Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Maika bouwt (ook) zijn eigen fiets

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 22 mar 2018 14:56

Hallo Iedereen! Ik heb al jaren mijn eigen wielrenfiets willen ontwerpen maar ik wist dat er veel tijd in zou gaan zitten vandaar dat ik het telkens uitstellende. Maar dat is nu voorbij want ik kan het nu eindelijk doen. Ik studeer momenteel nog en ik heb het voor elkaar gekregen om het te doen als een afstudeerproject.

Ik ben al meerdere weken bezig met het ontwerpen ervan en het leek mij heel leuk om mijn voortgang en proces met jullie te delen. Het doel hiervan is om andere wielrenners bij het project te betrekken en input te krijgen. Dus als jullie vragen hebben of ideeën, op of aanmerkingen dan lees ik dat graag.

Zo ver heb ik al een aantal dingen vastgesteld van wat ik. Ik wil een frame dat grotendeels uit standaard koolstof buizen bestaat. Over de verbindingen tussen de buizen ben ik nog niet overuit maar ik denk dat ik de lugs laat printen zoals Bastion cycles dat ook doet. Maar ik weet niet zeker of ik ze wel uit titanium laat maken want dat is best duur. Een ander optie is om ze uit een combinatie van kunstof en koolstofvezel te laten printen. Ik weet dat de laatste optie al minimaal één keer gedaan is en dat is veel goedkoper dan titanium printen.

Het eerste stap dat ik nam was om mijn huidige wielrenfiets op te meten en alle dimensies te noteren.
IMG_20180322_143152.jpg
Hier ben ik bezig met de vormgeving van de balhoofd en de zadelbuis lug. Ik zal ze ook in de computer moeten modelleren maar zo kan ik sneller zien hoe ik het later in CAD moet tekenen.
IMG_20180322_142955.jpg
IMG_20180322_143927.jpg

Ik ben al bezig geweest afgelopen week om mijn eerste ideeën in CAD te zetten dus daar heb ik ook al een plaatje van. ;)
04_Complete bike ender.JPG