Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trapaslagers lopen eruit

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 mar 2018 20:02

rene schreef: 10 mar 2018 19:52 ...

Waar lezen we hier C Bear :?

...
In het antwoord van wasbeer :? ?

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 10 mar 2018 20:06

walter- schreef: 10 mar 2018 20:02
rene schreef: 10 mar 2018 19:52 ...

Waar lezen we hier C Bear :?

...
In het antwoord van wasbeer :? ?
Misschien wel de oplossing
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mar 2018 22:15

rene schreef: 10 mar 2018 19:28
Keezx schreef: 10 mar 2018 16:31 Bij GXP (zoals volgens ontwerp) wordt het linkerlager geklemd tussen crank en asverdikking en rechts is vrij beweegbaar, daarom kan de linkercup eruit gaan lopen (bij pressfit) en moet je loctite en spacers toepassen ,logies tog?
Toch beter inlezen Keezx. want het is egt nie logies :shock: !! Bij Sram GXP op een press fit systeem moet een veer ring aan de drive side gemonteerd worden. En dan de lagers er gewoon droog inzetten, gegarandeerd succes. Als er wat zand tussen je ingevette BB komt zoals het nu gemonteerd is , is dat geheid een 99 % kans op kraken.


Inhoudelijk spreek je me niet tegen en ik spreek je ook niet tegen.
GXP is voor schroefdraad ontworpen en zodra er geen draad is wordt het knoeie of huile.
Geen fake flees of fis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mar 2018 00:55

Ik rij ook met bb86 gxp en heb geen veerring nodig. Lagers zijn met montage pasta geplaatst en blijven goed zitten. Kan de cranks spelingsvrij vastdraaien.

Of moet die wokkel er perse tussen?
Laatst gewijzigd door Kornuit op 12 mar 2018 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 11 mar 2018 15:39

Douglas schreef: 10 mar 2018 16:18 Er is toch geen ruimte voor de cup om er uit te komen als de gxp crank goed vast zit? Zit je crank wel gied vast?
Die zat zeker goed vast!
rene schreef: 10 mar 2018 16:13 Alles ontvetten en droog er in persen. Althans zo heb ik mijn GXP in mijn Scott Foil geperst, en zeker effe controleren of je de juiste ring aan de juiste zijde hebt gemonteerd.
Heb ze eruit getikt en droog erin gezet, Kijken of ze nu wel blijven zitten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mar 2018 18:56

jij noemt een foil Rene, mij valt op dat er heel veel frames zijn die het lager niet goed ondersteunen en waarbij er slecht 50 tot 70% van de schaal wordt ondersteunt in het frame. Bij een foil wordt het lager voor 100% ondersteunt en bij bv cube ook, met beide fietsmerken heb ik ook nog nooit krakende of uitlopend brackets gehad. Daarnaast is de passen in deze merken gewoon heel precies.

pas een argon 18 nitroge inelkaar geschroefd en die wordt slecht ondersteunt in het frame ben benieuwd hoe dat gaat.

@Keezx waarom is GXP voor schroefdraad ontwikkeld en wat is het probleem bij persen? In een GXP cup met schroefdraad zit toch ook het lager geperst? Scheelt 1 persing, waarom gaat dat dan mis.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 mar 2018 19:38

Waarom zijn de bananen krom, iets wordt gewoon ontworpen, waarom moet je de ontwerpers vragen...
Bij een GXP bracket, zoals ontworpen zijn de cups geschroefd en worden de lagers met lichte perspassing en een veerring vastgehouden, het linker lager geklemd, er kan dus niks verschuiven> geen spacers nodig.
Ga je de cups in een frame zonder schroefdraad drukken dan begint het geklungel. logies tog?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2018 15:05

Nouja zo logisch vind ik het nog niet:

Een pressfit cup zit vaak net zo vast geperst als het lager in de Cup, Hoe vaak ik niet eerst het lager eruit tik ipv de hele cup, dus waarom blijft die dan wel zitten en de cup niet. Heeft denk ik meer met mijn eerst alinea te maken, Dat het frame de cup niet voldoende ondersteunt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2018 15:17

NuitKor schreef: 11 mar 2018 00:55 Ik rij ook met bb86 gxp en heb geen veerring nodig. Lagers zijn met montage pasta geplaatst en blijven goed zitten. Kan de cranks spelingsvrij vastdraaien.

Of moet die wokkel er perse tussen?
Ik heb er nu ook een zo'n wave washer tussen de drivetrain en de lager gezet (rechts). In de handleiding staat ook dat er bij 89,5mm brackets nog een soort spacer er tussen moet. Nu heb ik die niet, maar ook niet het idee dat ik die mis.

Kan dat kwaad?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2018 15:25

Als er maar geen speling opzit, kun je de golfring zien?
Als die "bijna" plat is dan is het goed.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2018 16:12

wasbeer2006 schreef: 12 mar 2018 15:25 Als er maar geen speling opzit, kun je de golfring zien?
Als die "bijna" plat is dan is het goed.
Kan de golfring niet zien en er zit geen speling op (maar dat zat er ook niet op zonder die golfring)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 mar 2018 17:02

Die wave washer gaat je bracket niet tegenhouden als die er uit loopt, want dan wordt die gewoon wat geplet.
Geen idee wat dus echt de functie van die wave washer is.
En op moment dat crank (bij mij quarq xx1) erop zit kan je ook niet echt meten hoeveel ruimte er precies tussen zit,

Plaats reactie