Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ik heb weer iets geleerd...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2017 10:20

Meestal door stommiteiten leer ik bij...

Of misschien zijn het gewoon stommiteiten zonder meer...

Volgende overkwam me gisteren.

Ik kocht een nieuwe 2de hands wielset; Vision metron 55; ik wil de cassette eraf halen...

Ik neem mijn cassetteafnemer om de lock nut los te draaien en de kettingsweep.
De cassetteafnemer heeft een pin die in de opening voor de snelspanner past. Alleen blijkt die blijkbaar breder te zijn dan de naaf toelaat. De pin past net niet of eigenlijk net wel. Ik krijg hem er niet goed in met de hand. Ik beslis een hamer te nemen om cassetteafnemer er helemaal in te kloppen; nadien denk ik hem er wel uit te kunnen halen....

Dus ik neem de kettingsweep, draai de cassette los en natuurlijk wil die er niet af want mijn cassetteafnemer zit vast in de naaf.
En mijn cassetteafnemer zit zo vast dat ik die met de hand er niet uit krijg.
Dus ik bedenk een snelspanner te nemen en zo de cassetteafnemer er langs de andere kant in te kloppen. Ik klop met de hamer op de snelspanner en in plaats van mijn cassetteafnemer er uit te duwen zit de snelspanner ook vast in de naaf; zo vast dat die er ook niet uit wil. Ik draai wat aan de snelspanner en doordat alles vast zit begin ik door het draaien de naaf los te draaien van het wiel.
En hier heb ik even geluk.
Ik gebruikte een snelspanner waar je het spangedeelte kun afdraaien. Ik draai helemaal de naaf los, draai het snelspandeel van de snelspanner eraf, ik kan aan de linkerzijde de moer van de naaf over de snelspanner schuiven en kan dan helemaal de naaf langs de driveside afnamen . Zonder het snelspandeel los te hebben zou ik de naaf niet door het wielen kunnen duwen.

Ik zit nu met een naaf in mijn hand, met mijn cassetteafnemer op vast, de body , cassette en de snelspanner die geblokkeerd zit.
Ik stop de snelspanner in de bankvijs en draai die zeer vast..., en draai aan de cassetteafnemer. De snelspanner begint in de naaf te draaien en langzaam komt die eruit. -oef.

Ik kijk in de naaf...: blijkbaar blokkeerde de snelspanner tussen de pin van de cassetteafnemer en de binnenwand van de naaf. De cassetteafnemer zelf lijkt maar in een kort stuk aan het begin van de naaf - vermoedelijk in de moer van de naaf. Met een dikkere inbussleutel en een hamer kan ik de cassetteafnemer vrij ver er terug uit kloppen. De laatste paar mm waarmee de cassetteafnemer in de naaf vast zit kan ik met de hand lossen.

Ik heb terug alle onderdelen van het wiel in normale toestand in mijn handen en ik kan het wiel terug opbouwen. Daarmee is de binnenkant van het wiel weer eens proper gemaakt en weet ik weer hoe dat wiel in elkaar zit.

Ik heb dus geleerd dat een cassetteafnemer eventueel niet in een naaf kan passen en als het niet past dat je een andere moet nemen....

Walter

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 dec 2017 11:11

Haha! Typisch iets waarvan je achteraf denkt: "Hoe heb ik ooit zo stom kunnen zijn".
Toch wel herkenbaar vrees ik
Dank voor het delen :-)

Mijn bijdrage:
Ik heb gister 2 dingen geleerd tijdens een rondje Schoorl met mijn dochter (8 jr, haar eerste rondje op haar nieuwe bike).
1) Zorgen dat ze doorheeft dat ze haar handen bij de remmen moet houden VOORDAT ze gaat afdalen
2) Geen bel op een MTB monteren

Eerstgenoemde zorgde ervoor dat mevrouw hard neerstortte onderaan de afdaling van de zwarte blink (niet remmen, beetje paniek, macht-over-stuur kwijt, klassieke OTB)
De bel zorgde vervolgens voor een volledig aan gort gescheurde joggingbroek en een lelijke snee in haar bovenbeen.

Gelukkig is mevrouw een vrij harde tante, dus na wat initiele traantjes heeft ze het rondje afgemaakt en gelukkig wil ze de volgende keer weer mee ("dan gaan we WEL twee rondjes")

EDIT: oh, ik zie nu dat dit in "techniek" geplaatst is en niet in het fietscafe. Nou ja, wie weet leren fietsende papa's en mama's ook wel iets van mijn bijdrage hierboven :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2017 11:27

Dat van die dochters fiets en remmen is maar al te waar; toen ik 12 jaar geleden niets van fietsen wist liet ik het kopen van fietsen over aan mijn vrouw. Eerste fietstochtje met de dochter en in bergaf ontdek je dat ze remmen niet beheerst (logisch; het was rommel en nog eens slecht afgesteld).
Het kind in volle vaart 300m naar beneden. En je weet dat op het einde er een t-kruispunt is. Je kan niet meer dan naast haar rijden, hopen dat er geen auto afkomt (en twijfelen of het niet beter is haar tegen de grond te duwen dan onder een auto te eindigen. Maar je weet dat het een zeer autoluwe straat is. Dus je hoopt dat ze niet tegen 30+ tegen de grond gaat en dat er geen auto aankomt...).
Gelukkig is het zonder ongelukken geëindigd.
Dus bij kinderen eerst controleren of ze de remmen correct beheersen voor je gaat rijden. En koop ook geen rommelfietsen...

Walter

Ps: de opzet van de vraagstaart was eigenlijk best serieus bedoeld. Met echte inhoud; een café onwaardig....

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 18 dec 2017 11:32

@53x11, mooie bikkel, die meid van je :winkthumb: , heb jij (en/of haar moeder) toch nog iets goed gedaan bij de opvoeding! :lol:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2017 11:35

joopi schreef: 18 dec 2017 11:32 @53x11, mooie bikkel, die meid van je :winkthumb: , heb jij (en/of haar moeder) toch nog iets goed gedaan bij de opvoeding! :lol:
Mijn kinderen zijn ondertussen iets ouder: ik verwoord het liever anders; de meeste kinderen worden wel iets ondanks de ouders....

Walter

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 dec 2017 13:04

@joopi: mijn vrouw en ik vooral zijn van het type "leren doe je door ervaren". Dat levert, naast blauwe plekken, vooral doorzetters op.
@walter-: voor puur klusgerelateerde zaken is er al een soortgelijk topic. Heel leerzaam ook! :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2017 13:40

53x11 schreef: 18 dec 2017 13:04 ...@walter-: voor puur klusgerelateerde zaken is er al een soortgelijk topic. Heel leerzaam ook! :-)
fantastisch: ik had er kunnen bij aansluiten, al heb ik in mijn verhaal niks kapot gekregen (misschien dat ik die ene snelspanner wel niet meer gebruik...). Laten we zeggen dat ik liever iets de titel van de vraagstaarten positiever verwoord ;-). We zullen wel zien of deze vraagstaart het overleefd...
Als ik iets kapot krijg post ik in ieder geval bij die andere vraagstaart... Er staat voor de komende 2 weken wel wat fietswerk op het programma. Eens benieuwd bij welke vraagstaart ik ga aanvullen...

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 dec 2017 21:00

Gek is dat. Nederlanders sturen hun kinderen wel in een ski-klasje en op schaatsles. Maar off-road fietsen moeten ze de hard-way leren. Terwijl er ook clinics zijn. En dan gelijk de helling af.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 dec 2017 22:47

Dit meen je toch niet serieus hoop ik? Dat je voor een stukje fietsen je kinderen op les moet sturen? Het is niet dat ik ze de red bull rampage af stuur ofzo...
(De eerste meters skiën en schaatsen deden ze trouwens ook met paps en mams, dus je verhaal gaat niet op)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 dec 2017 12:46

Ja en Nee. Nee, want niet specifiek voor jou en jullie dochter, want daarvoor ontbreekt het me aan specifieke kennis over jullie. Ja, want voor veel Nederlanders geldt dat ze kunnen fietsen, terwijl mountainbiken toch echt wat anders is. Een les van een paar uur is al nuttig om te leren hoe te remmen, hoe te kijken, hoe te sturen, te leren wat de basishouding op de mountainbike is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 dec 2017 09:07

Ik ben het ook niet helemaal met je oneens. Geldt ook wel voor skiën trouwens. Als je ziet wat er in snowworld af en toe omlaag komt (volwassenen dan). Als die dan hun eigen been breken is tot daar aan toe, maar er glijden ook anderen omlaag.

Maar goed, ik ben dus van mening dat het geen kwaad kan je kinderen aan enige vorm van risico bloot te stellen. En ze dus de mogelijkheid te geven af en toe (soms letterlijk!) op hun bek te gaan. Dan leren ze zelf risico's inschatten en is de succesbeleving des te groter. Als ouder moet je wel in staat zijn de risico's te overzien, indien nodig in te perken en de kans op succes realistisch te laten zijn. Mijn fout was (en dan zijn we weer een héél klein beetje on topic) dat ik niet genoeg geverifieerd had dat ze bij de remmen zat (de eerste afdaling ging wel goed) en dat ik die bel had laten zitten. En daar baal ik dan van.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 dec 2017 12:11


Plaats reactie