Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ik heb weer iets geleerd...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 feb 2018 00:49

en ook wel grappig: omdat mijn zonen mijn fietsen aanslagen bouwde ik mezelf terug een fiets rond mijn oud frame. Een ALU frame met achterbrug in carbon. Gek genoeg paste geen enkel achterwiel in fiets. De laatste 5 jaar zijn geleidelijk alle wielen overgegaan op 25mm banden in huis. En die passen niet in het frame. Enkel een 23mm tubewiel past. Probleem is dat bovenkant band tegen onderkant achterbrug botst (net onder de rembevestiging).
De fiets afgeregeld met de banden afgelaten, anders draaide achterwiel niet eens rond. Zelfs op 23mm brede velg liep de band tegen het kader aan - hoopte dat de velg de band breder deed staan en minder hoog: niet voldoende dus...

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 feb 2018 12:52

Ja, daar verkijken velen zich op, met een bredere velg wordt een band meestal niet lager en soms hoger...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 feb 2018 12:56

Idd: ik denk zelfs hoger op de brede velg. Op smallere velg kon ik wiel nog draaien, op brede velg totaal geblokkeerd...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 feb 2018 22:52

Ik weet nu hoe het tikken van een ventiel in een hoge velg klinkt. En eerst ga je nog zoeken naar een probleem in de naaf..

Walter

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 24 feb 2018 08:26

Dan weet je binnenkort de krimpkous blindelings te vinden bij de doe het zelver ;-)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 feb 2018 09:31

Weer iets geleerd! (hier thuis liggen de krimpkousen tussen de drone onderdelen...).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jan 2019 10:48

Al drie ritten achtereen problemen met schakelen. Telkens omdat ik fiets op werkstand test en niet eerst ga fietsen - dan zou het probleem direct opgevallen zijn (iets als het schakelt goed op eerste kransen maar niet op grote kransen, kooi vooraan sleept, omdat de linker een tripple is en ik dubbel rij, zit het soms nogal nauw om de voorderailleur af te regelen...)

Dus gisteren wel alles juist afgesteld en getest en alles werkt perfect.
Fiets in auto en naar vertrek punt; starten en het schakelt niet meer op grootste blad. Derailleur weigert te verplaatsen. Terug alle stelvijzen nakijken. Maar zelfs met stelvijs helemaal los wilt hij niet schakelen. Even geen idee waarom. Dan zie ik dat derailleurkabeluiteinde zo achter de derailleur geplooid is dat die het schakelen verhindert. Kabeltje even omhoog geplooit en het werkte weer. Maar wegens vertrekdruk geen tijd om af te regelen en weer rijden met slecht afgestelde derailleur...

Ik had idd net voor vertrek nog even een kabeleinddopje gestoken want blijkbaar was dat nog niet gebeurt en toen de kabel wat opzij geduwd met het gekende gevolg....
Moraal voor mij; aftegelen direct na vorige rit en er dan afblijven....
Laatst gewijzigd door walter- op 06 jan 2019 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 06 jan 2019 13:33

Misschien bedoelt Keezx 11t sluitring ipv 11sp sluitring.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jan 2019 14:03

afrit13 schreef: 06 jan 2019 13:33 Misschien bedoelt Keezx 11t sluitring ipv 11sp sluitring.
Idd die aanvulling schreef hij later :-).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 feb 2019 22:26

Dus je maakt een setje continental tubes klaar voor montage; lijmen, ventielverlengers en belangrijk; stukje tape tegen tikgeluid waar ventiel de velgrand zal raken...
De velg raakt het ventiel aan de inkeping op de ventiel vervangers. Daar komt de tape.
En dan beslis ik een ander setje conti tubes te gebruiken (de bijna 25mm brede velgen vragen eigenlijk 25mm brede tubes en als je een setje pro conti vast krijgt wil je ze natuurlijk gebruiken) .
Dus deze tubes klaar maken; lijmen, ventielverlengers, en tape op de inkeping op de ventielverlengde.
En dan plaats ik de banden. Komt de tape van achterwiel toch wel niet voorbij de velgrand... blijkt dat deze tubes hun eigen ventiel wat langer is dan de eerste tubes.... Bij het voorwiel zit de tape nog wel net goed.
Dus toch maar iedere keer even meten waar de tape op het ventiel moet komen...
Bij kort ritje lijkt ventiel wel niet in wiel te tikken... Dus toch wat geluk bij een ongeluk (of gewoon onkunde...)

Walter

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 feb 2019 11:45

Dan is een Vibrostop toch een stuk eenvoudiger:
https://www.bike24.com/p259328.html?q=vibrostop
Afbeelding
Afbeelding

alutist
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:46

alutist 27 feb 2019 22:04

Les1: raadpleeg het orakel google eer ge begint.
les2: zie les1
Maar goed, dacht weer eens bij mezelf "dat kan ik ook zo wel". Heb al jaren niet meer aan fietsen gesleuteld dus met een nieuwe tweedehands aanwinst werd het wel weer eens tijd. Die plastieke trappers moesten maar eens ophouden mijn nieuwe tweedehands aanwinst te onteren dacht ik rond twaalf uur 's nachts. Met een hamer lostikken zouden de buren niet meer leuk vinden en de fiets de kelder van mn appartementencomplex inslepen had ik geen zin in. Steeksleutel op de trapper en naar voor en achter geen beweging met de hand in te krijgen. Tja, "righty tighty, lefty loosy" dus voet op de steeksleutel, achterrem inknijpen en pressie uitvoeren. Tot er een wormpje aluminium schroefdraad uit de crank begon te komen en bij trappers, als conclusie, de schroefdraad wel eens tegendraads kon zijn. Gelukkig geen total los maar ben wat doordachter geworden.

Plaats reactie