Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Batavus Champion opknappen

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 14 aug 2018 19:52

Even tijd voor een kleine update, vergezeld van een technische vraag.

De bataaf is intussen eindelijk betrouwbaar fietsbaar.
Hieronder een plaatje van hoe ie er nu bijstaat.
Nieuwe wielenset was even nodig na veel frustratie met slechte marktplaats aankopen,
wellicht dat ik de stickers er een keer afhaal voor een wat meer retro-verantwoorde look.

Afbeelding

Naast deze is mijn oranje champion ook rijdbaar, mijn vriendin past er prima op en heeft er al schik in, alleen de Huret derailleur is beduidend minder betrouwbaar op een 7v cassette qwa vasthouden van 1 verzet dan de shimano 600.


Mijn vraag: De beide Shimano 600EX crankstellen buigen onder kracht een beetje uit waardoor mijn ketting soms tegen de voorderailleur aantikt. Is dit normaal voor een oud alu crankstel? Ter verduidelijking: het kettingblad vertoont een beetje slag, maar voornamelijk als er hard getrapt wordt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 aug 2018 22:16

Ja, die oudere crankstellen en zeker de goedkopere modellen waren niet erg stijf.
Je kan de kooi van de derailleur wat uitbuigen tegen het aanlopen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 15 aug 2018 08:45

Ok, zal ns kijken of ik er met een beetje masseren wat meer speling in kan krijgen.
Overigens is de 600EX toch geen goedkope groep geweest? De originele crank die onder deze batavusjes zat (SR Silstar) is volgens mij een stuk stijver (want van staal),
helaas kan hetzelfde niet gezegd worden van de bijbehorende crankarmen.

Plaats reactie