Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ratel derailleurwieltje

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 10 jul 2018 11:15

mao schreef: 10 jul 2018 10:53
Keezx schreef: 10 jul 2018 10:45 Vermoedelijk kan dat , ja, en water in de ketting wil je ook niet voor je smeert...
Ik spoel kettingen met Dasty en heet water, spoel na met heet water en dan 2 minuten in de oven om het water te verdrijven.
Het lijkt omslachtig, maar de hele wasbeurt duurt een 5 a 6 minuten.
Een niet of slecht gesmeerde ketting piept en/of knarst, maar maakt in het algemeen veel meer geluid dan een slecht gesmeerde, dus je probleem kan heel goed de Dasty en/of water geweest zijn
Ja piepen of knarsen duidt meestal op vuil; dat zit er in ieder geval niet meer in bij mij. Maar zonder smering wordt het dan natuurlijk wel sneller een lawaai. Hoe warm zet je de oven normaliter? De wasbeurt mag best omslachtig zijn (ik vind het poetsen toch wel mooi werk ;) ), als het maar goed klinkt daarna. Ik denk dat ik maar eens een missing link op de ketting zet en het ook eens zo probeer.
mao schreef: 10 jul 2018 10:53 Ik denk niet dat het de smering is...
Mijn buurman heeft Di2 ultregra, irriteert zich mateloos aan het ratelende geluid van zijn aandrijving.
Lange kooi met een Shimano ketting schijnt (volgens zijn FM) de boosdoener te zijn.
Heb dit al veel gelezen op fora inderdaad, de lange kooi is over het algemeen luidruchtiger; ik heb alleen geen lange kooi erop zitten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 jul 2018 12:47

Tja nieuwe ketting en nieuwe wieltjes zou het probleem moeten oplossen zou je denken..
Gelukkig rij ik met ( geruisloze ) Campa ;-)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 17 jul 2018 16:42

Als ik achter schakel naar een kleiner tandwiel, dan ratelt me ketting wat. ik moet me shifter dan 1 tikje terug doen. Krijg het niet lekker afgesteld. Waar moet ik met name aan denken?

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 12 aug 2018 22:53

Voor diegene die dit topic leest om een soortgelijk probleem op te lossen; volledige schoonmaak en smering was uiteindelijk de oplossing, na 50 km was alles geruisloos.

Plaats reactie