Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa 2009 vs 2015 compatibiliteit linker ergopower

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 jun 2018 11:52

Ik het nog een aantal licht beschadigde Campa record onderdelen over van een valpartij, deze wil ik gedeeltelijk gebruiken om het schakelen van de 11/32 beter te maken op mijn "klimfiets".

Op mijn klimfiets zit een 2009 super record groep met een Wolftooth roadlink. Het nadeel hiervan vind ik dat het schakelen iets minder direct gaat maar met name dat de ketting op de kleine kransjes erg slap hangt.

De 2015 Record deraileur achterderailleur (met krassen weliswaar) die ik heb zou dit volgens alles veel beter moet kunnen.
Ik heb ook de bijbehorende rechter ergopower (ook weer met wat krassen op de hendel).

De linker Record ergo is heeft echter de kooi waar deze hendel in vast zit gebroken en die is daarom niet bruikbaar.
Ik kan dus zonder problemen links een oude sr ergo met bijbehorende sr voorderrailleur zeteen en rechts de nieuwer record ergo met bijbehorende achter derrie. Probleem hiervan is: "het ziet niet uit"

Dus mij vraag is kan ik: 2015 record remhendel in de 2009 super record ergopower zetten en kan ik daarbij ook de rubber omzetten zodat het optisch de zelfde groep lijkt? Eventueel zou ik ook andersom kunnen doen, dus de rechter SR hendel in de Record ergo monteren.

(PS Ik heb het nog niet geprobeerd omdat ik dan de boel met kabels, stuurlint en al uit elkaar moet halen)
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jun 2018 14:59

Als de beide 2009/2015 Ergo's hetzelfde model zijn (model 3 dat erin kwam met de introductie van 11 speed) dan zijn de remhendels IMO uitwisselbaar.
Pennetjes eruit tikken en je weet het.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 jun 2018 13:57

Ik vond dit nog online van de Engelse Campa importeur:
2015 ErgoPower and mechs are not compatible with pre 2015 mechs and shifters, (as in "they don't work together at all", not as in "you shouldn't but you can get away with it, and yes we have *actually tried it* ...), so if you go the 2014 route in these areas at least, you may be buying a longer-term problem - we'll have spares available for 3 - 4 years for the pre 2015 kit but after that availability will start to become more difficult, just as it has with the classic 10s kit.

If you run 2015 front shift with 2014 and prior 11s chainsets you will see some advantage but not as much as if you have a full 2015 set-up.
Niet helemaal relevant maar iig duidelijk dat de nieuw achterderrie niet gebruikt kan worden met de oude shifter. Ik plaats wel een oproep in te koop gevraagd voor een linker shifter dan heb ik de setjes compleet.
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 16 jun 2018 00:12

Ik heb de boel toch omgebouwd. Links 2012 SR, shifter met 2015 rubber en 2012 SR voor derrie. Rechts 2015 record shifter met 2012 SR remhendel en 2015 Record derailleur. Werkt vlekkeloos

Eerst nog geprobeerd met de Woolftooth pad verlenging maar dat schakelt gewoon niet precies, alsof er rek op je schakel kabel zit. Woolftooth eruit gehaald en de derailleur haalt gewoon de 32 tanden zonder problemen. Maar je haalt het bereik net niet helemaal
Ik kon kiezen of de ketting zo lang dat hij bij 34/11 te slap hangt, of 2 schakels korter zodat je 50/32 niet kan schakelen . Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik toch zo snel mogelijk weer naar een 11/25 terug ga. Die 11/32 cassette heeft gewoon te grote sprongen tussen de kransjes net waar je hem hier het meest gebruikt.
Afbeelding

Plaats reactie