Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Maika bouwt (ook) zijn eigen fiets

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 02 apr 2018 11:06

colnagofreak schreef: 02 apr 2018 07:06 Goh, wat een mooi project! ....................ook al is het dan niet van Hornbach.
Heel leuk gaat dit zeker verder volgen, van welk materiaal worden uiteindelijk de lugs?
Ik denk dat het carbonmide gaat worden. Het is een koolstof versterkte kunststof. Eerst wou ik de lugs uit titanium laten printen maar dat zou meer dan 2000 euro kosten. Ik zal wel een offerteaanvraag doen ervoor want ik ben wel benieuwd maar carbonmide is sterk genoeg hiervoor en een stuk goedkoper. Carbonmide wordt gemaakt met sls printen. Met sls is er een bak met een dun laagje koolststof poeder van ongeveer 0.2mm dikte. Dat wordt vervolgens door een laser gesmolten op de plekken waar het model komt. Dan gaat er weer een laagje poeder overheen en wordt de volgende laag van het model gesmolten en zo gaat dat door tot het model af is. Het is wel een duur proces maar ik kan dan wel alle vormen maken wat ik wil en dat hoef ik niet na te denken over lossingshoeken of andere beperkingen waar ik met traditionele methodes te maken zou hebben. Verder hoef ik niet te investeren in kostbare gereedschap om onderdelen te frezen of gieten. Omdat ik hoogstwaarschijnlijk toch nooit hetzelfde geometrie meerdere keren ga maken is dit wel een handige oplossing.

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 06 apr 2018 16:14

Deze week... nog meer printen.

Ik heb alle lugs nu 2 keer geprint. Volgende week ga ik hoogstwaarschijnlijk nog een serie uitprinten. Met elke print ontdek ik weer plekken waar ik verbetering kan door voeren. Ik heb nu ook bedacht hoe ik alle kabels intern door het frame laat lopen, voor zowel een velg en schijfrem achter. Ik ga achter geen velgrem gebruiken maar misschien voor een tweede frame. Ik heb ondertussen ook mijn schijfremmen binnen. Ik ga TRP Spyre remmen gebruiken. Een hydraulische Shimano variant zou een beetje te duur zijn vind ik. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik een post-mount of flat-mount achter moet doen.

Mijn aluminium buizen zijn binnen gekomen. Volgende week moet ik alleen de binnendiameters van zadel/top en onderbuis moeten uitdraaien. Het was een beetje lastig om aluminium te vinden die overeenkomen met de 1mm wanddikte van de koolstof buizen. Bijvoorbeeld de onderbuis 44-42mm maar ik kon maar 45-40mm vinden. Dus daarmee zal ik de uiteinden voor zo ver het nodig groter maken op de draaibank. De achtervorken passen wel lekker. De koolstof buizen dat ik hiervoor heb zijn 16-12mm voor de liggende en 12-8mm voor de staande achtervorken. Voor de liggende kon ik wel dezelfde afmetingen vinden maar de staande alleen 10-8mm. Volgende week dinsdag/woensdag gaan draaien en dan de eerste test model in elkaar lijmen. :D
20180405_133318.jpg
Verder ben ik ook bezig geweest met het printen van de zadelbuis topper. Het is best een simpel ontwerp. Eén bout dat het klemt in de zadelbuis en ook één om de rails vast te zetten. Om het hoger te maken kunnen er spacers tussen gezet worden. Ik moet alleen nog aandacht besteden aan het draaien van de zadel naar voren of naar achteren. Ik zal daar nog wat onderzoek voor moeten doen.
20180406_113807.jpg
20180406_113746.jpg
20180406_120856.jpg
Volgende week dinsdag/woensdag gaan draaien en dan de eerste test model in elkaar lijmen. :D Ik heb vandaag ook mijn nieuwe velgen besteld dus hopelijk heb ik volgende week dan een "rolling chassis" :lol:

(excuses voor de gekantelde fotos. Ik moet nog uitzoeken hoe ik ze recht krijg. Ze draaien telkens wanneer ik ze upload. Als iemand hier raad bij heeft hoor ik het graag.)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 06 apr 2018 20:10

Als ik dit zo volg lijkt het me niet dat zelfbouw goedkoop uitvalt.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 07 apr 2018 07:15

colnagofreak schreef: 06 apr 2018 20:10 Als ik dit zo volg lijkt het me niet dat zelfbouw goedkoop uitvalt.
Ik denk dat de ontwerpfase nooit goedkoop is. Maar als dit lukt zou je productie kunnen gaan draaien. Hoe mooi zou het zijn als je een frame als bouwpakket zou kunnen kopen geheel naar je eigen wensen ? Of het idee doorverkopen aan een fietsfabrikant.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2018 07:55

Carbon buizen met lugs zijn wel een erg achterhaald concept. Alleen met carbon lugs is er iets voor te zeggen. Zeker voor een fietsfabrikant niet erg interessant.

Maar met CarbonMide printen kun je wel mooi meeliften op de 3d print hype. Als je een serie lugs ontwerpt waarmee je alle framehoeken aankunt hoef je alleen maar het juiste bestandje te verkopen en eventueel doe je hetzelfde met 3d geprinte onderdelen voor een frame jig. De bouwer hoeft dan b.v. alleen nog maar een goede vlakke tafel te hebben en kan zijn eigen maatframe bouwen.

Maar gewoon voor de hobby en om zelf wat bij te leren is het ook al leuk.
Campagnolo Ultra Dork

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 13 apr 2018 08:53

Het is gelukt om al het aluminium naar de juiste afmetingen te draaien. Zo kwam ik weer achter een aantal plekken waar ik de afmetingen moet gaan verbeteren. Op de plekken waar de lugs de buizen in gaan zijn de diameters goed maar waar de buizen door de lugs heen gaan niet. Bijvoorbeeld bij de zadelbuis en balhoofd. Die diameters moet ik iets meer ruimte geven.
20180411_142634.jpg
20180411_161037.jpg
Ik kreeg ook deze week mijn wielset binnen dus die kon ik er ook gelijk op zetten. Alles lijkt wel goed te kloppen. Ik zit alleen nog te wachten op mijn steekas voor achter dus ik kan die nog niet helemaal goed gaan vast zetten.
20180411_155222.jpg
20180411_155214.jpg
Ik ga vandaag nog wat ideeën bedenken voor een mal waarin ik de frame uiteindelijk ga verlijmen. Nu heb ik het gewoon op het oog gedaan maar het is dan echt lastig om het allemaal recht te krijgen. Verder moet ik nog wat groeven in de lugs verwerken dat de lijm goed vast gaat houden. Nog een hoop kleine dingetjes dus...

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 14 apr 2018 20:57

Ernie C. schreef: 07 apr 2018 07:55 Carbon buizen met lugs zijn wel een erg achterhaald concept. Alleen met carbon lugs is er iets voor te zeggen. Zeker voor een fietsfabrikant niet erg interessant.
Check dan toch maar eens het australische Bastion Cycles: carbon buizen met 3D geprinte titanium lugs. En wat een pareltjes!

En dit project is ook veelbelovend!

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 14 apr 2018 21:18

wow wat een prachtig project, super interessant dit ga ik blijven volgen

racebikekit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018 17:00
Locatie: Den Haag
Contact

racebikekit 19 apr 2018 14:13

Ik zit nog steeds op mijn achteras te wachten maar ik heb ondertussen wel andere dingen kunnen nalopen. De achterderailleur klopt gelukkig qua afmetingen. Ik heb door de dropouts heen een kabelgeleiding gemaakt zodat de derailleurkabel door de onderbuis en liggende achtervork heen gaat en uit de dropout komt. Op deze manier moet die alleen wel best een harde bocht nemen naar de derailleur toe. Ik zal gewoon maar moeten zien hoe het werkt. De voorderailleur beugel heb ik vorige week ook geprint maar ik zie dat die ongeveer een halve centimeter naar binnen geplaatst moet worden. Die zal ik volgende week dan maar opnieuw uitprinten.
20180419_105122_HDR.jpg
De kabelgeleiding door het frame heen ben ik ook aan het nalopen nu. De kabelstoppers passen heel goed. Nu kunnen de derailleurs en achter schijfrem alle drie door de frame heen lopen.
20180419_132759_HDR.jpg
Nu ben ik bezig met een een herontwerp van de zadelbuis lug. De pinnen die in de buizen van de staande achtervorken komen zijn best wel kwetsbaar. Het materiaal waaruit het uiteindelijk product wordt gemaakt zal wel veel steviger zijn maar het blijft een zwak punt. Het nieuwe ontwerp zal daarom ook aan de buitenkant van de buis gaan. De frame mag natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.

Verder past het crankstel goed. De headset is ook helemaal top zo. Ik ben nog niet tevreden met hoe de velgrem beugel eruit zit. Ik zal daar meer tijd aan moeten besteden. Een groot onderdeel van dit project is dat het een bouwpakket moet zijn. Ik ben nog aan het brainstormen over hoe iemand zoiets zelf in elkaar zou kunnen zetten zonder dat het scheef gaat natuurlijk ;). Het moet wel simpel zijn natuurlijk. Een grote frame mal meesturen in een doos is een beetje ongunstig. Daarover komt morgen of volgende week wel een post over. Als jullie hiervoor misschien een leuk/handig idee hebben hoor ik het graag. Als jij een goed idee daarover heb en ook het project in het echt zou willen zien dan ben je ook van harte welkom. Maar dan moet je wel naar Den Haag komen :like:
20180419_133855_HDR.jpg
20180419_133838_HDR.jpg

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 apr 2018 17:29

Mooi project, Misschien kom ik wel langs want ik woon vlakbij :winkthumb: :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2018 18:24

roelw schreef: 14 apr 2018 20:57
Ernie C. schreef: 07 apr 2018 07:55 Carbon buizen met lugs zijn wel een erg achterhaald concept. Alleen met carbon lugs is er iets voor te zeggen. Zeker voor een fietsfabrikant niet erg interessant.
Check dan toch maar eens het australische Bastion Cycles: carbon buizen met 3D geprinte titanium lugs. En wat een pareltjes!

En dit project is ook veelbelovend!
Loeiduur, doet niks speciaals, de framebouwer geeft zelf aan dat ze nog niet durven zeggen hoelang zo'n frame in de praktijk goed blijft maar inderdaad wel heel mooi.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2018 18:32

Het wordt wel heel mooi! Kijk even naar de zadellug van Bastion ;) .

Voor de jig zou ik, zoals ik eerder postte uitgaan van een vlakke tafel. 5 goed ontworpen steuntjes moet dan genoeg zijn. Als je een mogelijkheid geeft om te ze een paar mm te stellen kun je ook zonder vlaktafel een recht frame lijmen. Het moet ook wel een beetje puzzelen blijven, anders geeft het geen voldaan gevoel om het zelf te doen. Zo zou ik ze ook de buizen zelf op maat laten zagen en alleen geprinte mallen meegeven die ze zelf op de buizen moeten plakken (kun je nog eens een extra buis verkopen :twisted: ).
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie