Als dat de juiste omschrijving is dan komt dat overeen.
Maar beide veroorzaakten dat gekraak...
Ik heb weer iets geleerd...
Niner gravelbike aan het opbouwen: ik bouw te weinig fietsen op en maak altijd dezelfde fouten.
- vet de lagers aan het balhoofd pas in nadat je de voorvork afgezaagd hebt... eerder is echt niet nodig en alleen geknoei...
- niet de rem induwen als er geen bleedblok of wiel in zit
- controleer de kabelloop van de derailleurkabels als je monteert. Ze een extra keer rond het stuur halen is niet nodig.
- mijn ALU niner frame vereist dat de achterkabel volledig in buitenkabel loopt tot aan de derailleur. Je moet dus 2m lang buitenkabel in huis hebben.
- fsa bb386 crank in pf30 bb is gewoon niet te verstaan (welke tussenstukken je moet monteren is echt nergens beschreven).
- de alternatieve kabelloop (kabel direct naar achter, niet voorlangs aan het stuur) voor de derailleurkabel van een potenzashifter is best moeilijk te installeren. Het is echt moeilijk de kabel in de shifter langs de juist plaats te leiden.
- controleer de kabelloop van de derailleurkabels als je monteert. Ze een extra keer langs een andere kabel halen is niet nodig.
- eerste keer steekassen; die verloren leggen is niet moeilijk... stop ze dus direct altijd in het frame...
- niet de rem induwen als er geen bleedblok of wiel in zit (de ezel en de steen). Als je dat dan een paar keer doet loopt de olie uit de caliper....
Ik moet de achterderailleurkabel nog een keer opnieuw monteren wegens verkeerd routeren aan stuur. Er kunnen dus nog wat extra zaken bijkomen...
Ik weet onder andere al dat de kabel door het frame krijgen met de trapas gemonteerd niet eenvoudig is.
Walter
- vet de lagers aan het balhoofd pas in nadat je de voorvork afgezaagd hebt... eerder is echt niet nodig en alleen geknoei...
- niet de rem induwen als er geen bleedblok of wiel in zit
- controleer de kabelloop van de derailleurkabels als je monteert. Ze een extra keer rond het stuur halen is niet nodig.
- mijn ALU niner frame vereist dat de achterkabel volledig in buitenkabel loopt tot aan de derailleur. Je moet dus 2m lang buitenkabel in huis hebben.
- fsa bb386 crank in pf30 bb is gewoon niet te verstaan (welke tussenstukken je moet monteren is echt nergens beschreven).
- de alternatieve kabelloop (kabel direct naar achter, niet voorlangs aan het stuur) voor de derailleurkabel van een potenzashifter is best moeilijk te installeren. Het is echt moeilijk de kabel in de shifter langs de juist plaats te leiden.
- controleer de kabelloop van de derailleurkabels als je monteert. Ze een extra keer langs een andere kabel halen is niet nodig.
- eerste keer steekassen; die verloren leggen is niet moeilijk... stop ze dus direct altijd in het frame...
- niet de rem induwen als er geen bleedblok of wiel in zit (de ezel en de steen). Als je dat dan een paar keer doet loopt de olie uit de caliper....
Ik moet de achterderailleurkabel nog een keer opnieuw monteren wegens verkeerd routeren aan stuur. Er kunnen dus nog wat extra zaken bijkomen...
Ik weet onder andere al dat de kabel door het frame krijgen met de trapas gemonteerd niet eenvoudig is.
Walter
Als een zoon zijn oudere tubeless mtb-band, als hij die op pompt opeens met een knal van de velg schiet ga dan niet helpen.
Hij plaatst band terug en vraagt of ik wat help om de band op zijn plaats te houden terwijl hij oppompt. De band komt immers makelijk van de velg.
De band pakt op de velg maar op 1 plaats komt er wel lucht uit. Ik houd de band daar wat tegen de velg en hij pompt verder. En als er een bar of 3-4 in zit, ontploft de band met een knal. En ik onder de latex vloeistof.... ik ken de smaak van latex weer.... benieuwd of de latex eenvoudig uit de kleren gaat. Ik had mijn favoriete icebreaker t-shirt aan.
Hij plaatst band terug en vraagt of ik wat help om de band op zijn plaats te houden terwijl hij oppompt. De band komt immers makelijk van de velg.
De band pakt op de velg maar op 1 plaats komt er wel lucht uit. Ik houd de band daar wat tegen de velg en hij pompt verder. En als er een bar of 3-4 in zit, ontploft de band met een knal. En ik onder de latex vloeistof.... ik ken de smaak van latex weer.... benieuwd of de latex eenvoudig uit de kleren gaat. Ik had mijn favoriete icebreaker t-shirt aan.
Indien de pistons volledig uit elkaar geduwd zijn kan je toch wel enkele keren de rem induwen alvorens de pistons erit vallen?
Zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgR ... dex=3&t=0s
Was het een vraag?roelw schreef: ↑06 sep 2020 16:08Indien de pistons volledig uit elkaar geduwd zijn kan je toch wel enkele keren de rem induwen alvorens de pistons erit vallen?
Zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgR ... dex=3&t=0s
Videos als deze gaven me toch wat vertrouwen dat ik ze gewoon terug geplaatst kon krijgen.
Daarbij de opmerking dat ik zelf niet begrijp hoe die pistons lekvrij zijn.
Tsja, in mijn werkplaats kom ik soms ook nog spetter latex tegen.....had een band op de ATB die niet wilde ploppen. Yellow tape opnieuw gewikkeld, zeepsop gebruikt maar bleef klein kerkje houden. Uiteindelijk bedacht om tóch alvast latex toe te voegen, ventiel kern eruit te halen en met volle 8bar compressor druk op te blazen. Maja, de band knálde van de velg, drie dagen piepende oren, overal latex en velg krom. Goed krom, moest een nieuwe op....walter- schreef: ↑06 sep 2020 09:41 Als een zoon zijn oudere tubeless mtb-band, als hij die op pompt opeens met een knal van de velg schiet ga dan niet helpen.
Hij plaatst band terug en vraagt of ik wat help om de band op zijn plaats te houden terwijl hij oppompt. De band komt immers makelijk van de velg.
De band pakt op de velg maar op 1 plaats komt er wel lucht uit. Ik houd de band daar wat tegen de velg en hij pompt verder. En als er een bar of 3-4 in zit, ontploft de band met een knal. En ik onder de latex vloeistof.... ik ken de smaak van latex weer.... benieuwd of de latex eenvoudig uit de kleren gaat. Ik had mijn favoriete icebreaker t-shirt aan.
Dogma F
Is hetzelfde met autobanden monteren.
Met wat lager rubber extra banden vet op het wiel en band.
Dan oppompen en niet ervoor gaan staan
Met wat lager rubber extra banden vet op het wiel en band.
Dan oppompen en niet ervoor gaan staan
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc