Na vele jaren fietsloos door het leven te zijn gegaan ben ik onlangs gezwicht voor de appeltjesgroene charmes van een oude Batavus Champion Interstate.
Het wordt echter wel een klein projectje om het apparaat in rijdbare toestand te krijgen.
Nu ben ik nog niet bekend met het klussen aan fietsen, dus het is soms nogal speuren naar de juiste spullen. Aangezien ik zelf een beetje verdwaald ben kom hier om wat tips vragen.
De hoofdzaken die moeten gebeuren om hem rijdbaar te maken zijn:
-Nieuw stuur. De vorige eigenaar heeft het verchroomde stuur afgezaagd en het is zover verroest dat er geen redden meer aan is. Sturen zat zou je denken, maar in 25mm klemdiameter kan ik dus echt helemaal niets vinden. Zijn deze nog ergens verkrijgbaar of kan ik beter een andere stuurpen zoeken?
-Voorrem
Heb er een losse dia compe klauw bij gekregen maar deze past niet door de voorvork.
Er zit een verzonken moer bij die te dik is (8mm). Wat is verstandiger: het gat uitboren naar 8mm of een andere klauw met langer schroefdraad en een gewone moer zoeken?
Batavus Champion opknappen
Ik denk dat jullie het goed hebben gezien. Wat uiteraard even balen is.
Gok dat richten niet echt een optie is, ik zie geen rare krommingen in de vork, het komt gewoon van boven in de kroon al onder een rare hoek naar buiten.
Vanmiddag maar eens een rondje fietsenmakers doen, kijken of iemand nog oude zooi heeft liggen. Of anders een andere fiets halen, zeldzaam zijn ze gelukkig niet.
Gok dat richten niet echt een optie is, ik zie geen rare krommingen in de vork, het komt gewoon van boven in de kroon al onder een rare hoek naar buiten.
Vanmiddag maar eens een rondje fietsenmakers doen, kijken of iemand nog oude zooi heeft liggen. Of anders een andere fiets halen, zeldzaam zijn ze gelukkig niet.
Fiets heeft vermoedelijk ooit een frontaal aanrijdinkje meegemaakt.
Maar richten is zeker wel een optie, da's een groot voordeel van (oud) staal. Gewoon in de bankschroef, een stuk steigerbuis eromheen en voorzichtig de goede kant op buigen.
Maar richten is zeker wel een optie, da's een groot voordeel van (oud) staal. Gewoon in de bankschroef, een stuk steigerbuis eromheen en voorzichtig de goede kant op buigen.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
De vork ligt inmiddels bij een fietsenmaker die ik ermee vertrouw om maandag gericht te worden. Als zij hem recht krijgen en me ermee op pad durven sturen gaat ie er weer onder, en anders denk ik dat er wel een generieke nieuwe 1 inch vork voor te vinden moet zijn. Ben overigens erg blij dat ik de hele zaak uit elkaar heb gehaald want ik kwam ook tot de conclusie dat de stuurpen intern was gebroken bij het klemmende deel. Nog niet zo erg dat de boel los zou komen te zitten, maar ben blij dat ik er niet al rijdende achter moet komen.
Straks kan alles hopelijk in elkaar met nieuwe balhoofdlagers en een nieuwe stuurpen + stuur (tenzij marktplaats nog een gebruikt pareltje oplevert in de buurt).
Zijn het verstandige investeringen, nou nee, maar dat is bij een hobby maar zelden.
Straks kan alles hopelijk in elkaar met nieuwe balhoofdlagers en een nieuwe stuurpen + stuur (tenzij marktplaats nog een gebruikt pareltje oplevert in de buurt).
Zijn het verstandige investeringen, nou nee, maar dat is bij een hobby maar zelden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Kijk eens rond op www.defietsenmaker.nl
Voordat ik het gat in de voorvork ging opboren zou ik even controleren of die remklauw een voor het frame passend hoogteverstelbereik heeft.
Verder sterft het op Marktplaats van de klassieke sturen en stuurpennen, voor een habbekrats te verkrijgen. Al vind ik oude alu stuurbochten toch altijd een beetje link, je weet niet wat ze allemaal al meegemaakt hebben. Goed controleren op (haar)scheurtjes.
Verder sterft het op Marktplaats van de klassieke sturen en stuurpennen, voor een habbekrats te verkrijgen. Al vind ik oude alu stuurbochten toch altijd een beetje link, je weet niet wat ze allemaal al meegemaakt hebben. Goed controleren op (haar)scheurtjes.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980