Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Werking zuigers schijfrem

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 17 feb 2018 13:33

Als de zuiger door de oliedruk naar buiten gedrukt wordt zijn er als het ware twee fases te onderscheiden. In fase 1 beweegt de zuiger en vervormt het seal (tienden van mm's). Fase 2 is als de zuiger nog verder verplaatst wordt; deze schuift dan door het seal naar buiten (mm's). Als de oliedruk wegvalt, keert de zuiger in fase 1 terug naar de oorspronkelijke positie, doordat de seal terugveert. In geval van fase 2 zal de zuiger niet terugkomen in de originele positie, maar slechts terugkomen in de stand die door het terugveren van het seal wordt bewerkt. Op deze manier zal de slijtage van remblokken (=zuiger steeds iets verder naar buiten) opgevangen worden en staan de remblokken altijd op dezelfde afstand van de schijf.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 17 feb 2018 15:30

Het er naar uit dat de zuigers wel degelijk door een rubber (cup) worden teruggedrukt.

... At the caliper, the pistons are held in place by a seal that flexes as the brakes are engaged and aids in retracting them from the rotor when the brakes are released ...

zie: https://www.bicycling.com/maintenance/b ... isc-brakes

Maar ik lees ook:

Closed systems:
In this system, springs inside the caliper pull the pistons away from the disc, totally eliminating drag. Lever free play is adjusted by means of a thumbwheel on top of the master cylinder. A closed system is preferred for cross-country or short downhill racing where elimination of drag is most important.

Open system
The lever position does not change relative to the bars–however hard or long the descent. A metal diaphragm inside the reservoir self-adjusts as the pads wear and also allows for expansion of the fluid, even at the highest temperatures. These features allow the brakes to be used for either downhill or crosscountry riding. Break-in period New brakes require a break-in period to score the disc surfaces and achieve full braking power. Ride conservatively while the parts settle in. Use this time to adjust to the brakes’ response.
Hydraulic Disc Brakes (continued)

dit staat in op pagina 13 /14 van https://web.archive.org/web/20120225222 ... pter11.pdf

Ik zou wel eens een goede tekening van een bestaand hydraulisch systeem (voor fietsen uiteraard) willen zien ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2018 15:45

Hier is een exploid van de Hope road brake caliper.

http://www.hopetech.com/wp-content/uplo ... view-1.pdf

De large and small piston seals zijn de seals waar het om gaat. Dit zijn vierkante seals, die in de groeven van de remklauw vallen.

Wat plamtagenet aangeeft kan natuurlijk goed bij normale werken is het de rubber seal, bij grotere afstand zet de zuiger gewoon door en komt terug in een andere positie.

Het diagram wat de tukker aangeeft in het stukje van het www, dit zit in de hope remhendel iig ook. Bij mijn RED HDR hendels niet ga ik vanuit.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 17 feb 2018 15:52

wasbeer2006 schreef: 17 feb 2018 15:45 Hier is een exploid van de Hope road brake caliper.

http://www.hopetech.com/wp-content/uplo ... view-1.pdf

De large and small piston seals zijn de seals waar het om gaat. Dit zijn vierkante seals, die in de groeven van de remklauw vallen.


Maar ... zijn die 'piston seals' niet gewoon de ringen die de zuiger in het huis afdichten, die dus alleen dienen te voorkomen dat de remolie wegloopt/lekt?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 feb 2018 23:32

Jazeker, maar onderdelen kunnen meerdere functies vervullen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 feb 2018 00:15

Kan zijn. maar als ik de vorm van de ringen in de laatstgenoemde afbeelding bekijk, dan kan ik mij niet voorstellen dat die een andere functie hebben dan het afdichten van een zuiger. En al helemaal niet dat die een zuiger 'terug trekken'
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 feb 2018 01:16

Zo zien zo ongeveer alle seals in remklauwen bij auto's die ik ooit heb aanschouwd (en dat zijn er veel...) er ook uit., ze worden van rechthoekig een paralellogram en weer terug..., het gaat maar om een paar tiende mm....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 18 feb 2018 23:03

Wasbeer, de volgende keer dat je je hope remklauwtjes reviseert, doe eens een experiment. Heb je een compressor? Je kan de helften niet scheiden neem ik aan zoals bij shimano ?
Klauwtje leegmaken, zuigers eruit, vloeistof eruit zuigers erin, alle zuigers op 1 na blokkeren en voorzichtig met een blaaspistool klein beetje druk zetten op klauw. Net zoveel dat je het overgebleven zuigertje iets naar buiten ziet komen. Dan druk eraf en je zult zien dat het zuigertje (bijna) net zover weer teruggaat.
Ben benieuwd 😉

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 feb 2018 11:32

Das een goede, dat ga ik eens doen!
Klauw kan inderdaad niet uit elkaar is een heel mooi stukje one piece alluminium.
Maar wel elke onderdeeltje kan er makkelijk uit. Als ik de borecap verwijder kan ik er aan 1 kant bij.
Bij een M4 komt die kap er naar buiten uit en bij een X2 naar binnen, dus dan moet sowieso alles uitelkaar.

Ik heb wel gemeten hoeveel de blokken verplaatsen in een situatie met de schijf erin.

Voor 0,8mm achter 0.6. Dat is dus resp 0.4 en 0.3mm per zuigerkant.
Ik ga de blokken eruit halen en bekijken hoe ver de blokken maximaal kunnen verplaatsen en weer terugkomen. Dat is iig een stuk meer omdat ik de rem net helemaal netje had staan.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 19 feb 2018 12:38

Wat een gezeur over het terugkomen van die zuigers.
Je kunt kijken en meten tot je een ons weegt, maar veranderen kun je het toch niet.

Het ontwerp van de seals bepaalt, hoever ze terugveren en hoever je blokken dus weer vrij van de schijven komen.

Enige waar je wel invloed op hebt is de uitlijning van de remklauwen en als je echt goed voor elkaar wil hebben, zul je de montagevlakken moeten frezen (of laten frezen).

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zBsqYnYj_sE[/youtube]

AuitD
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:22

AuitD 20 feb 2018 14:02

Het is het vacuum. En ik kan het bewijzen;
-Haal de blokken uit je rem.
-Trek de handle een stukje aan, zodat het expansievat afgesloten blijft. Je hebt nu een gesloten systeem, waar geen olie bij of weg kan. Gebruik een wigje zodat je cylinders er niet uitvallen.
-druk nu voorzichtig met het wigje op één cylindertje tot hij weer in "neutraal" zit. De andere komt daardoor verder naar buiten (gesloten systeem). Niet zo ver dat hij eruit valt!
-Laat de handle los en aanschouw de beweging van de cylinders.

Als het de vering van de dichtingen is, dan beweegt de "neutrale" zuiger niet meer, Die zit tenslotte al in de uitgangspositie. Als het het vacuum is, dan bewegen ze allebei een stukje, want het vacuum werkt op allebei.

Volgens mij is het dat laatste. Iedereen die wel eens remmen dmv vacuum ontlucht heeft, moet eigenlijk wel een gevoel voor de kracht van het vacuum hebben. Als er geen lucht in je rem zit, dan is het bijna net zo hoog als de krachtoverdraging bij compressie. Het is nu eenmaal remvloeistof, daar zit geen rek in.

Uiteindelijk is het de kracht in de springveer in je handle die ervoor zorgt dat een vacuum bij het loslaten ontstaat, de olie transporteert de kracht van de veer in de handle naar de cylinders.

Ander ideetje, wel wat meer rotzooi: Klem een wigje vast in je rem zodat de cylinders wat naar buiten komen zoals bij het remmen. Hou de handle in positie, en schroef tegelijk het remslangetje los, zodat er geen druk en geen vacuum meer op de cylinders rust. Kracht van de handle is nu losgekoppeld van de cylinders. Als de dichtingen voor het terugzetten zouden zorgen, dan zouden de cylinders nu naar hun oude toestand terugkeren. Als het vacuum voor het terugzetten zou zorgen, dan blijven ze gewoon staan (want geen kracht vanuit de remvloeistof cq veer in handle). Het is echt het laatste. En je kan dan gelijk het ontluchten eens gaan oefenen :P

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 feb 2018 14:30

@AuitD en andere vacuum aanhangers :-)

Ik vind het bijgaande plaatje de verhalen over vacuüm wel aanschouwelijk maken (als het gifje niet werkt ... klik dan op de link van de bron).

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic ... iagram.gif
Bijlagen
Hydraulic_disc_brake_diagram.gif
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie