Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Giant 31,8 stuurpen met Deda 31,7 stuur

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 23 jun 2018 20:28

Op mijn fiets heb ik een Giant stuurpen, welke een normale 31,8mm klemmaat heeft voor het stuur. Mijn stuur is echter een Deda Newton welke 31,7mm is. Normaal gesproken zou dit niet uit moeten maken volgens mij. Een aantal topics op dit forum bevestigen dit ook. Deda benoemt hun maten gewoon net iets anders.

Nu is het probleem dat ik last heb van een tikje uit de stuurpen-stuur klemming vandaan. Het is regelmatig hoorbaar als ik over een klinkerweg rijd of van stuurpositie verander. Ik heb alles al uitgesloten en ben er 100% zeker van dat het probleem uit de bevestiging stuurpen-stuur komt. Ik heb ook de bouten al ingevet en de contactpunten ingesmeerd met Tacx carbonpasta (ook gewone montagepasta geprobeerd, hielp ook niet).

Het lijkt toch alsof de klemming van de stuurpen net iets te groot is (de diameter) voor het stuur. Zonder de frontplate van de stuurpen gemonteerd is al te merken dat het stuur wat losjes in de passing zit.

Het gekke is dat ik voorheen met een Ritchey stuurpen icm hetzelfde stuur geen problemen had.

Iemand een suggestie? Kan het dus echt zo zijn dat het Deda stuur toch te klein is voor de 31,8mm passing van de Giant stuurpen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 jun 2018 22:17

Ja, dat kan.
Als er 2 dingen bij elkaar moeten passen en beide dingen zitten aan de andere kant van de tolerantie dan kan het voorkomen dat het net niet lekker past en teveel beweging toelaat.
Ik zou eens proberen een dun laklaagje aan te brengen op de klemvlakken van de stuurpen (goed laten uitharden).
Zulke dingen komen ook voor bij zadelpennen (die dan ofwel er moeilijk ingaan of blijven zakken) of banden die moeilijk op de velg gaan.
Laatst gewijzigd door Keezx op 23 jun 2018 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 23 jun 2018 22:24

Maar dan is het toch wel vreemd dat ik geen probleem had met de Ritchey stuurpen, welke ook 31,8mm is. Die passing leek wel een stuk strakker. Lijkt mij dus dat het meer aan de Giant stuurpen ligt dan aan het stuur.
Ik ga aankomende week wel even langs bij de Giant Store hier. Kijken of het met een andere Giant stuurpen ook is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 jun 2018 22:30

Heb je die Ritchey ook gemeten met een goede micrometer?
Het gaat om < 0,1 mm....
Naast de diameter zijn Amerikaanse (Ritchey, Bontrager b.v.) stuurpennen overigens ook iets anders geengineerd, ofwel de klemming heeft uitsparingen aan de boven- en onderkant om de belasting op het stuur te spreiden , wat onverwachte breuk tegengaat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 23 jun 2018 22:32

Die Ritchey pen heb ik helaas niet meer. Maar ik kan me wel herinneren dat die Ritchey pen nog zonder de frontplate gemonteerd al een stuk minder speling had dan de Giant pen zonder frontplate. Ik denk dus dat het tikkende geluid gewoon het stuur is wat steeds een fractie omhoog en weer omlaag schiet. Het verschil voelt in ieder geval groter dan de 0,1 of 0,05 mm die het theoretisch zou moeten zijn.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 13 jul 2018 15:50

Heb de stuurpen om kunnen ruilen voor een nieuwe (dezelfde variant) en het tikkende geluid is nu weg. Heeft dus toch echt aan de stuurpen gelegen. Nog nooit meegemaakt of van gehoord, maar blijkbaar dan toch een fabricagefoutje of de diameter heeft net buiten de foutmarge gelegen / foutmarge van de nieuwe is kleiner.

Plaats reactie