Pagina 2 van 3

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 11 jul 2018 17:27
door vermeulen
Er zijn al best wat fietsen zonder ketting:
https://www.telegraph.co.uk/men/active/ ... chain.html

Het schakelprobleem wordt dan meestal met een rohloff naaf opgelost, in plaats van een schuivende as.
Om de een of andere reden is het nooit populair geworden.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 11 jul 2018 19:59
door Ernie C.
Afbeelding

Alleen het single speed prototype werkt nog en het achtertandwiel is aardig lomp.
wil je een stijve cardanas over die cassette laten bewegen dan draait volgens mij alles in de soep. Ik denk dat je dan toch iets met veerspanning nodig hebt en daarmee ben je volgens mij ook de gewonnen efficiëntie weer kwijt.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 11 jul 2018 20:21
door Keezx
Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 11 jul 2018 20:26
door Douglas
Keezx schreef: 11 jul 2018 20:21 Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Volgens mij is hun hele businessmodel er op gericht dat dit wel het geval is. En ik heb de indruk dat het ze aardig lukt om deze illusie te verkopen

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 11 jul 2018 21:31
door daniel1975
Illusie verkopen zijn mensen rijk en wereldberoemd mee geworden ;-)

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 11 jul 2018 21:57
door DeletedUser02
Kosten die ceramic dingen niet allemaal richting de €1k? Complete onzin natuurlijk voor 99,9% van het wielervolk.

Het onderhoudsarme gedeelte is al getackeld door de riem aandrijvingen en naafversnellingen.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 12 jul 2018 10:49
door Keezx
vermeulen schreef: 11 jul 2018 17:27
Het schakelprobleem wordt dan meestal met een rohloff naaf opgelost, in plaats van een schuivende as.
Om de een of andere reden is het nooit populair geworden.
Daar zijn zo voor de vuist weg best wat redenen voor te verzinnen:
Minder efficient (met conventionele tandwielen) dan een ketting.
Zwaarder.
Altijd duurder
Zeer waarschijnlijk minder betrouwbaar

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 12 jul 2018 11:01
door havana
Maakt enorm veel herrie op bepaalde verzetten. Verzet is niet aan te passen zoals dat met een cassette wel makkelijk kan.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 12 jul 2018 11:30
door MarkVeenstra
Een ander voorbeeld, weinig onderhoud en vuil (vooral als je deze gebruikt in de californische zon):
http://www.stringbike.com/

"is a piece of art" "clean, graceful and fun" ... ze hebben er direct maar een gedrocht van een fiets bij verzonnen.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 12 jul 2018 11:40
door wasbeer2006
Keezx schreef: 11 jul 2018 20:21 Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Die berekening klopt niet, het moet 2w minder zijn en niet 0,05w , niet dat dat heel veel is, je elleboog net gedraaid ben je het ook kwijt, maar dat scheelt dan weer 97,5% met jouw berekening.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 12 jul 2018 11:54
door bve
Van 98 naar 99% efficiëntie is genoeg om verschil te maken, daar is zeker winst te halen. Of dit de technologie is die de ketting gaat vervangen betwijfel ik.

Re: Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

Geplaatst: 12 jul 2018 12:19
door japiecarbon
wasbeer2006 schreef: 12 jul 2018 11:40
Keezx schreef: 11 jul 2018 20:21 Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Die berekening klopt niet, het moet 2w minder zijn en niet 0,05w , niet dat dat heel veel is, je elleboog net gedraaid ben je het ook kwijt, maar dat scheelt dan weer 97,5% met jouw berekening.
Er spelen uiteraard meer dingen dan alleen het verlies van de ketting. Dus zeer ws klopt de bereking wel.