Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

11-36 cassette 11 speed

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 29 apr 2018 13:32

Herman_N schreef: 29 apr 2018 12:50 Ik ben wel heel nieuwsgierig waarom je een 36 wil hebben. Na 32 gaat het mijn voorstellingsvermogen wel een beetje te boven.
Dat zal ik je vertellen, ik heb het niet voor nederland nodig.
Ben dit jaar op fietsvakantie geweest in thailand, en ga volgend jaar weer naar die hoek. Als je in het noorden fietst in de bergen, krijg je nogal is een stuk met 15-20% voor de knieen. Aangezien ik weinig tijd heb om te trainen, vond ik een grote cassette op sommige stukken wel aangenaam. Vooral als je 100+ kilometers per dag maakt.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 apr 2018 13:39

Thnx. Succes man. Geniet ervan :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 29 apr 2018 13:44

Dank je, gaat goed komen

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 29 apr 2018 15:07

Herman_N schreef: 29 apr 2018 12:50 Ik ben wel heel nieuwsgierig waarom je een 36 wil hebben. Na 32 gaat het mijn voorstellingsvermogen wel een beetje te boven.
Herman,

Ik snap je vraag, dat vind ik zelf ook wel een beetje. Met mijn 32 kom ik overal boven, ook de bijvoorbeeld de Mortirolo. Echter zijn er ook andere mensen, zoals mijn vader die echt wel 1 op 1 wil rijden (heeft nu een triple 30-30) maar een nieuwe fiets kopen is voor hem lastiger geworden. Hij wordt wat ouder (58 dit jaar, nog best jong voor een fietser :D ) maar hij is nooit een goede klimmer geweest. Hij vindt het wel geweldig en zou dus ook graag naar een 30-32 gaan. En misschien nog wat lichter.

Ik heb hem al verteld dat met de nieuwe shimano ultegra het mogelijk is om 34-34 te rijden, en misschien wel 34-36 (MTB casette, moet kunnen) dus er zijn genoeg mogelijkheden! Dus daarom willen mensen dat soms ook :like:
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2018 15:26

laurens87 schreef: 29 apr 2018 15:07 Hij wordt wat ouder (58 dit jaar, nog best jong voor een fietser :D ) maar hij is nooit een goede klimmer geweest. Hij vindt het wel geweldig en zou dus ook graag naar een 30-32 gaan. En misschien nog wat lichter.
Een kleiner blad vooraan is de eenvoudigste manier om lichter te trappen. Het is maar een tip: op bepaalde triple crankstellen kun je de 30t vervangen door een blad van 24t tot 28t, in elk geval op alle 105 triples. TA Zélito maakt ze. Nog eenvoudiger en goedkoper: op veel frames passen mountainbike triples: schakelen met wegshifters en derailleurs. Kun je altijd met hoge cadans klimmen. Eigen ervaring. Zie link hieronder voor details.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 apr 2018 16:11

laurens87 schreef: 29 apr 2018 15:07 Herman,

Ik snap je vraag, dat vind ik zelf ook wel een beetje. Met mijn 32 kom ik overal boven, ook de bijvoorbeeld de Mortirolo. Echter zijn er ook andere mensen, zoals mijn vader die echt wel 1 op 1 wil rijden (heeft nu een triple 30-30) maar een nieuwe fiets kopen is voor hem lastiger geworden. Hij wordt wat ouder (58 dit jaar, nog best jong voor een fietser :D ) maar hij is nooit een goede klimmer geweest. Hij vindt het wel geweldig en zou dus ook graag naar een 30-32 gaan. En misschien nog wat lichter.

Ik heb hem al verteld dat met de nieuwe shimano ultegra het mogelijk is om 34-34 te rijden, en misschien wel 34-36 (MTB casette, moet kunnen) dus er zijn genoeg mogelijkheden! Dus daarom willen mensen dat soms ook :like:
Mooi verhaal. Uiteraard begrijp ik best dat sommige mensen lekker licht willen rijden om wat voor reden dan ook. Ik moedig iedereen aan dit te doen. Gebruik desnoods een ebike. Fietsen, en zeker in de bergen, is gewoon te mooi om het niet te doen. Ieder op zijn eigen niveau en met zijn eigen ambitie. De een traint het snot voor ogen en haalt daar zijn voldoening uit. De ander kijkt vooral om zich heen en maakt zich niet druk om snelheid. Mijn advies aan iedereen is, fiets vooral zoveel mogelijk en geniet ervan op je eigen manier. Het leven is toch al zo kort. :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie