Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik in fiets

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 16 jun 2018 09:26

Hallo.
Ik heb een zeer irritante tik in mijn fiets die niet te vinden is. De tik is wanneer mijn linkerpedaal op een kwart naar voren komt en alleen als je een beetje aanzet. Zomaar een beetje sloom fietsen dan hoor je het niet. Als er een hoge luchtvochtigheid is dan ook niet en als het regent al helemaal niet. Hoe warmer en droger des te beter hoor je de tik.
Als ik de fiets ophang en alles beweeg en draai dan hoor of voel je niets, ook niet zonder ketting.
Ik heb al 2 keer nieuwe pedalen gekocht, ketting en cassette regelmatig vervangen, bottom bracket vervangen alles goed gesmeerd. Ik heb de pedalen ook al verwisseld met de fiets van mijn vrouw maar dan heb ik het nog steeds. Alle draaiende delen dus al vervangen. Voor mijn gevoel zit het in de buurt van de pedalen want het gekke is als ik mijn voeten naar de buitenkant van de trappers schuif is het niet maar ja dat fietst niet echt lekker natuurlijk.
Het is zo irritant dat ik nu zelfs overweeg om nieuwe fietsen te gaan kopen want niemand kan erachter komen wat het is.
Maar misschien hier iemand die het herkent?
Wie denkt het te weten.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 16 jun 2018 09:40

Tikken zijn frustrerend, maar moeten uiteindelijk altijd wel op te lossen zijn.
Het zou goed één van je bladboutjes kunnen zijn (bij de voorbladen), die even opnieuw aandraaien kan wonderen doen! Verder zijn tikjes soms moeilijk te lokaliseren, en kan dit zomaar uit je zadelpen of stuur komen.

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 16 jun 2018 09:42

Bedankt voor de tip, dat ga ik straks al proberen. Mijn stuur is ook al gesmeerd en opnieuw vastgezet dus dat hielp ook niet. Maar de voorbladen heb ik nog niet gehad.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 16 jun 2018 09:58

Tikt het ook als je staat, uit het zadel? Ik had onlangs een tik bij het trappen, net zoals jij beschrijft. Ik heb de zadelpen eruit gehaald, schoon gemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd.....gekraak weg.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 16 jun 2018 10:00

Wat ook kan is dat je snelspanner achter te los zit. Als dat zo is, probeer die eens strakker te zetten.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 16 jun 2018 10:20

Ook dat zal ik nakijken, bedankt.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jun 2018 10:45

RobOssewaarde schreef: 16 jun 2018 09:26 Alle draaiende delen dus al vervangen.
Heel veel tikken zitten ook helemaal niet in draaiende delen: zadelpen, zadelbrug, stuurnok, bladboutjes, remhandelklemmen, bidonhouder

Ik heb eens bij een vriend een tik op moeten zoeken. Kon hem niet vinden en ben daar redelijk handig in................................ Zat in z'n schoenplaatje bleek uiteindelijk. 1 schroef niet vast. Met gewoon easy fietsen viel het niet op maar met kracht zetten kraakte dat.

Een hele snelle controle is even een paar andere wielen erin.
Tikt het ook als je op de pedalen staat? Nee? Zadel uitgesloten
Voorderailleur is ook zo'n ding dat als je wat steviger op de pedalen gaat staan voor een tikje kan zorgen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 jun 2018 11:35

Ik heb dit bij mijn Gazelle Grenoble C8 Hollandfiets. Bij Regen en vochtig weer is alles oké maar bij droog weer hoor je het heel duidelijk. Zelfs mijn man kan dit horen als hij naast mij fietst.

Fietsenmaker kon tot nu toe niks vinden.
Ghost Nivolet 6LC

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 16 jun 2018 11:40

Ja dat is bij mij ook het geval, mijn vrouw stoort zich er nog meer aan dan ik zelf dus dan moet er zeker iets aan gebeuren. Ik heb bovenstaande tips allemaal opgevolgd en vanmiddag zullen we het zien, als de luchtvochtigheid niet te hoog is in elk geval want er komt nu een bui aan.
Trap as en bottom bracket schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, voorblad vastgezet, 1 schroefje zat vast de andere kon ik allemaal een kleine kwart slag draaien en de zadelpen gevet en weer vastgezet.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 16 jun 2018 11:41

Breek me de bek niet open over een tik.

Op mijn BMC GF02 had ik plots een tik. Niet bij elke pedaalslag maar als het tikte dan vaak als mijn linkerbeen omhoog kwam.

In de standaard en de crank ronddraaiende niks aan de hand. Rustig fietsende ook niks te horen. Slechts met wat meer kracht op de pedalen was het te horen.

Enfin. Al rijdend dan toch proberen te luisteren waar het vandaan kwam en het leek vanuit de trapas regio te komen.
Probleem is soms dat zo'n carbon frame als een klankkast werkt waardoor niet precies te zeggen is waar het geluid echt vandaan komt.

Ik had wel recentelijk andere pedalen gemonteerd en dus wat de eerst actie om de oude terug te zetten.....geen verbetering.

Aangezien ik de tik hoorde met twee verschillende paren schoenen was de kans dat het iets met de schoenplaatjes van doen had erg klein.
Toch de schoenplaatjes en schroeven maar even nagelopen......nakka resultaat.

Zadel dan? Huidige zadel nagelopen met geen verbetering. Ander zadel erop leek het even te doen to na 30 minuten de tik er weer was.

Toch maar eens de crankset eraf gehaald, as gesmeerd, cups nagelopen, alles weer goed vast terug.......geen verbetering. :twisted:

Eigenlijk bij toeval viel me op dat toen ik mijn linker hand van het stuur haalde de tik nagenoeg weg leek te zijn. Verder bleek dat als ik mijn linker hand op de bovenbuis liet steunen de tik weg was.

Geen framescheurtjes oid.

Wat het dan ook precies is geweest weet ik niet (ik had het er echt he-le-maal mee gehad) maar na de zadelpen eruit te hebben gehaald en tevens een lik carbonpasta te hebben gegeven maar ook de stuurpen los en weer vast, was de tik weg en bleef weg.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 16 jun 2018 14:05

Ik had pas ook zoiets. Bleek dat ik mijn trapper wat meer moest vastzetten. Klein beetje aandraaien en de tik was weg.

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 16 jun 2018 19:19

Helaas heeft alles niets geholpen tot nu toe.
Dus de lijn blijft open voor meer tips die ik niet zou kunnen bedenken.

Plaats reactie