Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 jul 2018 12:20

bve schreef: 12 jul 2018 11:54 Van 98 naar 99% efficiëntie is genoeg om verschil te maken, daar is zeker winst te halen. Of dit de technologie is die de ketting gaat vervangen betwijfel ik.
Dat is het verlies van de ketting, niet de totale efficientie. De winst die je op een ketting aandrijving kan winnen is echt heeeeeeeel marginaal.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 jul 2018 16:14

Keezx schreef: 12 jul 2018 10:49
vermeulen schreef: 11 jul 2018 17:27
Het schakelprobleem wordt dan meestal met een rohloff naaf opgelost, in plaats van een schuivende as.
Om de een of andere reden is het nooit populair geworden.
Daar zijn zo voor de vuist weg best wat redenen voor te verzinnen:
Minder efficient (met conventionele tandwielen) dan een ketting.
Zwaarder.
Altijd duurder
Zeer waarschijnlijk minder betrouwbaar
Ik kan ook wel voordelen bedenken (puur speculatief); het neemt minder ruimte in op de fiets, en kan eventueel ook boven de crank geplaats worden. Bij mountainbiken en cyclocrossen zou je dan de aandrijving uit de "gevarenzone" kunnen halen, zodat je bij een valpartij minder kans hebt op schade waar je niet meer mee verder kan fietsen.
Met een gewone ketting en een rohloff naaf is die kans ook kleiner trouwens,

Ik kan online alleen weinig vinden over de betrouwbaaheid op lange termijn; hoe goed kan zo een systeem bijvoorbeeld tegen pekel, zand en water? Een ketting faalt door tanden over te slaan, van de tandwielen af te lopen, of gewoonweg te breken, maar waar gaat het als eerste mis bij een as-aandrijving? En hoe lossen de jongens van Ceramic speed dat op?

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 12 jul 2018 18:13

Jammer van die verminkte cervelo P%

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jul 2018 07:13

japiecarbon schreef: 12 jul 2018 12:20
bve schreef: 12 jul 2018 11:54 Van 98 naar 99% efficiëntie is genoeg om verschil te maken, daar is zeker winst te halen. Of dit de technologie is die de ketting gaat vervangen betwijfel ik.
Dat is het verlies van de ketting, niet de totale efficientie. De winst die je op een ketting aandrijving kan winnen is echt heeeeeeeel marginaal.

Het totale verslies van ketiing en lagers is tussen de 3 en 5% afhankelijk van wattage en omstandigheden.

Als je voor het gemak even uitgaat dat de ketting/casette en bladen voor 2 a 3% weerstand zorgen op de totale fiets en hier gaat 49% vanaf volgens dit artikel. Dan scheelt het op het totale geleverde vermogen tussen de 1 en 1,5% dus gemiddeld tussen de 2 en 6 watt op het totaal.

A;ls het goed werkt is het mooi meegenomen en waarom niet.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 13 jul 2018 13:40

Ik heb meer het idee dat het een marketing joke is!
En dat men name om in de belangstelling te staan tijdens de beurs in Friedrichshafen...
Kan het mis hebben maaarrrrr...daar heeft het wel alle schijn van.
...

Plaats reactie