Goedemorgen,
Tijdens mijn laatste rondje kwam ik er achter dat er abnormaal veel druk op de cranks staat zodra ik stop met trappen. Normaliter komt je vrijloopnaaf (of hoe heet dat ding?) in actie, maar dat duurt een paar seconden. Zodra er genoeg druk vanuit de ketting wordt gegeven (derailleurkooi beweegt richting de crank) schiet de derailleur terug en doet de vrijloopnaaf het.
Een vervelend probleem want als je stopt met trappen wil je niet dat de cranks nog bewegen. Iemand een idee wat dit kan zijn? Een vrijloopnaaf die vast zit? Dat zou me verbazen, wielen zitten nog geen 600km onder mijn fiets.
Alvast bedankt voor de reacties. Als de uitleg niet duidelijk is zal ik even kijken of ik een filmpje kan maken.
Freehub vast?
Dat kan maar 1 ding zijn, de vrijloop die blijft hangen duidelijk genoeg....
Wat de reden is moet vastgesteld worden door hem te demonteren van de naaf.
Ofwel zelf de vraijloop eraf trekken ofwel uitbesteden onder garantie, wat je het best past.
Wat de reden is moet vastgesteld worden door hem te demonteren van de naaf.
Ofwel zelf de vraijloop eraf trekken ofwel uitbesteden onder garantie, wat je het best past.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank voor je reactie. Dat vermoeden had ik ook al. Leuk klusje om straks eens even aan te pakken. Afgelopen september een stuk van Strade Bianchi gefietst en in de tussentijd nog een paar kleine ritten, maar heeft de fiets weinig onderhoud gehad. Wellicht dat er vuil tussen zit van die tijd nog.
Mee bezig nu, ongelofelijk hoeveel roest er in zat. De palletjes van de vrijloop zijn gewoon helemaal vast geroest. Ik heb al menig freehub gezien, maar deze Vision 30 freehub bij +/- 600km is wel in hele slechte conditie. Helaas geen foto's gemaakt toen ik hem er af haalde. Niet best!
Als je de fiets vaak afspuit of er is met veel regen gereden kan je het best even preventief de vrijloop trekken, wordt je niet verrast door narigheid en kan je het voorblijven...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat heb ik met mijn Syncros achterwiel (DT Swiss naaf) ook gehad. De FM heeft hem al na 250 km gedemonteerd, ingevet, en 'wat minder strak afgesteld'. Sindsdien had ik het vaak na schoonmaken van de fiets gehad, wat ik toch echt met beleid doe. Een jaar later (ca 6000 km) heeft hij volgens mij de palletjes en veertjes bij een servicebeurt vervangen.
En nu ben ik fietsen.
Dat zal het inderdaad zijn, voor zover ik weet heb ik nauwelijks met regen gereden. Enkel veel regen onderweg gehad op de fietsdrager van Italië naar huis. Daar wel heerlijk gefietst overigens
Ik was er niet aan gewend dat mijn freewheel zo vies zou worden. Regelmatiger onderhouden blijkt dus, helaas. Het is niet anders, hij draait nu in ieder geval weer als een zonnetje. Bedankt voor het meedenken!