Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankstel Campa Chorus/Record

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jun 2018 17:24

Hoe goed het gaat werken, hangt inderdaad af van de indexering van de shifter.
Vroeger had een linker Ergopower veel kleine klikjes en kon je alles schakelen en trimmen, maar dat is de laatste tijd wat ingeperkt ten behoeve van vlot schakelen, en daardoor is niet alles meer compatibel..
Ik zou eens beginnen met tsjekken hoeveel klikken de linkershifter eigenlijk heeft.
Is dat 6 of meer dan ga ik er van uit dat het werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 jun 2018 10:44

Hij had toch een shimano shifter?

Je kunt (vrijwel) alle 11s cranks en voorderailleurs door elkaar gebruiken. Vanaf 2015 (4 arming crank) heeft Campa het crankstel en bijbehorende voorderailleur aangepast. Naar hun eigen zeggen hebben ze dit verbeterd, ik kan bevestigen dat dit beter schakelt dan de 1e generatie 11s of de 10s.
Campa zegt dat je de oude en nieuwe kunt combineren maar dat het dan niet meer optimaal schakelt. (dat kan dan nog steeds heel goed zijn)

Volgens mijzelf, is het freeswerk en de stijfheid van het 4-armig crank de voornaamste reden dat het beter schakelt. De belangrijkste aanpassing in de voor-derraileur denk ik dat met kosten te maken heeft omdat ze nu nog maar 1 versie hoeven te maken en geen aparte CT versie.

Ik meende wel dat er bij campa meer trimmogelijkheden in de voorderrie zitten, maar als het met de Fulcrum werkt dan werkt het ook met de nieuwe campa.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2018 10:58

Trimmogelijkheden zitten altijd in de shifter ....
Ik had over de groep heengelezen....
Overigens zijn eventuele verschilletjes tussen crankstellen zo klein dat het IMO altijd wel werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie