Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Expander komt los bij aandraaien Top Cap

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 02 apr 2018 20:51

Ik heb momenteel een loskomende Expander. Na een ritje komt er speling in de voorvork. Het is een BBB unit. Wat ik merk als ik de topcap aandraai dat ik nooit echt de stuurpen vast kan zetten. Het lijkt wel of de buitenbus en de expander omhoog komen. Iemand een goed advies voor een nieuwe?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2018 21:01

De expanded mag je echt goed verdraaien 10nm is prima. De topdag zou moeten volstaan met 1 a 2nm en dan zou die niet naar boven moeten komen.

Raakt je topdag je expander niet? Sommige iconische topcaps zijn wel 5mm, daarom ook een minimaal een 5mm slager op de stuurpen, tenzij je een platte topdag heeft.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 apr 2018 22:14

wasbeer2006 schreef: 02 apr 2018 21:01 De expanded mag je echt goed verdraaien 10nm is prima. De topdag zou moeten volstaan met 1 a 2nm en dan zou die niet naar boven moeten komen.

Raakt je topdag je expander niet? Sommige iconische topcaps zijn wel 5mm, daarom ook een minimaal een 5mm slager op de stuurpen, tenzij je een platte topdag heeft.
Je maakt er weer een zootje van....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 02 apr 2018 22:48

chrissiewizzie schreef: 02 apr 2018 21:20 Ik heb met sommige type expanders ook wel eens moeite om ze vast te zetten. Ik gebruik meestal een platte schroevendraaier bij het vastzetten om het draaien van de expander in de vorkbuis tegen te gaan. Dat werk prima. Je kan de expander dan echt goed vastzetten.
Die begrijp ik niet helemaal. Bij de expander die ik heb wordt vanaf de onderzijde een conische moer omhooggetrokken in een alu bus. De bovenzijde heeft trekt dus de expander vast in de bus. In die bovenzijde zit weer een gat met schroefdraad waar de top cap zich mee probeert vast te zetten en de voorvork borgt.

Ik heb idd een 5mm ring bovenop mijn stuurpen en de topcap is max 3-4 mm hoog
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 apr 2018 23:16

Ik snap in de uitleg niet waarom je de stuurpen niet vast kan zetten als je de topcap vast zet. Daar lijkt me geen relatie in te zitten... en een stuurpen die lost? Kan dat?

Voor de expander; staat er geen aanhaalmoment op? Hoeveel?

Wat ik meestal als probleem tegenkom-lees als de jeugd in huis aan de fiets werkt- is dat de topcap tegen de voorvork aan duwt. Dus niet tegen de spacers of stuurpen (soms lees je dat boven de stuurpen best ook een spacer zit). Dus de bovenste spacers of stuurpen moet toch enkele mm boven de vork uitkomen. Anders gebeurt het wel dat de topcap dus op de vork duwt ipv de spacers of stuurpen.
Wanneer dit idd gebeurt lijkt het alsof je de speling op het lager niet kan wegnemen ook al draai je de topcap hard aan. En dan trek je eventueel de expander omhoog. Je merkt dat je dit probleem heb als je de topcap redelijk hard aandraait en je vork 'los' blijft draaien in het frame. Als je de topcap te hard aandraait moet het draaien van de vork ooit stroef gaan omdat je de lagers blokkeert. Gebeurt dit?

Eens de topcap de speling juist heeft -echt hard draaien is niet nodig-, kan je de stuurpen vast draaien - die je eerst helemaal lost draaide voor voordat je de topcap regelt. De stuurpen vastzetten moet altijd lukken. En als de stuurpen vast zit kan je zelfs de topcap lossen. Die speelt normaal geen rol meer. En losse of vaste topcap , speling vork in kader verandert niet zolang je stuurpen vast zit. De topcap kan immers de stuurpen niet omlaag duwen (of los laten komen).

Als de topcap niet volledig op de spacers duwt en een beetje op de vork krijg je wel inde buurt van jouw beschrijving: je vork lijkt net spelingsvrij maar na een ritje merk je de speling wel (zelf denk ik dat je de eerste keer niet juist op speling controleerde) en je kan de topcap redelijk hard aandraaien zonder dat stuur stroef draait.

Walter

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 04 apr 2018 07:44

@ Walter Ik begrijp wat je zegt en dat is wat ik ook heb gecontroleerd, maar ik ga het nogmaals doen. Maar wat ik ervaar is dar wanneer ik maar enigszins de boel wil aantrekken ik na meerdere slagen van inbusbout op de topcap geen punt krijg waar de lagers dusdanig vast komen te zitten dat niet meer soepel lopen (dus te vast). Maar dat steeds een de kracht van aandraaien gelijk blijft totdat je merkt dat de expander omhoog is gekomen en de topcap raakt.
@chrissiewizzie idd carbon, opschuren nog niet geprobeerd en de schroevendaaier hoeft niet omdat ik de inbus van de expander strak genoeg kan aandraaien. Hoeveel Nm weet ik niet. Zal dit een met een momentsleutel proberen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 apr 2018 09:37

Probeer toch eens een extra/andere hogere spacer onder topcap of onder stuurpen*. 'Te vast' aandraaien gebeurt toch vrij snel zonder veel kracht. Sommige topcaps moeten echt wel wat hoger uitkomen dan de vork. Verschil tussen 'vast' -spelingsvrij- en 'Te vast' is zowat een kwart -halve draai; dus veel extra kracht kan niet nodig zijn.
En idd misschien wat opschuren, ontvetten eventueel in de vork.

Easton heeft vorken die geen expander nodig hebben; werk eens zo leuk ;-).

Als de expander vast zit; kan je die met duim dieper duwen?

Walter

* bijna geschreven dat je 2mm van je vork kan afzagen als je geen spacers hebt..

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 apr 2018 09:59

Hou er rekening mee dat als je de expander op een te groot moment vast zet, de vorkbuis net zo makkelijk een scheur kan krijgen van binnenuit als dat je de stuurpen met een te groot moment vast zet. Ik gebruik meestal een klein beetje cilindrisch borg middel ( Loctite oid ) en doe daar een klein beetje op de expander aan de buitenzijde.

Als nu de expander vast gezet wordt ( niet meer dan dat de stuurpen mag klemmen ( 4 of 5 Nm ) - en je laat het een nachtje staan alvorens de stuurpen te plaatsen en de topcap aan te draaien blijft de expander zeker zitten.

Wat ook kan, is gewoon een goede carbonpasta die ook gebruikt wordt tegen het zakken van de zadelpen - maar mijn pers. voorkeur gaat uit naar een borgmiddel middelsterk.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 apr 2018 11:54

Wat ik altijd doe is de expander stukje bij beetje vaster draaien en tussendoor steeds proberen of ie slipt. Je ontdekt dan vanzelf wanneer ie vast genoeg zit en de kans dat je over het maximale moment komt is bijna 0.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je op de stuurpen drukt en niet op de vorkbuis, zoals @walter terecht opmerkt. Deze fout ik ook al eens gemaakt ;)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 04 apr 2018 21:05

Ik denk dat het toch de afstand topcap expander moet zijn. Had zelf ook al gedacht aan 2 mm afzagen maar kwam tot dezelfde conclusie. Had ook een mooie vraag kunnen zijn in Het grote domme vragen topic: " klopt het dat de voorvorkbuis minimaal 5 mm onder de bovenkant van de stuurpen klemming moet zitten ?"

Daaron heb ik toch maar een nieuw setje carbon spacer op ali afgeroepen. Zal het morgen eens proberen met een hogere alu spacer die ik nog heb liggen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 apr 2018 22:06

Hangt van de topcap af, sommige steken aan de onderkant meer uit dan andere.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 apr 2018 23:01

Expander kan je toch even laten zakken?

Plaats reactie