en ook wel grappig: omdat mijn zonen mijn fietsen aanslagen bouwde ik mezelf terug een fiets rond mijn oud frame. Een ALU frame met achterbrug in carbon. Gek genoeg paste geen enkel achterwiel in fiets. De laatste 5 jaar zijn geleidelijk alle wielen overgegaan op 25mm banden in huis. En die passen niet in het frame. Enkel een 23mm tubewiel past. Probleem is dat bovenkant band tegen onderkant achterbrug botst (net onder de rembevestiging).
De fiets afgeregeld met de banden afgelaten, anders draaide achterwiel niet eens rond. Zelfs op 23mm brede velg liep de band tegen het kader aan - hoopte dat de velg de band breder deed staan en minder hoog: niet voldoende dus...
Walter
Ik heb weer iets geleerd...
Al drie ritten achtereen problemen met schakelen. Telkens omdat ik fiets op werkstand test en niet eerst ga fietsen - dan zou het probleem direct opgevallen zijn (iets als het schakelt goed op eerste kransen maar niet op grote kransen, kooi vooraan sleept, omdat de linker een tripple is en ik dubbel rij, zit het soms nogal nauw om de voorderailleur af te regelen...)
Dus gisteren wel alles juist afgesteld en getest en alles werkt perfect.
Fiets in auto en naar vertrek punt; starten en het schakelt niet meer op grootste blad. Derailleur weigert te verplaatsen. Terug alle stelvijzen nakijken. Maar zelfs met stelvijs helemaal los wilt hij niet schakelen. Even geen idee waarom. Dan zie ik dat derailleurkabeluiteinde zo achter de derailleur geplooid is dat die het schakelen verhindert. Kabeltje even omhoog geplooit en het werkte weer. Maar wegens vertrekdruk geen tijd om af te regelen en weer rijden met slecht afgestelde derailleur...
Ik had idd net voor vertrek nog even een kabeleinddopje gestoken want blijkbaar was dat nog niet gebeurt en toen de kabel wat opzij geduwd met het gekende gevolg....
Moraal voor mij; aftegelen direct na vorige rit en er dan afblijven....
Dus gisteren wel alles juist afgesteld en getest en alles werkt perfect.
Fiets in auto en naar vertrek punt; starten en het schakelt niet meer op grootste blad. Derailleur weigert te verplaatsen. Terug alle stelvijzen nakijken. Maar zelfs met stelvijs helemaal los wilt hij niet schakelen. Even geen idee waarom. Dan zie ik dat derailleurkabeluiteinde zo achter de derailleur geplooid is dat die het schakelen verhindert. Kabeltje even omhoog geplooit en het werkte weer. Maar wegens vertrekdruk geen tijd om af te regelen en weer rijden met slecht afgestelde derailleur...
Ik had idd net voor vertrek nog even een kabeleinddopje gestoken want blijkbaar was dat nog niet gebeurt en toen de kabel wat opzij geduwd met het gekende gevolg....
Moraal voor mij; aftegelen direct na vorige rit en er dan afblijven....
Laatst gewijzigd door walter- op 06 jan 2019 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Misschien bedoelt Keezx 11t sluitring ipv 11sp sluitring.
Dus je maakt een setje continental tubes klaar voor montage; lijmen, ventielverlengers en belangrijk; stukje tape tegen tikgeluid waar ventiel de velgrand zal raken...
De velg raakt het ventiel aan de inkeping op de ventiel vervangers. Daar komt de tape.
En dan beslis ik een ander setje conti tubes te gebruiken (de bijna 25mm brede velgen vragen eigenlijk 25mm brede tubes en als je een setje pro conti vast krijgt wil je ze natuurlijk gebruiken) .
Dus deze tubes klaar maken; lijmen, ventielverlengers, en tape op de inkeping op de ventielverlengde.
En dan plaats ik de banden. Komt de tape van achterwiel toch wel niet voorbij de velgrand... blijkt dat deze tubes hun eigen ventiel wat langer is dan de eerste tubes.... Bij het voorwiel zit de tape nog wel net goed.
Dus toch maar iedere keer even meten waar de tape op het ventiel moet komen...
Bij kort ritje lijkt ventiel wel niet in wiel te tikken... Dus toch wat geluk bij een ongeluk (of gewoon onkunde...)
Walter
De velg raakt het ventiel aan de inkeping op de ventiel vervangers. Daar komt de tape.
En dan beslis ik een ander setje conti tubes te gebruiken (de bijna 25mm brede velgen vragen eigenlijk 25mm brede tubes en als je een setje pro conti vast krijgt wil je ze natuurlijk gebruiken) .
Dus deze tubes klaar maken; lijmen, ventielverlengers, en tape op de inkeping op de ventielverlengde.
En dan plaats ik de banden. Komt de tape van achterwiel toch wel niet voorbij de velgrand... blijkt dat deze tubes hun eigen ventiel wat langer is dan de eerste tubes.... Bij het voorwiel zit de tape nog wel net goed.
Dus toch maar iedere keer even meten waar de tape op het ventiel moet komen...
Bij kort ritje lijkt ventiel wel niet in wiel te tikken... Dus toch wat geluk bij een ongeluk (of gewoon onkunde...)
Walter
Les1: raadpleeg het orakel google eer ge begint.
les2: zie les1
Maar goed, dacht weer eens bij mezelf "dat kan ik ook zo wel". Heb al jaren niet meer aan fietsen gesleuteld dus met een nieuwe tweedehands aanwinst werd het wel weer eens tijd. Die plastieke trappers moesten maar eens ophouden mijn nieuwe tweedehands aanwinst te onteren dacht ik rond twaalf uur 's nachts. Met een hamer lostikken zouden de buren niet meer leuk vinden en de fiets de kelder van mn appartementencomplex inslepen had ik geen zin in. Steeksleutel op de trapper en naar voor en achter geen beweging met de hand in te krijgen. Tja, "righty tighty, lefty loosy" dus voet op de steeksleutel, achterrem inknijpen en pressie uitvoeren. Tot er een wormpje aluminium schroefdraad uit de crank begon te komen en bij trappers, als conclusie, de schroefdraad wel eens tegendraads kon zijn. Gelukkig geen total los maar ben wat doordachter geworden.
les2: zie les1
Maar goed, dacht weer eens bij mezelf "dat kan ik ook zo wel". Heb al jaren niet meer aan fietsen gesleuteld dus met een nieuwe tweedehands aanwinst werd het wel weer eens tijd. Die plastieke trappers moesten maar eens ophouden mijn nieuwe tweedehands aanwinst te onteren dacht ik rond twaalf uur 's nachts. Met een hamer lostikken zouden de buren niet meer leuk vinden en de fiets de kelder van mn appartementencomplex inslepen had ik geen zin in. Steeksleutel op de trapper en naar voor en achter geen beweging met de hand in te krijgen. Tja, "righty tighty, lefty loosy" dus voet op de steeksleutel, achterrem inknijpen en pressie uitvoeren. Tot er een wormpje aluminium schroefdraad uit de crank begon te komen en bij trappers, als conclusie, de schroefdraad wel eens tegendraads kon zijn. Gelukkig geen total los maar ben wat doordachter geworden.