Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

voorste tandwielen veranderen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jan 2019 11:16

xml schreef: 15 jan 2019 07:44 CUT

ik krijg hier en ook uit eerdere berichten de indruk dat velen dit moeilijk kunnen geloven?
Eigenlijk gewoon helemaal niet en al helemaal niet na een bocht....om weer aan te sluiten.
Paar jaar geleden kwam hier eens iemand die op een woon-werkfiets ook een 53 i.p.v. 52 wou en ik weiger botweg aan te nemen dat wie dan ook daar ook maar iets aan heeft.
Denk eerder dat de wens om een 53 te gaan rijden is geboren uit de macho houding.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 jan 2019 14:32

Je toetsenbord is waarschijnlijk stuk en daardoor doen de punten en komma's het niet. Gevolg is dat je tekst niet te lezen is.

(Toen ik koerste reed ik met 52/48 voor. Dan heb je in de koerst tenminste nog iets aan je binnenblad.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 jan 2019 15:47

xml schreef: 14 jan 2019 21:15 ik heb er nu een seizoen mee gekoerst en bij de elites zonder contract rijdt een 52-36 toch niet goed. heb ervoor twee jaar met 53-39 gekoerst en wil daar nu op terug stappen maar vraag me dus af of ik een geheel nieuw crankstel moet aanschaffen daarvoor.

@53x11: thanks. zou SRAM zelf geen 53-39 met 110 bcd in het assortiment hebben? die 4- of 5-arm, slaat dat op het aantal schroeven?
Deze: https://www.bike-components.de/en/TA/Ke ... is-p18286/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2019 15:50

Kan je zelfs voor 54 kiezen :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 jan 2019 16:29

er ligt hier een 53-39 met spider 130bcd voor een force22, interesse?

crank arm demonteren,
3x torx los
3x torx vast
crank arm monteren, klaar
tenzij je een andere groep hebt?

daarbij komt dat de spiders+bladen voor 130bcd stijver zijn dan de 110bcd ;)

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 15 jan 2019 17:48

die macho houding zit er niet in. tijdens de Memorial Fred De Bruyne reden er zelfs enkelen met een 54, neem dit jaar gerust eens mee en je zal het begrijpen. als het naar beneden koersen is, is het ook niet super zoals ik al zei. ik spreek uit eigen ervaring.
en het binnenblad (die 36) zorgt er ook wel voor dat ik heel erg veel moet schakelen achteraan en vaak moet switchen tussen 36 en 52 wat echt razend irritant is. dat vond ik ook wel heerlijk met de 39 en 53 vroeger. trainen op 39 en koersen op 53, bij wijze van spreken.

@TKMP: ik had al een volledig crankstel 53-39 op het oog van iemand anders, zou natuurlijk net iets handiger zijn. khou je op de hoogte indien..

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 17 jan 2019 10:16

heb eens gekeken maar op de binnenkant van de tandwielen staat de bcd niet vernoemt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jan 2019 10:23

Bij 130mm is de afstand tussen de gaten 76mm. Opmeten dus.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2019 18:57

ALS er 52-36 op zit, dan is de bcd 110...
Hoeven we niet nog lang over door te gaan.
Van 1 tand meer merk je geen reet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie