Pagina 1 van 3

Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 06:19
door Pieter79
Wat zijn jullie ervaringen met de futureshock van Specialized?
Krijg er nog niet heel veel over gevonden op dit forum.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 11:45
door kauwvot
Positief en negatief.

Comfort-matig een klasse apart. Mensen die zeggen dat je dit niet nodig hebt, of ook over b.v. dikke(re) banden kunt verkrijgen (zonder strakheid te verliezen) hebben nog nooit met dit systeem gereden. Als je maar 1 fiets mag/wilt hebben is dit hem.

Ik heb de Roubaix nu een jaar, de 2kg lichtere Cervelo blijft 95% aan de kant ondanks dat ik in het geheuvelde Eifel/Ardennen/Mergelland woon en rij.

Mijn Future Shock is overigens van het begin af aan „defect”, ik heb maar ca. 8mm veerweg (waarvan er ca. 4..5mm tijdens het rijden overblijven) i.p.v. 20mm met de middelzware veer gemonteerd. Genoeg om de meeste trillingen met de handen (op het stuur of) boven de remhendels te filteren. In de drops, zeker tijdens het remmen, heb ik geen veerweg meer over. Voor mij ideaal.

Ik betrap mij erop dat ik met deze fiets de slechte wegen opzoek, van normalerwijze irriterende stoeptegelpaden tot louter gravelpaden en zandwegen en karresporen aan toe. Maar gek genoeg op normale niet-perfecte wegen heeft het in mijn ogen de meeste toegevoegde waarde.

Minder is dat in mijn ogen de inbouwconstructie van de veer, de klemring met 2 zijdelingse stelschroeven en borging, „ongelukkig” is. De meeste gebruikers (en fm's?) krijgen dit systeem niet goed afgesteld met b.v. een klapperende beschermkap, of een lostrillende of een te zwaar draaiende vork tot gevolg. Een enkeling weet of snapt ook niet dat de Future Shock een voorkeurrichting heeft.

Mijn voorvork trilde of los (zelf schuld), of liep iets te zwaar. Sinds 2 weken heb ik een kraak ergens het systeem, een compleet verroest onderlager is vorige week vervangen door de fm maar de kraak blijft, zij het in mindere mate.

Constructietechnisch gezien weet ik nog even niet welk oordeel ik moet vellen, de toegevoegde (comfort)waarde staat buiten kijf.

Met in mijn geval een normaal stuur en een negatieve stuurpen hoeft het ook niet een uitgesproken endurance-houding/fiets te zijn.

Afbeelding

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 14:41
door IkBenSpecialized
Tijdens een testrit op een Specialized-dag vond ik vooral op mooi glad wegdek dat je vooral last had van die vering in de stuurpen. Kreeg het idee dat een deel van je kracht verdween...

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 14:58
door daniel1975
Ik heb er een klein stukje mee gereden. Bij serieus aanzetten vond ik het mateloos irritant, bij rustig rijden had je er niet echt nadeel van. Hooguit dat alles wat minder direct aanvoelt.
Als je ultracomfortabel wilt toeren kun je beter een Epic kopen. Naar mijn mening voor de gemiddelde wielrenner/toerfietser een nutteloze gimmick.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 18:40
door wdfl
heb mijn diverge nu een goede maand 350km.

futurshock en de speciale zadelpen.

bredere banden, doen inderdaad ook al heel wat.

heel veel merk ik er niet van op mooie wegen,

Bij rechtstaand aanzetten voel je die wel enorm, en voelt wat als krachtverlies aan.

op mindere wegen en betonbanen die gewoon slechter lopen dan glad asfalt dn merk je wel dat de scherpe kantje eraf zijn. ne ferme punt scheelt ook veel, dan voel je de zadelpen ook.

heel slechte wegen en kasseien merk ik er wel veel van, daar stuiter je echt een heel stuk minder.
scheelt qua gevoel in de rug, arme/handen en kont.

verder is't vooral persoonlijk vermoed ik, of je die wil/nodig hebt.

ik merk wel dat de diverge ook stijver is dan mijn cube agree en ook een stuk zwaarder.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 19:30
door Pieter79
Ben ook met een diverge bezig, moet nog een proefrit maken.
Ik wist niet dat het zo’n klote systeem is om af te stellen.
Ik wil inderdaad ook een normaal stuur erop hebben.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 19:37
door wdfl
veel afstelen is er niet aan.
het is er en werkt altijd.
hoeveel het werkt is afhankelijk van de staat van de weg.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 01 mei 2018 20:32
door Pieter79
Nee aan de futureshock zelf niet, dat zal wel goed werken.
Ik bedoelde hoe je de balhoofdlagers moet afstellen met die 2 inbusjes aan de zijkant, zoals Kauwvot hierboven besprak.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 02 mei 2018 11:28
door wdfl
ah ok daar had ik blijkbaar overgelezen.
is inderdaad misschien het mindere punt aan de constructie.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 02 mei 2018 18:33
door Lcsmet
Afbeelding
The Roubaix frameset also features Specialized's 'Future Shock' suspension system, which suspends the handlebars in an attempt to take away the vibrations when riding over rough surfaces. The riders have a dial on the top of the stem which allows them to lock out the suspension system when not required.
Bron: Cyclingnews
Zou het kunnen dat Specialized voor de modellen 2019, naar analogie met de profs, met een uitschakelbare futureschock komt.
Mocht het systeem echt niet voelbaar zijn als je het niet gebruikt dan moest je het ook niet kunnen vastzetten.
Ik heb er mee gereden op een testfiets en vond het bij het lopen op de pedalen maar niets.
Ik ben er van overtuigd dat rijden met bredere banden, na het in je zetel blijven zitten, meer comfort geeft.
Ik heb een Trek Domane SL5 en een SLR.
Het verschil tussen banden van 32 of 25 mm monteren op je fiets geeft mijn inziens meer verschil in rijervaring.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 02 mei 2018 19:09
door daniel1975
Ik heb ook niet her gevoel dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan. Hoor meer over en zie meer nieuwe Tarmacs.

Re: Ervaring met specialized futureshock

Geplaatst: 02 mei 2018 22:46
door wdfl
zijn blijkbaar redelijk in trek volgens mijn fm,
bij levering van de mijne stonden er nog 3 dozen met een diverge in ( 2 comp E5 en 1 nog een versie lager)
maar den tarmac is inderdaad nog een stuk erger, die gaat ferm rap buiten.