Beste leden,
Na 5 gebroken spaken vond ik het tijd worden voor een nieuwe wielset op mijn racefiets.
Vandaag heb ik voor het eerst een wielset vervangen. Mijn oude set had industrielagers. Die nieuwe, shimano rs11, cup and cone.
Klopt het dat de vork nu steunt op schroefdraad in tegenstelling tot de industrie lagers waar de vork op een glad stukje aluminium steunde?
Vriendelijke groet, Bart
Vraagje over vervangen wielset
Als je foto's opzoekt van de rs11 naaf zie je idd dat het steunpunt een schroefdraad is. Maar dat is verder niet relevant. En er is ook geen relatie tussen industrielagers versus kogellagers/cone naven ivm gebruik schroefdraad. Ik vermoed dat schroefdraad gewoon een goedkopere naaf kan opleveren. Een Mavic aksium heeft ook schroefdraad met industrielagers, een dura ace met kogellagers/cone een glad steunpunt.
Walter
Walter
Functioneel gezien niet. Ik zou ze zo proper mogelijk houden : het is immers geen bewegend deel.
Eventueel de schroefdraad van de quickrelease aan drive zijde met wat vet of montage pasta insmeren.
En het bewegend deel van de quuckrelease ook soepel houden. Maar aan een nieuwe zou ik niets doen. Bovenstaande zijn maar onderhoud tips bij een eerste groot onderhoud.
Eventueel de schroefdraad van de quickrelease aan drive zijde met wat vet of montage pasta insmeren.
En het bewegend deel van de quuckrelease ook soepel houden. Maar aan een nieuwe zou ik niets doen. Bovenstaande zijn maar onderhoud tips bij een eerste groot onderhoud.
Nodig is het niet, maar kwaad kan het ook niet. Vet op de veertjes kan wel helpen tegen kraken. Ik rijd om die reden zonder veertjes.
Stalen snelspannerassen kunnen wel degelijk roesten, maar tot problemen leidt dat alleen in extreme gevallen zoals jaren in de regen rijden, wat corrosiewering ( Tectyl ML was voor holle ruimten van auto's ) is altijd goed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig