Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 dec 2017 21:00

Het gaat hier over de problematiek van een open ketting, singlespeed met zeer ongunstig gekozen tandwielen en door Murphy's law ook nog een ongunstige kettinglengte waardoor de ketting geen netjes gespreide slijtage heeft.
De daartegen ingezette middelen zijn alles zo zwaar/groot/breed nemen als mogelijk in plaats van slim gekozen tandwielen en goed gedoseerde reiniging/smering, de focus ligt veel te veel op het eerste.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 25 dec 2017 23:29

En als je dat zwaar, groot en breed combineert met goedgekozen tandwielen en een juist smeringsregime, dan wordt het bijna onverwoestbaar...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4353
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 dec 2017 13:20

Maar dan nog. Als deze combinatie op mijn fiets zou zitten, en ik ook geen tot heel weinig smeermiddelen gebruik. Hoeveel zichtbare slijtage ontstaat er dan na pak hem beet 20.000 km? En hoever is de ketting dan uitgerekt?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 dec 2017 15:58

scottwilko schreef: 26 dec 2017 13:20 Maar dan nog. Als deze combinatie op mijn fiets zou zitten, en ik ook geen tot heel weinig smeermiddelen gebruik. Hoeveel zichtbare slijtage ontstaat er dan na pak hem beet 20.000 km? En hoever is de ketting dan uitgerekt?
Ik denk niet dat je hier een antwoord op ga krijgen. Dan moet hij, als hij eerlijk is, toegeven dat er niets aan de hand is. Er zijn mensen die graag subjectief blijven.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 dec 2017 17:09

scottwilko schreef: 25 dec 2017 20:43 Al op pagina 15 en waarschijnlijk heel snel 16. En dat over het slijtage probleem van een onverslijtbare aandrijving. Nu is het probleem dat geen enkele aandrijving onverslijtbaar is, alleen is natuurlijk de ene versie sneller versleten dan de andere. Ook hangt het van de omstandigheden af waaronder de aandrijving zijn werk moet verrichten.
Maar goed, als dus elke aandrijving een bepaalde levensduur heeft, dan ben ik nog steeds heel erg benieuwd hoeveel km de aandrijving nu al mee gaat, en wat nu daadwerkelijk de bewezen slijtage is.
Als ik namelijk net een nieuwe ketting heb gestoken, dan draait die de eerste keer soepeler dan de tweede keer. En bij verkeerd onderhoud, de tiende keer echt merkbaar minder. Maar meetbaar zal dat aan de ketting niet zijn, en als ik de ketting weer goed onder handen neemt, dan draait hij weer als nieuw. En dan bedoel ik onder handen nemen met bewezen goede onderhouds middelen voor een ketting. En zeker niet met zelf verzonnen middeltjes, want dat gaat niet werken.
U voert een discussie met uzelf.

Doel is NIET:
Slijten Aan Speedy Gonzales Snelheid
OF
Onverslijtbaar

Doel is WEL:
SLIJTAGE ZOVEEL MOGELIJK REDUCEREN.

Wat is het verschil:
Twee extremen
versus
Zoveel mogelijk in een gewenste richting.

Uw stelling heeft het eerste als basis, en degenen die dergelijke altijd-juiste stellingen poneren definieren er hun eigen gelijk op basis van een stroman mee.

Ook uw "zelf verzonnen middeltjes" haalt u uit uw duim.
Ik reinig de aandrijving, als de omstandigheden dat toelaten, met water, indien nodig + zeep.
Ik hoefde hier niks te "verzinnen", en dat is ook hetzelfde als de gequote fietsenmakers site omschreef.
Vrijdag bvb passeerde ik een huis waar een kerel de aandrijving van zijn mountainbike, omgekeerd op de grond op zijn oprit, met een hoge druk spuit aan het reinigen was. Dat is evenmin uw "zelf verzonnen middeltje", dat is gewoon wat reinigen is. Water is een oplosmiddel voor vuil, en zeep is een oplosmiddel voor vuile olie. Rond deze onnozele simpliciteit, die elke huishoudster en reiniger kent, zit u als een nijdige bij rond te zoemen en te prikken. Uw aanwezigheid in dit onderwerp is daarmee typerend dat van een forumtrol, die kritiek wil geven, maakt niet uit waar / hoe.

Idem voor uw "elke aandrijving heeft een levensduur", dat is evenmin wat ik stelde, levensduur van aandrijving wordt bepaald door een groter aantal factoren dan productiefactoren, namelijk kilometers, al dan niet vuile / vuilere / vuilste (haha) banen, reiniging, smering, aantasting (door water-lucht/roest, door zout) enzovoort.

Mijn doel, en ook het enige dat doel kan zijn, is slijtage zoveel mogelijk reduceren, door ALLE factoren die het veroorzaken, zoveel mogelijk in de goede richting te schuiven.
Van degelijke materialen via goede tandwielkeuzes en grote contactoppervlakken naar onderlinge afstemming van de componenten en onderhoud.

Tenslotte, het bewijzen van kettingslijtage is heel simpel: gewoon de positie van de eccenter (zijnde het ketting opspanmechanisme).
En slijtage van het kettingblad: de asymmetrie in deze kettingopŝpanning.
Praktisch: je draait de aandrijving tot de ketting op zijn strakst staat. Dan draai je de eccenter naar voren tot een aanbevolen verticale bewegingsruimte (1 cm op en neer). Dan draai je de aandrijving tot de ketting op zijn slapst staat. Het verschil in op en neer, heeft als oorzaak het kettingblad.
Waarom enkel deze 2 aandrijvingscomponenten: omdat mijn achtertandwiel, Velosolo 16T bolt on cog, dermate dikke tanden/toppen geeft dat slijtage quasi onbestaande is. Vandaar ook dat Velosolo levenslange garantie geeft op slijtage.

Dat is trouwens ook zo met mijn andere 2 fixies. Sinds ik begin 2016 ze liet converteren van singlespeed naar fixie, en 1/8ste aandrijvingscomponenten liet plaatsen, heb ik er nog nooit een tandwiel van moeten vervangen. Voor noch achter, enkel kettingen. Vandaar ook bij mijn nieuwe fiets mijn focus op de ketting.
Alleen had de dealer buiten mijn weten een 3/32ste kettingblad (Surly rvs) gemonteerd, dat dus versleet in < 2 maanden 50/dag rijden, sterk geholpen door een KMC S1RB ketting die maar half zo dikke binnenplaatjes bleek te hebben. Dat was dus een slijtagestraatje van beide zijden en vandaar ook zo rap erdoor.

Mijn aandrijving is nu volledig 1/8ste, alhoewel ik merk dat de tandtoppen van de Stronglight toch wat korter/smaller zijn dan deze van de specialites ta ALIZE PISTE van mijn andere fixies.
Als ik hem ooit moet vervangen, ga ik eens een blad van Velosolo zelf proberen. Dan is voor en achter van Velosolo.

Nog vragen, opmerkingen, over wat IK zeg?
Deze over wat U zegt, daarvoor gebruikt u best de boomerang.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 dec 2017 17:18

Jans schreef: 26 dec 2017 15:58
scottwilko schreef: 26 dec 2017 13:20 Maar dan nog. Als deze combinatie op mijn fiets zou zitten, en ik ook geen tot heel weinig smeermiddelen gebruik. Hoeveel zichtbare slijtage ontstaat er dan na pak hem beet 20.000 km? En hoever is de ketting dan uitgerekt?
Ik denk niet dat je hier een antwoord op ga krijgen. Dan moet hij, als hij eerlijk is, toegeven dat er niets aan de hand is. Er zijn mensen die graag subjectief blijven.
Het antwoord vindt u bij forumgebruiker scottwilko zelf.
Want HIJ is het die beweert dat ik geen tot heel weinig smeermiddelen gebruik, terwijl de simpele realiteit is dat ik reinig (en direct/later eventueel smeer) als de omstandigheden dat toelaten.
Dat smeren tussen haakjes, want het heeft geen zin een ketting dik in de olie te steken als je straks weer door modder moet ploeteren en de olie vol komt te plakken met vuiligheid tot mastiek, dat NOG VEEL MEER slijt dan gewoon gereinigd metaal op metaal.
OOK reeds gezegd, maar enkele posts terug, Jans.
U zit hier te hengelen naar "antwoorden" (?) die niet eens vragen hoefden, ik postte immers direct gewoon wat ik deed.
Al van mijn eerste activiteit hier op het forum van de website fiets.nl

Er liep maandenlang en loopt nog steeds een kolonne eenden voor uw neus en nog steeds vraagt u waar de eend is.
In Nederland zeggen ze dan "NOU MOE !" :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 dec 2017 18:12

Goeie kerst gehad?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 dec 2017 18:17

Karl66 schreef: 25 dec 2017 23:29 En als je dat zwaar, groot en breed combineert met goedgekozen tandwielen en een juist smeringsregime, dan wordt het bijna onverwoestbaar...
Ik heb een specifiek doel: het slijtageproces gelijk krijgen voor zoveel mogelijk aandrijvingscomponenten.
Zoals die Sheldon Brown schetste: als de onderdelen van een aandrijving de kans krijgen op elkaar in te slijten, dan zal het globale slijtageproces trager verlopen.
Dat komt omdat de slijtageVERSCHILLEN dan worden gereduceerd.
Als bvb de afstand tussen twee opeenvolgende schakelparen onder spanning met 3% zou toenemen, en hun contactbasis op het kettingblad is ook 3% wijder geworden, dan is er volledig contact, maximaal mogelijk contactoppervlak, en minimaal mogelijke slijtage.
Dit is natuurlijk om zeep zodra je maar 1 aandrijvingscomponent vervangt.
Maar zelfs dan kun je, door de onderlinge posities van de bestaande componenten te wijzigen, nog verbeteren, mits je uiteraard markeringen / referenties hebt hiertoe, om de onvermijdelijke slijtageversnelling te minimaliseren.
Mijn achtertandwiel kan wel worden gezien als onverwoestbaar. De tanden zijn zodanig dik dat ze een fietsleven mee kunnen. Dat kan omdat het tandwiel zo klein is. Met een kettingblad gaat dat niet / bestaat dat niet, allicht omdat de kettinguitlijning (en eigen alles van de aandrijving) absurd-kritisch zou worden.
En dus blijft kettingblad en ketting over. Eigenlijk wil ik met de nieuwe fiets naar dezelfde situatie gaan als de andere 2, kettingblad en tandwiel achter die jaren meegaan, maar nu met een ketting die het ook zo uithoudt.
Ik ben slecht gestart door dat 3/32ste zacht-rvs blad. In de tijd dat ik singlespeed reed (sinds 2011) moest ik om de haverklap kettingblad en tandwiel/freewheel vervangen, ik heb nog gehad dat een nieuw tand/freewheel er op 2 weken door zat (tandtoplengte 0), omdat ik toen niet in staat was te reinigen vooraleer te smeren. Het is toen dat ik dat heb afgeleerd.

Het ene grote verschil, de belangrijkste parameter, de grootste invloed op het slijtageproces, heeft zich bewezen als het contactoppervlak, zijnde 1/8ste ipv 3/32ste. Alle ervaringen die ik heb opgedaan, maakten dat duidelijk. Van 2-3 keer per jaar een nieuw tand/freewheel, en 1 vaak 2 keer een kettingblad, naar geen enkel op 2 jaar, enkel ketting.
Dat is sinds mijn overgaan naar 1/8ste.

Als mijn eerste Gusset ketting het einde heeft bereikt - ik heb vandaag de nieuwe gemaakt (101 schakels + 6 schakels toevoegen + quicklink, met de met de slijpschijf aangepaste IceToolz pons), en nadat die is gemonteerd, zal de echte bewijsperiode starten.
Want deze tot nu is unfair geweest voor de Gusset, door dat versleten 3/32ste kettingblad. En spijts dat, gaat hij het zo teen motorfietskettingen zien toch 2 keer zolang uithouden als de KMC S1RB.
En eventueel het Stronglight 1/8ste kettingblad vervangen door een model dat even dikke tandtoppen heeft als het TA Specialites model op mijn andere fixies. Maar dat is nog onzeker. Het kan zijn dat het verschil de moeite niet is. Zal moeten blijken.

Ik heb wel al besloten dat ik merk Gusset model Tank zal blijven gebruiken. Ik ga er voor het zekerst een voorraad van kopen (en ook een Parktool CT3.2 want dat Icetoolz is veel te lomp / groot om mee te nemen). Want maar 1 fabrikant die zo een model produceert, en maar een paar dealers die het verkopen, je weet nooit dat de fabrikant verdwijnt / het model wordt geschrapt, en dan kan ik weer op zoek.
Ik heb maanden zitten zoeken naar zo een ketting, en de Gusset dan nog louter toevallig gevonden. Aan 13 euro per stuk vind ik hem een koopje. Mede door historisch zwak Brits pond versus Euro.
Laatst gewijzigd door Nova op 26 dec 2017 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 26 dec 2017 18:29

Kan het dat ik bovenstaande uitleg al wel eens eerder heb zien voorbijkomen ? Of beeld ik het mij maar in ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 dec 2017 18:34

Alles is al tot vervelens toe herhaald, ja dus....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 dec 2017 21:37

dwangarbeider schreef: 26 dec 2017 18:29 Kan het dat ik bovenstaande uitleg al wel eens eerder heb zien voorbijkomen ? Of beeld ik het mij maar in ?
Dat zou dan een proficiat zijn, de eerste keer dat u leest.
Ook het doel, net zoals in de klas, herhalen tot Snappie Snappie Snap de Gekke Krokodil is langsgekomen.
Niet dat begrijpen hier het probleem was, eerder een trollenmatig gedrag, waarvoor ze in de kleuterklas de hoek aanwenden.
Bij deze is uw vraag beantwoord.
Als u inbeeldingen zoekt, er zijn enkele luitjes hier die "reageren" op beweringen die ze zelf maken.
Die kunnen wel wat hulp gebruiken, dus join the club?

Gesloten