Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ervaring met specialized futureshock

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 18 mei 2019 18:27

Oud topic zo te zien maar ben eigenlijk heel benieuwd naar de ervaringen met die nieuwe Future Shock. Ik zie de "goedkopere" Specialized Roubaix 2020 modellen met Future Shock 1.5 en de S-works modellen met 2.0. De eerste versie lijkt me niet prettig bij een sprintje. Je wil bij het trekken aan het stuur graag wat stijfheid en daar lijkt met Futur Shock niet aan te voldoen. Bij de 2.0 kan het systeem aan en uit zetten volgens mij en dat klinkt interessant. Zou de 1.5 versie te vervangen zijn door de 2.0 versie?

Iemand ervaringen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2019 07:45

daniel1975 schreef: 01 mei 2018 14:58 Ik heb er een klein stukje mee gereden. Bij serieus aanzetten vond ik het mateloos irritant, bij rustig rijden had je er niet echt nadeel van. Hooguit dat alles wat minder direct aanvoelt.
Als je ultracomfortabel wilt toeren kun je beter een Epic kopen. Naar mijn mening voor de gemiddelde wielrenner/toerfietser een nutteloze gimmick.
Ik snap wat je bedoelt. Ik zit er zelf ook zo in. Een racer en een 29 hardtail MTB. Meer heb je niet nodig, Elke ander niche model daartussen heb je niets aan qua functionaliteit/snelheid (los van nog grover werk natuurlijk fully,s downhill) maar daar gaat het niet om.

Kijk naar de gravelracers, toch velen die het leuk vinden en dat toch eerder aanschaffen dan een MTB en dan vervolgens proberen op + 40mm banden te monteren voor het comfort.

Ik denk feitelijk dat een echte racer voor veel mensen eigenlijk niet de juiste fiets is en veel te hardcore is..

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 19 mei 2019 10:40

Niet perse mee eens dat je naar een MTB moet om comfortabel te roeren. Een MTB is natuurlijk voor heel ander doel en terrein bedoeld. Ik rij een S-Works Roubaix (van voor de future shock) en dat is een zeer comfortabele racer. Leuk voor langere tochten en slecht wegdek. Maar het is een racer die toch heel stijf is en waarmee ik voor 100% mee kan doen met een wekelijkse intervaltraining op een afgesloten circuit en/of tussensprintjes. Het comfort zit hem deels in de geometrie en deels in de demping.

Ik heb er geen enkele twijfel of de futureshock 2.0 voldoende " racy" is want die zet je deze gewoon uit. Mijn twijfel zit bij de 1.5 versie die in mijn ogen nogal zacht is. De vraag blijft dus open wie ervaring heeft met 1.5 en hoe dat voelt op snelheid en bij sprintjes.

En wellicht de vraag of je futureshock als onderdeel kan kopen en of je 1.5 kan vervangen door 2.0
Laatst gewijzigd door bepe op 10 dec 2020 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 30 mar 2020 11:14

Even een update: Ik ben gaan proefrijden. De futureshock dempt inderdaad wat en maakt het fietsen comfortabel. Bij het aanzetten of sprintjes voel je eigenlijk geen demping omdat je dan meer zijwaarts aan je stuur trekt. Ik heb inmiddels een Roubaix aangeschaft waarbij een lockout wat mij betreft niet nodig is.

rondomsoestdijk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2012 21:45

rondomsoestdijk 02 apr 2020 13:15

Ik heb sinds januari een Specialized Roubaix Sport model 2020 met FutureShock 1.5 en 28mm banden. Daarvoor reed ik op een Giant Defy met achter 28m en voor 25mm, toch ook een best comfortabele fiets.
De FutureShock overtreft mijn verwachtingen. Putdeksels, slechte tegelfietspaden, klinkers de FS strijkt het glad, je voelt aan je handen en polsen nagenoeg geen hobbels meer. Je bent je bewust van de hobbels omdat je ze nog wel via het zadel voelt. Hoewel de dunne Pave pen het nodige wegfiltert. Ik heb nog niet gemerkt dat ik dein of kracht verlies.
Kortom, zeer comfortabel, voelt gewoon strak, stuurt strak. Ik kan me zelf niet meer voorstellen op een racefiets zonder FS. Ik ben "verkocht".

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 10 dec 2020 14:02

Sinds vorige week een 2021 Roubaix Comp binnen met Future shock 1.5. In vergelijk met de mijn oude Roubaix met Zertz inserts wel degelijk een verbetering. Krachtverlies door inveren tijdens rijden? Ik merk niks hinderlijks, ook niet staand bij sprinten. Bij het rijden over dwarse hobbels, voel ik nog steeds de hobbels, maar dit is echt een groot positief verschil. Niet meer van die klappen/schokken. Ook ik ben zeer positief over de FutureShock.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 10 dec 2020 14:59

Ik rijd inmiddels vanaf april op een Roubaix met Future Shock 1.5. Ik ben er achter gekomen dat het nadien upgraden van 1.5 naar 2.0 mogelijk is voor €600. Maar het ontbreken van een lockout is totaal geen issue. Wel een issue was de ruimte die de topcap innam waardoor het stuur te hoog kwam. Maar er is bij de FM ook een lagere topcap te verkrijgen en die zit er inmiddels op. Het extra gewicht is 200 gram en valt ook wel mee.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 dec 2020 08:13

Als je vering zoekt en zelden tot het randje gaat zou het wat kunnen zijn (voor te zacht geveerde auto's zonder stuurgevoel is ook een markt). Persoonijk heb ik er een paar keer mee gereden en vond het niets (maar stel dempers ook altijd zeer strak af en houdt van een zeer direct reagerende fiets (race staat er in combinatie met fiets ook niet voor niets).

DDevil
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:54

DDevil 27 aug 2021 10:14

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: Ik heb recent een stevig ongeluk gehad, waardoor mijn pols plat gezegd "kapot" is. Operaties en alles zijn gedaan, maar bewegen doet hij nauwelijks en kraakbeen is er niet meer. Niet levensbedreigend, maar flink irritant en bij schokken redelijk pijnlijk. Ik heb nu een agressieve Cube Litening waar 25mm banden net passen, maar die is dus niet zo geschikt meer.

Er staat hier geen Futureshock fiets in de buurt, maar zou iemand zich eraan durven wagen iets uit te spreken over in welke mate zo'n futureshock klappen verminderd als je artrose achtige klachten hebt. Kansrijk om te proberen, effectiever dan een Defy of Domane met bredere banden? Ik verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing bij jullie gevoelens.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 27 aug 2021 11:10

De Future-shock biedt zeker meer comfort en demping. Ik kan het niet vergelijken met een Defy of Domane maar wel met de Roubaix SL4 van Specialized die ook al erg comfortabel is. Met de Future-shock krijg je echt minder grote klappen op je handen. Bijkomend voordeel voor jou is ook dat je natuurlijk bredere banden kan rijden. Ik heb 28 mm banden en de extra lucht die daar in zit geeft ook extra comfort. De Roubaix stuurt verder heel direct en staat zijn. mannetje ook op hoge snelheid bij sprintjes en intervallen. Enige nadeel van de Future-shock is wat mij betreft het extra gewicht dat het met zich meebrengt maar dat is ook weer geen drama als je al onder de 8 kg zit.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 27 aug 2021 12:04

In dit geval zou ik er persoonlijk op willen fietsen, zal niemand zijn die je hier een passend antwoord op kan geven....... Dat zou mij wel een paar kilometer rijden waard zijn.

Arnhem en Apeldoorn zitten testcenters wellicht dat je er daar een keer 1 kunt proberen.

In Castricum kan je ze huren
https://nhcycling.nl/weapon-of-choice/ 30 euro voor een dag fietsen en geen verplichting tot koop.

in Belgie ook

https://www.hetverzet.be/testfietsen

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 27 aug 2021 13:17

DDevil schreef: 27 aug 2021 10:14 Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: Ik heb recent een stevig ongeluk gehad, waardoor mijn pols plat gezegd "kapot" is. Operaties en alles zijn gedaan, maar bewegen doet hij nauwelijks en kraakbeen is er niet meer. Niet levensbedreigend, maar flink irritant en bij schokken redelijk pijnlijk. Ik heb nu een agressieve Cube Litening waar 25mm banden net passen, maar die is dus niet zo geschikt meer.

Er staat hier geen Futureshock fiets in de buurt, maar zou iemand zich eraan durven wagen iets uit te spreken over in welke mate zo'n futureshock klappen verminderd als je artrose achtige klachten hebt. Kansrijk om te proberen, effectiever dan een Defy of Domane met bredere banden? Ik verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing bij jullie gevoelens.
Je kan ook een redshift shockstop proberen. Niet je van het qua looks misschien maar wel effectief.

Plaats reactie