Dat is het verlies van de ketting, niet de totale efficientie. De winst die je op een ketting aandrijving kan winnen is echt heeeeeeeel marginaal.
Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik kan ook wel voordelen bedenken (puur speculatief); het neemt minder ruimte in op de fiets, en kan eventueel ook boven de crank geplaats worden. Bij mountainbiken en cyclocrossen zou je dan de aandrijving uit de "gevarenzone" kunnen halen, zodat je bij een valpartij minder kans hebt op schade waar je niet meer mee verder kan fietsen.
Met een gewone ketting en een rohloff naaf is die kans ook kleiner trouwens,
Ik kan online alleen weinig vinden over de betrouwbaaheid op lange termijn; hoe goed kan zo een systeem bijvoorbeeld tegen pekel, zand en water? Een ketting faalt door tanden over te slaan, van de tandwielen af te lopen, of gewoonweg te breken, maar waar gaat het als eerste mis bij een as-aandrijving? En hoe lossen de jongens van Ceramic speed dat op?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
japiecarbon schreef: ↑12 jul 2018 12:20Dat is het verlies van de ketting, niet de totale efficientie. De winst die je op een ketting aandrijving kan winnen is echt heeeeeeeel marginaal.
Het totale verslies van ketiing en lagers is tussen de 3 en 5% afhankelijk van wattage en omstandigheden.
Als je voor het gemak even uitgaat dat de ketting/casette en bladen voor 2 a 3% weerstand zorgen op de totale fiets en hier gaat 49% vanaf volgens dit artikel. Dan scheelt het op het totale geleverde vermogen tussen de 1 en 1,5% dus gemiddeld tussen de 2 en 6 watt op het totaal.
A;ls het goed werkt is het mooi meegenomen en waarom niet.