Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Batavus Champion opknappen

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 30 apr 2018 10:54

Als ik te ver ben gegaan wordt het sowieso een nieuwe/andere vork, maar ik denk dat het wel meevalt.

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 04 mei 2018 22:26

Inmiddels is er weer een beetje vooruitgang geboekt.

Het stuur + remgrepen gemonteerd, gewikkeld en nieuwe remkabels getrokken:
Afbeelding

Daarnaast nog een kleiner zusje gekocht in de minstens net zo funky kleur oranje:
Afbeelding

Zaten nog veel onderdelen aan die ik wellicht nodig zou kunnen hebben en stond in de buurt te koop dus heb ik nu 2 waardeloze oude fietsen :like: . Misschien leuk voor mijn vriendin later..

De remmen moeten nog afgesteld worden, maar het volgende probleempje is alweer gevonden: Het achterwiel heeft een beetje speling op de naaf.

Nu heb ik gelezen dat je dat kunt afstellen met de moeren op de as, maar daar heb ik uiteraard het juiste gereedschap niet voor in huis. Ga me er maar eens een beetje in verdiepen hier op t forum. Kan t wiel wel omwisselen maar de oranje fiets heeft nog authentieke dorre 80's tubes. dus dat schiet niet echt op.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 mei 2018 22:48

Voor het afstellen van oude naven heb je platte steeksleutels nodig, minimaal 1 stuk 13-14 en 1 16-17 en soms 2 stuks van elk.
Bij jou is 1 van elk genoeg...
Zodra het actueel is krijg je hier wel weer wat goeie tips
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 05 mei 2018 19:31

Heb maar een gereedschapsetje gekocht, dan hoef ik niet te prutsen met allerhande net-niet-geschikt-voor-het-karwei gereedschappen.
Achterwiel is uit elkaar gegaan. Wilde even de situatie met de lagers bekijken.
Helaas kom ik tot de conclusie dat een nieuwe as (of alleen conus) geen overbodige luxe is. De conus rechts vertoont putjes:
Afbeelding

De cups in de naaf zelf lijken geen narigheid te geven, al zit er eentje wel wat losser dan de andere (kan er 1 ronddraaien in de naaf). Kogeltjes zien er ook allemaal nog goed uit.

De pignon moest er ook af om alles te kunnen inspecteren dus heb ik na het zien van de prijzen voor een 2 pins afnemer voor de prehistorische suntour maar zelf iets in elkaar geklust:
Afbeelding

Ik zit erover te denken een nieuwe conus of as te halen bij de fietsenmaker en de oude pignon maar terug erop te schroeven... Steek liever m'n geld in een beter achterwiel op den duur.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 mei 2018 20:48

Als de lagerschalen nog redelijk zijn ligt nieuwe konussen en kogels +vet voor de hand.
Nieuwe schroefpignons zijn er nog wel en ook niet duur. (Sunrace)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 05 mei 2018 21:12

Sunrace pignon kost zo'n 6 euro.. is inderdaad niet veel, maar er komen verzendkosten bij, en er gaat meer tijd overheen. Ben binnenkort even op vakantie en wil graag nog voor die tijd de boel op orde hebben.
Visueel is er volgens mij niet veel mis met het oude pignon, hij ratelt er lekker op los bij het freewheelen, maar dat is volgens mij normaal bij die oude dingen.

Afbeelding

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 31 mei 2018 22:57

Inmiddels een kleine vakantie en een vlaag van verzamelwoede verder ben ik bezig om de bottom bracket te verwijderen uit mijn groene fiets.
Had een paar weken geleden al geoefend op de donorfiets en die kwam met de nodige inventiviteit zo uit elkaar.
Tot mijn spijt zit er op de groene echter een plastieken FAG geval (ook met BSA draad), waarvoor ik uiteraard het gereedschap niet heb.
Afbeelding
Inmiddels ben ik een hoop gevloek en 2 uur verder en zitten er 2 gebroken boortjes in 1 cup en wil ie nog niet loskomen.... heeft iemand de gouden tip (die niet in de richting gooi de fiets weg zit)?
Wil het ding toch graag de baas worden (en het arabesque cranksetje erop monteren).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2018 23:01

de cup in de bankschroef en de fiets als sleutel gebruiken.
Campagnolo Ultra Dork

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 01 jun 2018 09:29

Al geprobeerd maar het ding is van plastic dus dat draaide direct kapot.
Inmiddels al gemerkt dat deze dingen berucht moeilijk los te krijgen zijn.
Internationale suggesties varieren van kapot rammen met een hamer tot het verwijderen van kogeltjes uit een lagerschaal (schijnt te kunnen wanneer je ze allemaal 1 kant op duwt).
Denk dat het niet meehielp dat ik de linker crank niet los kon krijgen en daardoor aan de kettingblad zijde zat te werken. Mocht de truc met de kogeltjes niet werken dan slijp ik de oude crank er wel af zodat ik vanaf de losse cup kant kant aanvallen.

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 01 jun 2018 13:41

Ik ben de cup in een vergelijkbaar geval na het boren van een gaatje met een schrobzaagje te lijf gegaan. Segmentje gezaagd en vervolgens kon het ding er met schroevedraaier redelijk gemakkelijk in delen uitgewrikt. De cup is dan uiteraard verloren maar da's geen straf met die plastic ondingen. Voorzichtig zagen uiteraard aan het eind om de schroefdraad in de bracket zo mogelijk niet te beschadigen.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 01 jun 2018 23:05

Vanavond weer 2 uur in de weer geweest en het onding is eruit.
Uiteindelijk de linker crank ingezaagd en zo los gekregen. gaatjes geboord in de cup, gebroken stukje boor in gat en met schroevendraaier en hamer tegen dat uitstekende 'pennetje' tikkend de cup uit kunnen draaien.
De andere kant was al zover uit elkaar geboord dat ik de rest met enig geweld naar buiten kon hameren.

Dan volgt natuurlijk het volgende probleem: de draad aan de crankzijde heeft wat te verduren gehad van al mijn geweld en moet gerepareerd worden. Denk dat het een retourtje FM wordt aangezien tappensnijders van die afmetingen nooit goedkoop zijn.

ivan141
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:52

ivan141 04 jun 2018 22:49

Tot mijn grote opluchting heeft de fietsenmaker de BB draad keurig weten te herstellen, dus ben vanavond weer verder aan de slag geweest met het kale frame.
De nieuwe bottom bracket zit erin (met een goede klont vet op de draad). Is een shimano BB-UN55 geworden van 115mm breed. Zou 116 breed moeten zijn voor de juiste kettinglijn met de dura-ace crank maar die maat maken ze helaas niet, een halve mm afwijking lijkt me acceptabel.

Afbeelding

Verder nog een achterwiel van nieuwe kogels en conussen voorzien en een nieuwe 6-versnellings pignon erop gedraaid. Gokte erop dat die ene versnelling extra wel zou passen en dat blijkt ook het geval.
Afbeelding

Volgende stap wordt het installeren van de arabesque set, maar dat moet nog even wachten tot het juiste derailleurpadje in de post valt, de oude Huret Eco had een geklonken pad met een afwijkende vorm dus dat viel weer tegen.


Tot besluit weer een vraag: ik heb moeite mijn zadelpen diameter goed op te meten. De oude (kaars model) pen is een beetje ovaal geknepen en ik meet ca 25.4 tot 25.8 mm diameters (afhankelijk van waar ik meet). Deze zat vrij strak in het frame, maar dat is op zich niet verkeerd.
Hierop afgaand heb ik een leukere zadelpen in 25.8 op de kop getikt, maar dat gaat echt heel moeizaam het frame in. Heeft iemand wat wijsheid hierover beschikbaar?
Kan proberen het frame van binnenuit schoon te schuren, of de zadelpen met schuurpapier een toefje slanker proberen te krijgen, of zit ik er ver naast met de maat?

Plaats reactie