Carbon frame / zadelpen tikt
Ik heb vorige maand zelf een nieuwe racefiets opgebouwd. Zowel het aero frame, aero stuur, zadel als oval zadelpen zijn full carbon. Nu heb ik tijdens het fietsen/trappen op willekeurige momenten een vrij luide tik. Als ik staand trap dan is de tik er niet of veel minder, dus de bottom bracket kan het denk ik niet zijn. De tik komt volgens mij van de zadelpen ter hoogte van de klem.
Nu heb ik het gedeelte van de zadelpen dat in het frame zit, de (alu) klem en de boutjes ingesmeerd met Cyclon Stay Fixed montagepasta. Ik heb voor het insmeren eerst gecheckt of alles braamvrij is.
Gisteren heb ik 85km gefietst, en de eerste 30km hoorde ik geen tik. Opgelost dacht ik. Zo op de helft, tijdens het klimmen, begon het getik weer, om gek van te worden, het leid je af. De tik is er niet meer uitgegaan.
Nu is mijn vraag: wat kan ik nog meer doen? Ik zat te denken om het overtollige gedeelte van de zadelpen (ongeveer 10cm) af te zagen, zodat er nog minder contact is met het frame. Dan hou ik nog ongeveer 5cm zadelpen in het frame over. Maar voordat ik deze drastische maatregel neem, wil ik eerst jullie ervaringen weten.
Iemand tips?
Nu heb ik het gedeelte van de zadelpen dat in het frame zit, de (alu) klem en de boutjes ingesmeerd met Cyclon Stay Fixed montagepasta. Ik heb voor het insmeren eerst gecheckt of alles braamvrij is.
Gisteren heb ik 85km gefietst, en de eerste 30km hoorde ik geen tik. Opgelost dacht ik. Zo op de helft, tijdens het klimmen, begon het getik weer, om gek van te worden, het leid je af. De tik is er niet meer uitgegaan.
Nu is mijn vraag: wat kan ik nog meer doen? Ik zat te denken om het overtollige gedeelte van de zadelpen (ongeveer 10cm) af te zagen, zodat er nog minder contact is met het frame. Dan hou ik nog ongeveer 5cm zadelpen in het frame over. Maar voordat ik deze drastische maatregel neem, wil ik eerst jullie ervaringen weten.
Iemand tips?
Laatst gewijzigd door rovar op 08 jan 2019 00:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Snelspanners gecheckt?
Maar de snelspanner aan de voorkant heb ik volgens mij niet opnieuw los en vast gemaakt tijdens de rit... Mijn voorwiel had ik er wel uit i.v.m. transport in de auto...
Tips over snelspanners? Moet daar ook Cyclon opgesmeerd worden? Mijn dropout is van carbon, niet alu...
Tips over snelspanners? Moet daar ook Cyclon opgesmeerd worden? Mijn dropout is van carbon, niet alu...
Omdat? Je bedoelt dan eigenlijk te zeggen dat de zadelpen of zadel het niet kan zijn dan maar beiden, en zo ook het bottom bracket, zijn niet uit te sluiten aangezien met geen actie de tik 100% weg is.
Niemand zal je de gouden tip zo kunnen geven aangezien echt overal vandaan kan komen en een carbon frame werkt echt als een klankkast.rovar schreef: ↑01 jul 2018 11:49 Nu is mijn vraag: wat kan ik nog meer doen? Ik zat te denken om het overtollige gedeelte van de zadelpen (ongeveer 10cm) af te zagen, zodat er nog minder contact is met het frame. Dan hou ik nog ongeveer 5cm zadelpen in het frame over. Maar voordat ik deze drastische maatregel neem, wil ik eerst jullie ervaringen weten.
Iemand tips?
Maar om nu uit wanhoop je zadelpen af te gaan zagen zodat er nog slechts 5cm in het frame steekt en je zo eventueel dadelijk een scheur in je frame hebt
Ik had zelf ook een tik in mijn BMC GF02 en werd er bijkans ook gek van. Door toeval kwam ik erachter wanneer de tik weg was en is dat nu al diverse honderden kilometers.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Na wat leeswerk en jullie tips concludeer ik dat het volgens mij niet zo eenvoudig is de oorzaak te vinden. Ik begon de rit ook wat rustig zonder al te veel aan te zetten. Later op de Cauberg begon het tik-feest pas echt. Ik ben nu van plan wat systematischer te werk te gaan. In deze volgorde met Cyclon invetten: zadelrail (meest waarschijnlijke oorzaak), voorderailleur (zou best kunnen, maar liever niet, veel afstelwerk), bidonhouder (denk ik niet), stuur (niet waarschijnlijk), en als laatste de boutjes van het voorblad (is een nieuwe groep!) en bottom bracket (liever niet, veel werk). Het is wat met dat carbon tegenwoordig. Met mijn vorige alu frame nergens last van gehad.
Als ik de oorzaak over een tijdje vind, laat ik het hier weten.
Als ik de oorzaak over een tijdje vind, laat ik het hier weten.
Mijn ervaring is dat 4 van de 5 keer bijgeluiden toch door het bracket/crankset worden veroorzaakt, dus IK zou daar beginnen....
Hoezo veel werk, overbodige dingen doe is meer werk.
Hoezo veel werk, overbodige dingen doe is meer werk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Montagepasta is specifiel bedoeld om bij een klemverbinding de boutspanning te beperken zodat het risico dat onderdelen worden gesloopt wordt beperkt.
Pressfit is wel klemmen, maar bent afhankelijk van de passing die door de fabrikanten is gemaakt.
Loctite daarentegen is in principe lijm en kan daarmee beweging onderling (en dus ook geluid) geheel voorkomen.
Subtiel maar duidelijk verschil.
Edit: Chris was me net voor.
Pressfit is wel klemmen, maar bent afhankelijk van de passing die door de fabrikanten is gemaakt.
Loctite daarentegen is in principe lijm en kan daarmee beweging onderling (en dus ook geluid) geheel voorkomen.
Subtiel maar duidelijk verschil.
Edit: Chris was me net voor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig