Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Maika bouwt (ook) zijn eigen fiets

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 22 mar 2018 14:56

Hallo Iedereen! Ik heb al jaren mijn eigen wielrenfiets willen ontwerpen maar ik wist dat er veel tijd in zou gaan zitten vandaar dat ik het telkens uitstellende. Maar dat is nu voorbij want ik kan het nu eindelijk doen. Ik studeer momenteel nog en ik heb het voor elkaar gekregen om het te doen als een afstudeerproject.

Ik ben al meerdere weken bezig met het ontwerpen ervan en het leek mij heel leuk om mijn voortgang en proces met jullie te delen. Het doel hiervan is om andere wielrenners bij het project te betrekken en input te krijgen. Dus als jullie vragen hebben of ideeën, op of aanmerkingen dan lees ik dat graag.

Zo ver heb ik al een aantal dingen vastgesteld van wat ik. Ik wil een frame dat grotendeels uit standaard koolstof buizen bestaat. Over de verbindingen tussen de buizen ben ik nog niet overuit maar ik denk dat ik de lugs laat printen zoals Bastion cycles dat ook doet. Maar ik weet niet zeker of ik ze wel uit titanium laat maken want dat is best duur. Een ander optie is om ze uit een combinatie van kunstof en koolstofvezel te laten printen. Ik weet dat de laatste optie al minimaal één keer gedaan is en dat is veel goedkoper dan titanium printen.

Het eerste stap dat ik nam was om mijn huidige wielrenfiets op te meten en alle dimensies te noteren.
IMG_20180322_143152.jpg
Hier ben ik bezig met de vormgeving van de balhoofd en de zadelbuis lug. Ik zal ze ook in de computer moeten modelleren maar zo kan ik sneller zien hoe ik het later in CAD moet tekenen.
IMG_20180322_142955.jpg
IMG_20180322_143927.jpg

Ik ben al bezig geweest afgelopen week om mijn eerste ideeën in CAD te zetten dus daar heb ik ook al een plaatje van. ;)
04_Complete bike ender.JPG
Nogmaals deze topic is puur om dit project met jullie te delen en om jullie input te krijgen. Ik zou het vervelend vinden als ik iets over het hoofd zie dus als je iets wil aanbevelen lees ik het graag.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2018 15:41

Ziet er veel belovend uit. Ik volg dit topic met veel interesse.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mar 2018 16:09

Ik heb al meteen vragen bij de in rood aangegeven maten in de tekening....
De stuurhoek en zitbuishoek zijn met 76,5 en 75,5 graden aangegeven en daamee ongebruikelijk groot, is dit verkeerd gemeten of is dit bewust zo gekozen...?
Dat gaat zo niet zonder meer een goed rijdende of uberhaupt goed berijdbare fiets opleveren.
Voor wegfietsen zijn stuurhoeken van 72-74 graden bewezen werkend en de zitbuishoek ook in die range.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 22 mar 2018 21:16

chrissiewizzie schreef: 22 mar 2018 16:01 Leuk project! Gebruik je EEM simulatie om door te rekenen?
Jazeker. Ik heb de europese normen opgezocht en daarin staan de testen beschreven waar een frame aan moet kunnen voldoen. Daarin staat ook hoeveel kracht de frame moet kunnen overleven. Wanneer het zover is om het ontwerp te optimaliseren dan ga ik die testen in mijn CAD programma simuleren.

Keezx schreef: 22 mar 2018 16:09 Ik heb al meteen vragen bij de in rood aangegeven maten in de tekening....
De stuurhoek en zitbuishoek zijn met 76,5 en 75,5 graden aangegeven en daamee ongebruikelijk groot, is dit verkeerd gemeten of is dit bewust zo gekozen...?
Dat gaat zo niet zonder meer een goed rijdende of uberhaupt goed berijdbare fiets opleveren.
Voor wegfietsen zijn stuurhoeken van 72-74 graden bewezen werkend en de zitbuishoek ook in die range.
Ja dit was ook een raadsel voor mij. Ik wist dat de norm tussen 72-74 ligt en ik wist dat mijn fiets meer had maar ik had nooit gedacht dat het zoveel zou zijn. Ik had het meerdere keren gemeten maar dit zijn de waardes van mijn huidige frame. Mijn fiets was ooit een custom order van iemand en ik ben ondertussen al de derde eigenaar.

Ik ga voor mijn zelfbouw een minder steil stuurbuis hoek nemen want ik heb die van mij altijd een beetje extreme gevonden. Mijn zadel is ook best ver naar voren geschoven op mijn zadelpen dus die kan ook wel minder.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mar 2018 21:38

Is het voorbeeld een iets sloping frame en is de hoek. van zitbuis en balhoofd met de bovenbuis gemeten?
Dat zou die rare hoeken verklaren....
Anyway, 73/73 is altijd goed...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 23 mar 2018 08:29

Als ik het goed zie is het een Landshark Roadshark. Custom staal, dus in theorie kan alles die maten hebben. Als die goed rijdt, zie ik zo snel ook geen problemen met de maten, mits nauwkeurig opgenomen.
Volgens mij kan je wel de geometrie van een andere fiets superimposen en daarmee vergelijken, dan heb je 1 op 1 vergelijkingsmateriaal en kan je eventueel nog wat aanpassingen maken.

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 24 mar 2018 16:27

Keezx schreef: 22 mar 2018 21:38 Is het voorbeeld een iets sloping frame en is de hoek. van zitbuis en balhoofd met de bovenbuis gemeten?
Dat zou die rare hoeken verklaren....
Anyway, 73/73 is altijd goed...
Ik heb de hoeken gemeten met een digitale level en het op de vloer geijkt dus wat ik heb opgemeten klopt wel. Voor de zelfbouw fiets ga ik die hoeken wel dichterbij die 73/73 brengen. Dat is wel een stuk fijner fietsen.
Marxten schreef: 23 mar 2018 08:29 Als ik het goed zie is het een Landshark Roadshark. Custom staal, dus in theorie kan alles die maten hebben. Als die goed rijdt, zie ik zo snel ook geen problemen met de maten, mits nauwkeurig opgenomen.
Volgens mij kan je wel de geometrie van een andere fiets superimposen en daarmee vergelijken, dan heb je 1 op 1 vergelijkingsmateriaal en kan je eventueel nog wat aanpassingen maken.
Ja dat klopt. De vorige eigenaar had het ook weg gedaan omdat het een beetje raar aanvoelde. Ik heb er gelukkig geen last van gehad. Ik heb een aantal andere fietsen bij de hand waarmee ik het kan vergelijken dus daar kom ik wel een heel eind mee.

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 28 mar 2018 10:52

Afgelopen week ben ik bezig geweest om de lugs verder te optimaliseren. Het plan is om de eerste proef modellen morgen of overmorgen uit te printen. Dan moet ik gaan kijken of alle onderdelen die ik al heb goed gaan passen. Het zal nog niet een bruikbare frame zijn maar voor het proces is het belangrijk om te doen.

De onderdelen voor de fiets beginnen nu ook binnen te stromen. Elke keer is het net als of ik cadeautjes mag openen. Vandaag waren het de koolstof buizen die binnenkwamen. Ik heb gekozen voor een 30mm zadel en bovenbuis. De onderbuis en balhoofdbuis worden 44mm diameter. Verder was er aan het begin van de week ook mijn stuur en voorvork binnen gekomen. Daarmee kon ik gelijk de balhoofd constructie nalopen in mijn CAD om te zien of het eenig zins klopte.
Koolstof buizen en onderdelen 2.jpg
20180328_102301.jpg
Koolstof buizen en onderdelen.jpg
De volgende stap is om prototypes te maken van de lugs en dan simulaties uitvoeren op het ontwerp en daarop verder gaan. Ik zal wel laten hoe ik doe en mijn conclusie door geven.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 28 mar 2018 13:10

Ik krijg bijna zin om terug de schoolbankenin te gaan :-P

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 01 apr 2018 23:08

Afgelopen week heb ik de eerste versie van de lugs geprint. Op school hebben we een hoop FDM printers staan waarmee studenten modellen kunnen maken. Omdat dit de eerste prints zijn heb ik de instellingen zo gezet dat de printer snel een model kan maken. Om een indruk te geven van hoe snel zoiets gemaakt wordt, de balhoofd lugs duurde samen ongeveer 2 uur om te maken. Deze onderdelen zijn geprint uit PLA. Het is niet sterk genoeg om er echt op te fietsen maar wel goed genoeg om er een frame mee in elkaar te zetten. Komende week komen er aluminium buizen binnen waarmee ik dan het eerste model in elkaar kan gaan zetten. Best spannend! :D

Hier heb ik de prints van de balhoofd lugs met de lagers erin. Op de voorvork moet ik de diepte van de lager aanpassen. Nu raakt die de top van de voorvork nog waardoor het een beetje stroef draait. De bovenste lug is wel goed. De koolstof buizen passen er ook lekker in.
20180329_110428.jpg
20180329_110347.jpg
20180329_110133.jpg
20180329_105545.jpg
De volgende stap is om te gaan nadenken hoe ik de kabelgeleiding erin wil verwerken.

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 01 apr 2018 23:51

Vervolg..

De bottom bracket was natuurlijk het langst durende print met 2 uur 45 min. De diktes van de lug zijn zo gemaakt om stress in het materiaal zo goed mogelijk te verdelen. Om een uitgelijnde trapas te krijgen heb ik daar een oplossing voor. Ik heb het zo bedacht dat ik een stuk van de 44mm koolstof buis ga nemen en het in lug ga verlijmen. De binnendiameter van de koolstof buis komt precies goed uit met de BB30 norm. Voor de BB heb ik dan voor een BB30 naar shimano adapter gekozen. Ik heb zelf een koolstof FSA crankstel liggen wat hier dan goed in zal kunnen passen.
20180329_173347.jpg
Voor de liggende achtervork ga ik 16-12mm buizen gebruiken en ik zag dat ik die afmetingen niet goed in de print had gezet dus die zal ik opnieuw moeten doen. Verder passen de zadelbuis en onderbuis helemaal goed. Ik zal alleen nog wat lijm testen moeten uitvoeren om uit te zoeken hoe lang ik de lug in de koolstof buis moet laten steken. Ik zou het wel kunnen afkijken bij een ander fabrikant maar ik moet toch mijn keuze onderbouwen.
20180329_170931.jpg
De dropouts zijn ook gelukt. Ik heb gekozen om een 12mm syntace steekas te gaan gebruiken. Dit heb ik altijd wel een mooie oplossing gevonden en het geeft veel meer sterkte dan een normale snelspanner.
20180329_112855.jpg
20180329_112904.jpg

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 02 apr 2018 07:06

Goh, wat een mooi project! ....................ook al is het dan niet van Hornbach.
Heel leuk gaat dit zeker verder volgen, van welk materiaal worden uiteindelijk de lugs?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie