Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Herrie Derrie R8000

Gebruikersavatar
Black_64
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 mei 2016 08:58

Gebruikersavatar Black_64 09 jul 2018 18:12

marsman schreef: 09 jul 2018 09:52 Even aanhaken. Rij sinds kort ook met de r8000 Ultegra groep. Ik heb een korte kooi en gereden met 11-28 en 11-23 cassettes. Ook mij viel op dat het allesbehalve stil is. Ik had gehoopt dat na de eerste servicebeurt e.e.a. verholpen zou zijn, maar helaas. Gezien het aantal mensen dat hier reageert lijkt het dus niet echt uniek te zijn helaas.

Goede tips welkom!
Dat is wat mij ook op viel.
Kan je de test doen die ik hier boven beschreef?
Gewoon de ketting over het bovenste wieltje (G-Pulley) laten lopen en horen of het dat geluid is.
Specialized Roubaix SL4 Sport 2017

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 10 jul 2018 23:41

Ik heb hetzelfde probleem met Sram Red Etap. Ook een rauw en luid lopende aandrijving als ik voor op de 50 rij en achter 28, 25, 23 of 21. Het lijkt wel of geluid van Bottom Bracket komt i.p.v. cassette. Schakelen gaat goed en alles staat ogenschijnlijk goed afgesteld. Ketting raakt ook nergens de kooi van de voor-derailleur. Ik heb dit alleen met Sram Etap want voorheen met Sram red 22 nooit dit soort issues gehad. Kortom; het is niet uniek voor Shimano R8000, maar een issue dat bij veel nieuwe groepen de kop op steekt. Ik pieker me suf hoe dit nu komt en hoe je het kan verhelpen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 jul 2018 23:59

Je moet het toch zoeken in de combinatie van kettingblad, cassette en ketting met een scheve kettinglijn.
Ik kan me voorstellen dat bij de elektrische groepen de tandvormen (nog) wat meer zijn ontworpen op schakelen en minder op geruisloze loop.
Misschien eens een ander merk ketting proberen....veel meer zit er IMO niet in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 11 jul 2018 07:42

Ik laat vanmiddag mijn BB en de BB30 lagers checken. Ik heb ook nieuwe kettingblad, ketting en cassette besteld om wat zaken uit te kunnen sluiten. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet heel veel van want ik heb meegemaakt dat met nieuwe spullen de aandrijving toch klonk alsof ik met versleten meuk op aan het fietsen was en verschillende fietsenmakers het ook niet meer wisten.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 11 jul 2018 12:13

Even een stomme vraag. Hangt je achter-derailleur wel loodrecht? Wellicht scheve pad, of rechte pad die naar binnen getrokken wordt bij het (te vast) aantrekken van de quick release in een carbon frame. Althans dat was bij mij wel het probleem. Pad richten met wiel erin is dan de enige oplossing.
Laatst gewijzigd door rovar op 11 jul 2018 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 11 jul 2018 12:30

Goed punt! Ik had me niet gerealiseerd dat door de quickrelease het pad naar binnen getrokken zou kunnen worden. Dit zou kunnen verklaren waarom bij mijn lightweight wielen de probelem groter zijn dan bij mijn fulcrum wielen. De super lichte quickrelease van mijn lightweight wielen zet ik doorgaans extreem strak. Derailleur pad lijkt me recht want frame is paar maanden oud en er is niets geks mee gebeurd. Ik laat het wel checken.
Ik blijf het wel raar vinden dat knarsende rauwe geluid van de aandrijving meer uit mijn BB lijkt te komen dan vanaf mijn sram cassette, maar wellicht lijkt dat maar zo door de ketting. Als ketting eraf is, dan spint crankset super soepel en zonder geluid rond.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 jul 2018 20:02

Hier ook een R8000 groep, in combinatie met Rotor crankstel, maakt ook veel meer geluid dan mijn Sram Force, Gemonteerd door Serge van KoersCC, al een keer terug geweest, toen gecontroleerd of de pad recht stond. Na pakweg 1000 km nogmaals alles ge-finetuned.
Alles staat nu perfect, schakelt als een malle, maar de aandrijflijn blijft rumoerig, zeker in vergelijking met de Sram welke echt geluidloos is.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 12 jul 2018 07:52

Keezx schreef: 10 jul 2018 23:59 Ik kan me voorstellen dat bij de elektrische groepen de tandvormen (nog) wat meer zijn ontworpen op schakelen en minder op geruisloze loop.
Dat zou heel goed kunnen... ik krijg mijn nieuwe Record EPS ook niet zo stil als mijn oude mechanische SR groep. Echt veel geluid is het niet (anderen horen het zelfs niet), maar de ketting blijf je ook bij perfecte afstelling toch altijd een beetje horen bij een wat meer scheve kettinglijn.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 jul 2018 19:57

Black_64 schreef: 09 jul 2018 18:12
marsman schreef: 09 jul 2018 09:52 Even aanhaken. Rij sinds kort ook met de r8000 Ultegra groep. Ik heb een korte kooi en gereden met 11-28 en 11-23 cassettes. Ook mij viel op dat het allesbehalve stil is. Ik had gehoopt dat na de eerste servicebeurt e.e.a. verholpen zou zijn, maar helaas. Gezien het aantal mensen dat hier reageert lijkt het dus niet echt uniek te zijn helaas.

Goede tips welkom!
Dat is wat mij ook op viel.
Kan je de test doen die ik hier boven beschreef?
Gewoon de ketting over het bovenste wieltje (G-Pulley) laten lopen en horen of het dat geluid is.
Gedaan, lijkt het bij mij niet te zijn.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 jul 2018 20:01

Vanavond even goed naar gekeken. Ik heb mijn ketting iets ingekort, die was net te lang (voor groot en achter klein, derailleurwieltjes niet onder elkaar). Verder padje iets vaster getrokken. Cassette gechecked op speling, niks aan de hand. Als laatste de boel extreem goed schoongemaakt, gedroogd en gesmeerd.

Op de fietsstandaard alles goed en stil. Meld me wel weer als ik wat ritjes heb gedaan.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Black_64
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 mei 2016 08:58

Gebruikersavatar Black_64 13 jul 2018 07:21

marsman schreef: 12 jul 2018 19:57
Black_64 schreef: 09 jul 2018 18:12 Dat is wat mij ook op viel.
Kan je de test doen die ik hier boven beschreef?
Gewoon de ketting over het bovenste wieltje (G-Pulley) laten lopen en horen of het dat geluid is.
Gedaan, lijkt het bij mij niet te zijn.
Bedankt voor het testen.

Bij mij maakt dit tandwieltje een ratelend geluid.
Om te testen ga ik die eens vervangen door iets wat ik nog heb liggen. (tacx of van de 105)

Toch valt het op dat meerdere mensen vinden dat de R8000 meer geluid maakt.
Specialized Roubaix SL4 Sport 2017

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 13 jul 2018 07:48

Ik heb ook even wat draadjes in het techniekforum doorlopen. Er zijn meer mensen die het hebben. Wellicht kanntopicstarter de titel aanpassen naar herrie achterderailleur Ultegra r8000? Dat maakt het wat specifieker en wellicht reageren meer mensen met hetzelfde en tips en oplossingen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie