Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gierend geluid en trilling in fiets

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 30 mar 2018 22:34

Al enkele malen heb ik last gehad van het volgende.
Wanneer ik aardig op snelheid ben,zeg 30+, en ik mijn benen stilhoud of terug trap dan is soms een hard gierend geluid te horen en tegelijk is een trilling/resonantie te voelen in de fiets. Het is te voelen in de pedalen en het stuur. Wanneer ik weer meetrap zijn geluid en trilling direct weer weg. Het gebeurt niet altijd, meestal pas na meer dan 1,5 a 2 uur fietsen en het is daarna ook de rest van de rit niet standaard aanwezig. Zoals gezegd doet het zich alleen bij redelijke snelheid en alleen bij stilhouden van de benen of terugtrappen voor.
Ik heb het gezocht in de wielen en de lagers daarvan. Allemaal keurig gesmeerd, het loopt nergens aan en ook de remmen lopen niet aan. De bracketlagers heb ik gesmeerd, daar komt het kennelijk ook niet vandaan. Ik kan verder niet zo heel veel bedenken.
Herkent iemand dit? Enig idee waar ik het zou kunnen zoeken?
Ik rijd met Shimano Ultegra 6800 en Mavic ksyrium elite wielen. Pedalen zijn look keo Classic. De fiets is een Rose Xeon CRS uit 2014.
Dank alvast weer voor het meedenken.
Grtz Hans

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 30 mar 2018 22:36

Gierende geluiden zijn een bekend Mavic probleem. Tijd voor een servicebeurt?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2018 23:02

Swedish Chef schreef: 30 mar 2018 22:34..........; Mavic ksyrium elite wielen. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
En gevonden.
99,99% zeker dat de oorzaak in het freewheelbody van je Mavic wielen zit.
De teflon/plastic ring in je body maakt dit lawaai.

Je kan er een beetje "Mavic olie" opdoen dan ben je er, toch voor even, vanaf.
Je kan ook de teflon/plastic ring vervangen door een lager set van "hubdoctor". Google even op "hubdoctor mavic"
Je kan een nieuwe body aanschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 09 jul 2018 22:24

Even dit topic gebruiken. Ik heb hetzelfdr probleem, idd Mavic wielen. Is er wat speciaals aan Mavic olie of kan ik eea ook met gewone olie (waar ik mn ketting mee smeer) smeren?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 jul 2018 22:53

Gewone olie kan ook. Kansje dat de additieven hierin de kunststof ring iets aantasten.

Daarom adviseert Mavic die speciale dure Mavic olie. Wat in feite juist een goedkope dikke minerale olie is met weinig toevoegingen. Zelf geen problemen ervaren met andere olie.

Heb wel eens ergens gelezen dat goedkope naaimachine olie vergelijkbaar is met die Mavic olie. Busje kost Eur 2,50 ofzo.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 10 jul 2018 06:22

Thx! Zit op de camping momenteel en ga het eerst eens met kettingolie proberen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 10 jul 2018 10:17

Heb het ook weleens gehad na een regenbui met Fulcrum R5 wielen, kapje losgemaakt en ingevet.
prj

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 10 jul 2018 10:49

Aleen MINERALE olie gebruiken aub.

Zoals jsparie al zegt, goedkope naaimachine-olie is prima (zolang die mineraal is natuurlijk).

Kettingolie en andere synthetische olie bevatten toevoegingen en soms kunnen die de rubberen afdichting achter de body doen opzwellen waardoor de body meer met de naaf wil meedraaien dan jij wil ;)

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 11 jul 2018 12:22

Heb ik onlangs ook gehad; is een typisch Mavic body probleem. Body-lager draait alleen als je de benen stil hangt... Naaimachineolie op de body-lager helpt, maar werkt maar tijdelijk omdat het probleem zit in slijtage van de body-lager. Uiteindelijk is de enige oplossing: body vervangen:
https://www.mantel.com/mavic-fts-l-body

En dan meteen de seal ook vernieuwen:
https://www.mantel.com/mavic-freehub-body-seal-99500001

De body-lager kun je namelijk niet (eenvoudig) vervangen. Mavic levert die niet los. Zou misschien wel kunnen met een lagertrekker en vervangen door een Abec3 lager, maar heb ik niet geprobeerd:
https://www.mantel.com/enduro-abec-3-lager

Plaats reactie