1a:
"wanneer ik rechtsta hoor ik niets"

mathiash
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2018 09:10

mathiash 16 jul 2018 09:43

vermeulen schreef: 16 jul 2018 09:25 Ik zet 20 cent in op: Zadel danwel zadelpen.

Oplossing:
Zadel loshalen, de rails schoonmaken en weer opnieuw vastzetten.
Zadelpen loshalen, schoonmaken en weer opnieuw vastzetten.

Bewijsstuk 1a:
"wanneer ik rechtsta hoor ik niets"
Vergeten te vermelden: het is een vaste zadelpen, afgezaagd op mijn hoogte. Kunnen het toch de rails van het zadel zelf zijn? Ik heb er al eens ziten op duwen maar ik hoor niets.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jul 2018 18:17

Veel verschil is er niet tussen een vaste en losse zadelpen qua klemming, dus ja....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lange_666
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2008 00:37

lange_666 17 jul 2018 17:14

mathiash schreef: 16 jul 2018 09:17 ... een vervelende tik, telkens over het dode punt van de rechter trapas
+/- Idem voorgehad een tijdje terug:

Probleem: tik bij aanzetten van rechtervoet bij zitten op zadel (bij recht op de trappers lopen geen probleem).

Gevraagd aan fietscollega's waar zij de tik hoorden:
Antwoord: trapas regio

Ondernomen akties (begonnen met de simpelste dingen):
- Rechterpedaal doorgesmeerd (Speedplay): NIO
- Rechter schoenplaatje gesmeerd: NIO
- Rechterpedaal gedemonteerd, draad + pedaalgat in crank gekuisd en gesmeerd: NIO
- Kettingbladen afgebouwd en extra gekuist, bladbouten en gaten proper gemaakt en gesmeerd: NIO
- Bracket lagers gecheckt, draaien mooi rond, geen weerstand: NIO
- Bracket lagers uitgebouwd, adapter uitgebouwd, alles gekuisd en gesmeerd en weer samen gebouwd: NIO
- Nieuwe bracket lagers gestoken: NIO
- Adapter eruit en press-fit lagers gestoken: NIO

Moest ergens uit de trapas regio komen aangezien de tik ook meeging met de cadans, wielen kon dus (eigenlijk) niet.

Oorzaak:
Uiteindelijk "linkerpedaal" gedemonteerd, draad + pedaalgat in linker crank gekuisd en gesmeerd (zat nog steeds vet in en was niet echt). Terug gemonteerd: IO
Tik weg.

mathiash
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2018 09:10

mathiash 20 jul 2018 11:36

lange_666 schreef: 17 jul 2018 17:14
mathiash schreef: 16 jul 2018 09:17 ... een vervelende tik, telkens over het dode punt van de rechter trapas
+/- Idem voorgehad een tijdje terug:

Probleem: tik bij aanzetten van rechtervoet bij zitten op zadel (bij recht op de trappers lopen geen probleem).

Gevraagd aan fietscollega's waar zij de tik hoorden:
Antwoord: trapas regio

Ondernomen akties (begonnen met de simpelste dingen):
- Rechterpedaal doorgesmeerd (Speedplay): NIO
- Rechter schoenplaatje gesmeerd: NIO
- Rechterpedaal gedemonteerd, draad + pedaalgat in crank gekuisd en gesmeerd: NIO
- Kettingbladen afgebouwd en extra gekuist, bladbouten en gaten proper gemaakt en gesmeerd: NIO
- Bracket lagers gecheckt, draaien mooi rond, geen weerstand: NIO
- Bracket lagers uitgebouwd, adapter uitgebouwd, alles gekuisd en gesmeerd en weer samen gebouwd: NIO
- Nieuwe bracket lagers gestoken: NIO
- Adapter eruit en press-fit lagers gestoken: NIO

Moest ergens uit de trapas regio komen aangezien de tik ook meeging met de cadans, wielen kon dus (eigenlijk) niet.

Oorzaak:
Uiteindelijk "linkerpedaal" gedemonteerd, draad + pedaalgat in linker crank gekuisd en gesmeerd (zat nog steeds vet in en was niet echt). Terug gemonteerd: IO
Tik weg.
Ik heb nieuwe pedalen gemonteerd -> niet ok
Ander achterwiel -> niet ok

Enige wat het nog kan zijn is het zadel, ik zal me hier even op focussen.

Plaats reactie