Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

balhoofd lost

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 15 jun 2018 10:29

Hallo

Ik heb al enkele maanden problemen met mijn balhoofd. Het lost na 3 ritten telkens opnieuw en komt zeer los te zitten.
Iemand die dit al eens heeft gehad en weet hoe dit opgelost kan worden?

Bedankt!!!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5946
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2018 10:55

Ja, misschien een klein vork spacertje monteren als je het balhoofd in eerste instantie niet goed afgesteld kan krijgen. Wellicht wat carbon pasta bij een carbon vorkbuis - en een goede expander gebruiken. Expander evt. ook vastzetten met carbon pasta of een cilindrisch lock middel om te voorkomen dat deze omhoog " kruipt "
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 15 jun 2018 10:58

Zal ik proberen te doen, bedankt!

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 16 jun 2018 12:46

Iemand nog ideeën ivm balhoofd? Mijn fietsmaker had een ring bijgezet maar dit heeft niet geholpen.
Iemand die dit ook heeft voorgehad?
Elke rit staat mijn balhoofd super los...

jossie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:15

jossie 16 jun 2018 13:13

Controleer ook de stuurpen op eventuele scheurtjes. Ik ga ervan uit dat je de expander goed hebt vastgezet, dit controleer je na de rit wanneer je weer speling hebt door alleen het bovenste kapje er af te halen en te kijken of de expander omhoog is gekomen (wel van te voren opmeten als het balhoofd is afgesteld). Koop dan een betere expander en gebruik carbonpasta.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 16 jun 2018 13:31

Is de kans dus groot dat de expander kapot is? Aangezien ik vorige week pas een nieuw balhoofd heb laten zetten?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 jun 2018 13:37

Er was hier onlangs nog iemand met dat probleem.

Mijn theorie: expander speelt maar rol bij spanning zetten en juist afregelen van balhoofd. Nadien zorgt de stuurpen dat alles op zijn plaats blijft. Volgens mij speelt expander eens de stuurpen vast staat geen rol meer.

Maar als ik me niet vergis had in vorige topic vervanging expander er voor gezorgd dat probleem oploste.

Walter

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 16 jun 2018 13:46

Ok, hartelijk dank voor jouw antwoord.
Ik ga dit ook eens proberen!


Groeten

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 16 jun 2018 13:54

walter- schreef: 16 jun 2018 13:37 Volgens mij speelt expander eens de stuurpen vast staat geen rol meer.
Walter
Ligt eraan wat voor vorkbuis je hebt toch?

Met een carbon vorkbuis zit de redelijke lange expander zo ongeveer op hoogte van je stuurpen en geeft tegendruk bij het vastdraaien van de stuurpen.

Nu denk ik niet (een idee dus niet onderbouwd) dat je met b.v. 5Nm oid en beide stuurpenbouten gelijkmatig aandraaiend een carbon vorkbuis kunt beschadigen maar in ieder geval geeft de lange expander/compressor tegendruk daar waar het eventueel nodig is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 jun 2018 13:59

walter- schreef: 16 jun 2018 13:37 Er was hier onlangs nog iemand met dat probleem.

Mijn theorie: expander speelt maar rol bij spanning zetten en juist afregelen van balhoofd. Nadien zorgt de stuurpen dat alles op zijn plaats blijft. Volgens mij speelt expander eens de stuurpen vast staat geen rol meer.

Maar als ik me niet vergis had in vorige topic vervanging expander er voor gezorgd dat probleem oploste.

Walter
Dat was ik, problemen waren, te weinig ruimte onder topcap en expander niet goedklemmend. 5mm spacer ipv 3 mm, nwe expander, nu al 2500km geen problemen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 16 jun 2018 14:04

Bespaar je de kosten en moeite want vooropgesteld dat je de balhoofdspeling netjes krijgt afgesteld, fixeer je die positie door beide boutjes van de stuurpen goed vast te zetten. Theoretisch kan die stelbout (met afdekkapje) er dan zelfs uit en heeft de expander geen rol meer.
Ontstaat er dan toch opnieuw speling dan zijn die boutjes van de stuurpen weer losgekomen of is het balhoofd (Ahead ?) niet correct in elkaar gezet. Dat de vorkbuis loskomt van de vork (ter hoogte van onderste lager) waag ik te betwijfelen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 jun 2018 16:31

Zorro schreef: 16 jun 2018 13:54 ..
Met een carbon vorkbuis zit de redelijke lange expander zo ongeveer op hoogte van je stuurpen en geeft tegendruk bij het vastdraaien van de stuurpen.

...
Klopt; die zal wel meezorgen dat de vorkbuis niet toeplooit - al hoop is dat ze de vorken zo zijn dat de plaatsing van de expander niet kritisch is voor de veiligheid.

Maar vooral: eens de stuurpen vast kan je bij wijze van spreken de topcap losdraaien en alles zou op zijn plaats moeten blijven.

Plaats reactie