Hallo
Ik heb al enkele maanden problemen met mijn balhoofd. Het lost na 3 ritten telkens opnieuw en komt zeer los te zitten.
Iemand die dit al eens heeft gehad en weet hoe dit opgelost kan worden?
Bedankt!!!
balhoofd lost
Ja, misschien een klein vork spacertje monteren als je het balhoofd in eerste instantie niet goed afgesteld kan krijgen. Wellicht wat carbon pasta bij een carbon vorkbuis - en een goede expander gebruiken. Expander evt. ook vastzetten met carbon pasta of een cilindrisch lock middel om te voorkomen dat deze omhoog " kruipt "
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Controleer ook de stuurpen op eventuele scheurtjes. Ik ga ervan uit dat je de expander goed hebt vastgezet, dit controleer je na de rit wanneer je weer speling hebt door alleen het bovenste kapje er af te halen en te kijken of de expander omhoog is gekomen (wel van te voren opmeten als het balhoofd is afgesteld). Koop dan een betere expander en gebruik carbonpasta.
Er was hier onlangs nog iemand met dat probleem.
Mijn theorie: expander speelt maar rol bij spanning zetten en juist afregelen van balhoofd. Nadien zorgt de stuurpen dat alles op zijn plaats blijft. Volgens mij speelt expander eens de stuurpen vast staat geen rol meer.
Maar als ik me niet vergis had in vorige topic vervanging expander er voor gezorgd dat probleem oploste.
Walter
Mijn theorie: expander speelt maar rol bij spanning zetten en juist afregelen van balhoofd. Nadien zorgt de stuurpen dat alles op zijn plaats blijft. Volgens mij speelt expander eens de stuurpen vast staat geen rol meer.
Maar als ik me niet vergis had in vorige topic vervanging expander er voor gezorgd dat probleem oploste.
Walter
Ligt eraan wat voor vorkbuis je hebt toch?
Met een carbon vorkbuis zit de redelijke lange expander zo ongeveer op hoogte van je stuurpen en geeft tegendruk bij het vastdraaien van de stuurpen.
Nu denk ik niet (een idee dus niet onderbouwd) dat je met b.v. 5Nm oid en beide stuurpenbouten gelijkmatig aandraaiend een carbon vorkbuis kunt beschadigen maar in ieder geval geeft de lange expander/compressor tegendruk daar waar het eventueel nodig is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Dat was ik, problemen waren, te weinig ruimte onder topcap en expander niet goedklemmend. 5mm spacer ipv 3 mm, nwe expander, nu al 2500km geen problemen.walter- schreef: ↑16 jun 2018 13:37 Er was hier onlangs nog iemand met dat probleem.
Mijn theorie: expander speelt maar rol bij spanning zetten en juist afregelen van balhoofd. Nadien zorgt de stuurpen dat alles op zijn plaats blijft. Volgens mij speelt expander eens de stuurpen vast staat geen rol meer.
Maar als ik me niet vergis had in vorige topic vervanging expander er voor gezorgd dat probleem oploste.
Walter
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Bespaar je de kosten en moeite want vooropgesteld dat je de balhoofdspeling netjes krijgt afgesteld, fixeer je die positie door beide boutjes van de stuurpen goed vast te zetten. Theoretisch kan die stelbout (met afdekkapje) er dan zelfs uit en heeft de expander geen rol meer.
Ontstaat er dan toch opnieuw speling dan zijn die boutjes van de stuurpen weer losgekomen of is het balhoofd (Ahead ?) niet correct in elkaar gezet. Dat de vorkbuis loskomt van de vork (ter hoogte van onderste lager) waag ik te betwijfelen.
Ontstaat er dan toch opnieuw speling dan zijn die boutjes van de stuurpen weer losgekomen of is het balhoofd (Ahead ?) niet correct in elkaar gezet. Dat de vorkbuis loskomt van de vork (ter hoogte van onderste lager) waag ik te betwijfelen.
Klopt; die zal wel meezorgen dat de vorkbuis niet toeplooit - al hoop is dat ze de vorken zo zijn dat de plaatsing van de expander niet kritisch is voor de veiligheid.
Maar vooral: eens de stuurpen vast kan je bij wijze van spreken de topcap losdraaien en alles zou op zijn plaats moeten blijven.