Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Expander komt los bij aandraaien Top Cap

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 apr 2018 21:46

MarcFaFo schreef: 15 apr 2018 21:38 ...Na een wedstrijdje zaakje weer los. Oude expander had m.i. niet voldoende wrijvingskracht om zich vast te zetten in de vorkbuis....
dat terug loskomen zou niet kunnen komen door de expander: eens je de stuurpen vast zet, zou je de topcap zelfs mogen losdraaien. Zou geen verschil mogen geven.

Met die info denk ik eerder aan een van de lagers met een probleem. of de stuurpen niet vast genoeg op vork (al heb ik geen serieus idee hoe je dat oplost).
ofwel heeft het nooit correct vast gezeten...

Walter

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 apr 2018 17:35

walter- schreef: 15 apr 2018 21:46 dat terug loskomen zou niet kunnen komen door de expander: eens je de stuurpen vast zet, zou je de topcap zelfs mogen losdraaien. Zou geen verschil mogen geven.
Klopt, maar ik heb de stuurpen toch echt met 5nm aangedraaid
walter- schreef: 15 apr 2018 21:46 Met die info denk ik eerder aan een van de lagers met een probleem. of de stuurpen niet vast genoeg op vork (al heb ik geen serieus idee hoe je dat oplost).
ofwel heeft het nooit correct vast gezeten...
Lagers zijn 2 weken geleden vernieuwd
Vork zat vast de spacers waren niet draaibaar. Vastzitten kun je testen door de voorrem aan te trekken en op de fiets te gaan zitten. Daarbij de fiets naar voren duwen. Bij een loszittende voorvork voel je een knikje.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 apr 2018 20:48

chrissiewizzie schreef: 16 apr 2018 18:40 Meeste stuurpennen zitten pas vast bij 6 Nm. Heb je carbonpasta gebruikt? Dat zorgt ook voor wat meer wrijving.
Nee geen carbon pasta op de voorvork of stuurpen
Ik zal 6nm proberen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 21 apr 2018 14:00

Vandaag idd een 6nm moeten doen omdat het stuur toch weer los kwam. Morgen een ritje maken en we gaan het weer zien.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 mei 2018 19:58

En het is gelukt, met de nieuwe expander en nieuwe 5mm Carbon spacer blijft ie mooi zitten
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie