Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Maika bouwt (ook) zijn eigen fiets

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 14 jun 2018 09:54

Het afstudeer traject is nu helemaal klaar. Ik heb mijn frame klaar en het is nu helemaal afgemonteerd. Gisteren heb ik er een stukje op gereden. Ik moet wel wat meer werk verrichten om de stijfheid te verbeteren dus dat is wel een beetje jammer. Het is wel een onderzoek gericht project maar het had mooi geweest als die in één keer goed was. Ik ga proberen de lugs te impregneren met een dunne epoxy hars. Het materiaal van de lugs is een beetje poreus dus het zou het een beetje moeten intrekken en dan stijver moeten worden. Een laatste optie zou zijn om wat extra koolstof er omheen te wikkelen.

Iets over het eind resultaat. Het frame is deels afgeleidt van mijn huidige wielrenfiets. In de tekening zie je de afmetingen.
180416_RaceBikeKit_frame V3 assembly.JPG
Voor de componenten heb ik gekozen voor een Microshift Arsis 11speed. Voor wie hier niet mee bekent is, het is een soort combo tussen Shimano en Campagnolo. De schakel verhoudingen zijn Shimano maar de levers zijn uitgezet als Campa. Voor de remmen heb ik gekozen voor TRP spyre schijfremmen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het project was best leuk om te doen. Alleen wel een stuk duurder dan ik had gehoopt. Een fiets bouwen op deze manier is niet het meest kostvriendelijke manier maar ik heb wel een uniek fiets nu. Het heeft mij 1100 euro gekost om het frame te bouwen. Wat vinden jullie van die kosten? Lijkt het jou waard om te doen? ;)
Laatst gewijzigd door racebikekit op 15 jun 2018 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jun 2018 10:31

Ik zit helaas maar 1 plaatje en wil héél graag meer zien :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jun 2018 11:10

racebikekit schreef: 14 jun 2018 09:54 CUT
Het project was best leuk om te doen. Alleen wel een stuk duurder dan ik had gehoopt. Een fiets bouwen op deze manier is niet het meest kostvriendelijke manier maar ik heb wel een uniek fiets nu. Het heeft mij 1100 euro gekost om het frame te bouwen. Wat vinden jullie van die kosten? Lijkt het jou waard om te doen? ;)
Of het je de 1100€ waard was kan je alleen zelf beoordelen....
Als het frame uiteindelijk onberijdbaar zal blijken te zijn dan wordt het kosten versus bevrediging van het ontwerpen/bouwen......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jun 2018 13:13

havana schreef: 14 jun 2018 10:31 Ik zit helaas maar 1 plaatje en wil héél graag meer zien :)
Ik ook :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 14 jun 2018 14:24

Keezx schreef: 14 jun 2018 11:10
racebikekit schreef: 14 jun 2018 09:54 CUT
Het project was best leuk om te doen. Alleen wel een stuk duurder dan ik had gehoopt. Een fiets bouwen op deze manier is niet het meest kostvriendelijke manier maar ik heb wel een uniek fiets nu. Het heeft mij 1100 euro gekost om het frame te bouwen. Wat vinden jullie van die kosten? Lijkt het jou waard om te doen? ;)
Of het je de 1100€ waard was kan je alleen zelf beoordelen....
Als het frame uiteindelijk onberijdbaar zal blijken te zijn dan wordt het kosten versus bevrediging van het ontwerpen/bouwen......
Het achterliggende idee van Maika is natuurlijk om dit als bouwpakket te kunnen aanbieden voor mensen die hun eigen frame willen maken. Net zoals als er ook kits zijn om een fiets van bamboo te bouwen. Het idee spreekt mij wel aan. Of ik het ooit doe, is een tweede. Uiteraard moet het wel goed rijdbaar zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jun 2018 15:07

Als dat lukt is 1100€ een hele kleine investering....ik zou zelf een potentiele klant zijn mits je dan ook een volledig custom frame hebt qua geometrie.
Hoe het eruit ziet boeit me niet zo, maar het moet wel voldoen aan wat basiseisen qua rijeigenschappen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 14 jun 2018 15:53

havana schreef: 14 jun 2018 10:31 Ik zit helaas maar 1 plaatje en wil héél graag meer zien :)
Denk dat je image host rechten niet goed staan ingesteld. Ik krijg ze ook niet te zien..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jun 2018 15:55

Maar als het materiaal voor de lugs te flexibel is dan is het gewoon back to the drawing board want impregneren gaat niet werken en als je alsnog moet gaan wrappen zijn die lugs veel te duur als onderdeeltje van de constructie.
Eerst maar eens uitzoeken waar het slappe vandaan komt want zoals ik eerder zei vind ik die chainstays wel erg iel. Zijn de buizen wel bedoeld voor gebruik in fietsframes?
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jun 2018 16:18

Mijn idee ernie, de engineering moet deugen en in dit geval lijken mij de geprinte lugs de bottleneck..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 nov 2018 20:11

Leuk. Maar de lugs in titanium lost het op. Maar maakt t uiteraard wel duurder. Maar het belangrijkste van het verhaal is uiteindelijk dat Maika wat geleerd heeft. En wat we eigenlijk willen weten: welk cijfer kreeg je voor dit project?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie