Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Herrie Derrie R8000

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 26 apr 2020 18:01

Van de week mijn 12-speed Shimano XT ketting binnengekregen en gisteren tijdens de voorjaarsbeurt gemonteerd. Als ik het goed gezien heb met een schakeltje minder (omdat ik dat ook als tip heb gezien). Dus, een iets strakker staande 12-speed ketting. En uiteraard na de beurt verder ook een geheel schone fiets. Vandaag 100 km gefietst, en wat denk je? STIL!!

Nu kan dat natuurlijk aan de fabriekssmering en de schone fiets liggen, dus ik hou nog slag om de arm, maar voor nu voorzichtig positief!
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 26 apr 2020 18:38

Een smeermiddel obv wax of een combinatie met wax heeft mij nooit kunnen bekoren. Vaak ook meer”herrie” inderdaad.

Wax is een prima beschermingsmiddel maar toch minder geschikt als smeermiddel voor kettingen is mijn opvatting.

Een smeermiddel met PTFE, zoals eerder hier genoemd, zal naar mijn ervaring zeker helpen om de boel soepeler/stiller te laten lopen.

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 26 apr 2020 19:47

Bianchi-Ber schreef: 26 apr 2020 18:01 Van de week mijn 12-speed Shimano XT ketting binnengekregen en gisteren tijdens de voorjaarsbeurt gemonteerd. Als ik het goed gezien heb met een schakeltje minder (omdat ik dat ook als tip heb gezien). Dus, een iets strakker staande 12-speed ketting. En uiteraard na de beurt verder ook een geheel schone fiets. Vandaag 100 km gefietst, en wat denk je? STIL!!

Nu kan dat natuurlijk aan de fabriekssmering en de schone fiets liggen, dus ik hou nog slag om de arm, maar voor nu voorzichtig positief!
Dat is hopelijk goed nieuws! Met de fabriekssmering was de 11 speed ketting ook stil bij mij. Raakt de ketting nog tegen de boven en onderliggende kransjes?

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 26 apr 2020 19:51

joepie schreef: 26 apr 2020 18:38 Een smeermiddel obv wax of een combinatie met wax heeft mij nooit kunnen bekoren. Vaak ook meer”herrie” inderdaad.

Wax is een prima beschermingsmiddel maar toch minder geschikt als smeermiddel voor kettingen is mijn opvatting.

Een smeermiddel met PTFE, zoals eerder hier genoemd, zal naar mijn ervaring zeker helpen om de boel soepeler/stiller te laten lopen.
Squirt is goed, als je het goed gebruikt.
Maar, na een rit van meer als 4u maakt het wel wat meer lawaai. Maar welke dry lube niet?
Hier een test van enkele lubes waar de resultaten van sommige high end merken bar slecht scoren. Ik gebruik zowel boeshield als squirt naargelang de weersomstandigheden en de afstanden die ik doe.
https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/
en
https://cyclingtips.com/2018/03/fast-ch ... you-money/

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 26 apr 2020 20:04

Als een van de eerste posters in dit draadje ook nog een reactie. Ik zit richting de 7500 km met met groep. Mijn ervaring is dat echt goed schoonhouden het beste is. Dat blijft alles stil. Als ik het smeren of schoonmaken wat uitstel, dan wordt het weer rumoerig.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 26 apr 2020 20:23

marsman schreef: 26 apr 2020 20:04 Als een van de eerste posters in dit draadje ook nog een reactie. Ik zit richting de 7500 km met met groep. Mijn ervaring is dat echt goed schoonhouden het beste is. Dat blijft alles stil. Als ik het smeren of schoonmaken wat uitstel, dan wordt het weer rumoerig.
Ik poets mijn fiets na quasi elke rit als een freak maar bij deze groep is er echt iets niet ok, anders vond je er ook niet zoveel topics van op het net. Maar wat voor de ene storend is, is voor de andere normaal. Maar een mooi gepoetste fiets ,daar begint het mee uiteraard!

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 26 apr 2020 21:46

Na 5000 km begon het wat lawaai te maken.
Ketting was nog niet versleten (gemeten met een ketting meter).
Toch een nieuwe kmc erop gelegd, en weer muisstil hier..

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 apr 2020 11:26

Bianchi-Ber schreef: 26 apr 2020 18:01 Van de week mijn 12-speed Shimano XT ketting binnengekregen en gisteren tijdens de voorjaarsbeurt gemonteerd. Als ik het goed gezien heb met een schakeltje minder (omdat ik dat ook als tip heb gezien). Dus, een iets strakker staande 12-speed ketting. En uiteraard na de beurt verder ook een geheel schone fiets. Vandaag 100 km gefietst, en wat denk je? STIL!!

Nu kan dat natuurlijk aan de fabriekssmering en de schone fiets liggen, dus ik hou nog slag om de arm, maar voor nu voorzichtig positief!
Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid. Als ze even lang meegaat en stil blijft, lijkt het mij een goede oplossing (XT-ketting kost evenveel als een Ultegra)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 11 mei 2020 20:46

Hoi,

Ik ben inmiddels een paar ritten en circa 500 km verder. De laatste ritten leek er wel weer meer geluid te komen, alhoewel nog altijd minder dan voorheen. Na de voorlaatste rit voor het eerst een doekje over de ketting en een beetje dry lube, en toen was het weer even geruisloos. Maar dat bleef niet zo helaas.

Al met al zeker ben ik nog tevreden, maar ik ben er niet zeker van of het type ketting hetgeen is dat de doorslag heeft gegeven of dat een nieuwe ketting überhaupt geholpen heeft.. De test duurt dus nog even voort.

Ik ga in ieder geval wel die ptfe lube bestellen. Dat is een dry lube toch? Heeft er dan nog iemand een tip voor een wet lube?
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 mei 2020 21:21

Iedere olie is een "wet lube".....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 13 mei 2020 13:11

Bianchi-Ber schreef: 11 mei 2020 20:46 Hoi,

Ik ben inmiddels een paar ritten en circa 500 km verder. De laatste ritten leek er wel weer meer geluid te komen, alhoewel nog altijd minder dan voorheen. Na de voorlaatste rit voor het eerst een doekje over de ketting en een beetje dry lube, en toen was het weer even geruisloos. Maar dat bleef niet zo helaas.

Al met al zeker ben ik nog tevreden, maar ik ben er niet zeker van of het type ketting hetgeen is dat de doorslag heeft gegeven of dat een nieuwe ketting überhaupt geholpen heeft.. De test duurt dus nog even voort.

Ik ga in ieder geval wel die ptfe lube bestellen. Dat is een dry lube toch? Heeft er dan nog iemand een tip voor een wet lube?
Hmmm das gematigd enthousiast hé.
Volgende week gaat iemand mijn aandrijflijn volledig controleren op afstelling en ook zien als de derailleurpad toch niet een tikje scheef staat.

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 13 mei 2020 17:15

Ik vind 5oo km fietsen en dan pas een doekje er over ook wel aan de late kant. Ik doe dat na iedere rit en dan een drupje olie. Inmiddels 1300 km verder. Nergens last van.

Plaats reactie