Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 18:51

Of geen toe-overlap bij het voorwiel?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 dec 2017 19:07

Dat is het meest waarschijnlijk, al eerder waren er wat aanwijzingen dat het hier gaat om een groot exemplaar van Homo Sapiens met navenant grote voeten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 25 dec 2017 19:08

En zoals gewoonlijk leest Nova precies weer het verkeerde deel, dus heb ik het juiste deel maar even dik gemaakt:
Nova schreef: 25 dec 2017 17:58 https://www.provelo.org/nl/page/je-fiets-smeren
Ketting

Zorg dat je ketting proper is voor je begint. Een vuile ketting smeren is zeer slecht, want de nieuwe olie mengt zich met de vuile en vormt een schurende pasta die de ketting veel sneller verslijt.

Er bestaan een aantal ontvetters om de ketting proper te maken, maar de meest efficiënte en goedkoopste oplossing is afwasproduct en hard werk. Wanneer je ketting droog en proper is, smeer je de ketting in met olie. Gebruik het busje met droge olie als de weersomstandigheden goed zijn of als je alleen op asfalt rijdt. Gebruik vettige olie als je vaak off-road, in de sneeuw of in zeer vochtige omstandigheden fietst. Als je vettige olie gebruikt in droge weersomstandigheden, riskeer je dat stof, zand, enzovoort zich aan je ketting hechten en een schurende pasta vormen die je aandrijving vroegtijdig zal verslijten.
... en doe dat maar bij slecht licht / donker, vriezen, en geen verwarming.
Ook al eerder geschetst maar een aantal luitjes hier zitten met een stuk karton (of een onbetaalde factuur) voor hun scherm om niet te moeten lezen wat ze niet willen lezen. :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 dec 2017 19:12

Tja, laatste waarschuwing of je zit ook op de zwarte lijst.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 19:14

Nog even en we kunnen een apart topic beginnen voor mensen op Nova's zwarte lijst.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 25 dec 2017 19:26

Mooie discussie. Kan iemand me uitleggen wat droge olie is, of gaat dat te ver off topic?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 19:35

Droog wordt mee bedoeld: dun of juist wasachtig, en evt deels vluchtig oplosmiddel, zodat er geen natte plakkerige laag op de ketting achterblijft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 19:56

Keezx, die momenteel op je negeerlijst staat, heeft dit bericht geschreven.
Dit bericht weergeven.
scepticus, die momenteel op je negeerlijst staat, heeft dit bericht geschreven.
Dit bericht weergeven.
rob74, die momenteel op je negeerlijst staat, heeft dit bericht geschreven.
Dit bericht weergeven.
... en de forum software-gom voerde een onconditionele iteratie uit op het lijstje van 3.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 20:07

deoudegek schreef: 25 dec 2017 19:26 Mooie discussie. Kan iemand me uitleggen wat droge olie is, of gaat dat te ver off topic?
Hetzelfde als droog of vettig haar.
De fietsenmaker heeft de terminologie vermoedelijk gepikt van zijn vrouw die een kapsalon uitbaat. :P
Hetzelfde als lichte versus zware olie.
"droge" olie is licht, laag viskeus, regent gemakkelijk af.
"vettige" olie, omgekeerd.
Bvb in de summer time when the weather is hot is een lichte olie aangewezen - ze blijft er toch lang opzitten, en bij regen enz een zware, die evenveel plakt als het triumviraat in mijn negeerlijst. :)
Niet dat dat iets te maken heeft met asymmetrie van de kettingslijtage.
Het heeft wel te maken met de ketting, net zoals de fiets en de rijder en het dorp waardoor hij rijdt, enz. :P

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 20:14

Nova, die momenteel op je negeerlijst staat, heeft dit bericht geschreven.
Dit bericht weergeven.
:lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 20:16

Karl66 schreef: 25 dec 2017 19:08
Nova schreef: 25 dec 2017 17:58 https://www.provelo.org/nl/page/je-fiets-smeren
Ketting

Zorg dat je ketting proper is voor je begint. Een vuile ketting smeren is zeer slecht, want de nieuwe olie mengt zich met de vuile en vormt een schurende pasta die de ketting veel sneller verslijt.

Er bestaan een aantal ontvetters om de ketting proper te maken, maar de meest efficiënte en goedkoopste oplossing is afwasproduct en hard werk. Wanneer je ketting droog en proper is, smeer je de ketting in met olie. Gebruik het busje met droge olie als de weersomstandigheden goed zijn of als je alleen op asfalt rijdt. Gebruik vettige olie als je vaak off-road, in de sneeuw of in zeer vochtige omstandigheden fietst. Als je vettige olie gebruikt in droge weersomstandigheden, riskeer je dat stof, zand, enzovoort zich aan je ketting hechten en een schurende pasta vormen die je aandrijving vroegtijdig zal verslijten.
... en doe dat maar bij slecht licht / donker, vriezen, en geen verwarming.
Ook al eerder geschetst maar een aantal luitjes hier zitten met een stuk karton (of een onbetaalde factuur) voor hun scherm om niet te moeten lezen wat ze niet willen lezen. :D
En zoals gewoonlijk leest Nova precies weer het verkeerde deel, dus heb ik het juiste deel maar even dik gemaakt:
De stelling daar is dat je eerst de ketting proper moet maken vooraleer je smeert, anders versterk je de slijtage nog.
Wat is er verkeerd?
Dien ik 100 artikels toe te voegen die hetzelfde stellen, of gelooft u nu al dat er hierover consensus heerst ?
Wat doet u zelf?
Eerst de ketting smeren en dan proper maken?
Dank oe wel voor deze komische noot! :D

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 dec 2017 20:43

Al op pagina 15 en waarschijnlijk heel snel 16. En dat over het slijtage probleem van een onverslijtbare aandrijving. Nu is het probleem dat geen enkele aandrijving onverslijtbaar is, alleen is natuurlijk de ene versie sneller versleten dan de andere. Ook hangt het van de omstandigheden af waaronder de aandrijving zijn werk moet verrichten.
Maar goed, als dus elke aandrijving een bepaalde levensduur heeft, dan ben ik nog steeds heel erg benieuwd hoeveel km de aandrijving nu al mee gaat, en wat nu daadwerkelijk de bewezen slijtage is.
Als ik namelijk net een nieuwe ketting heb gestoken, dan draait die de eerste keer soepeler dan de tweede keer. En bij verkeerd onderhoud, de tiende keer echt merkbaar minder. Maar meetbaar zal dat aan de ketting niet zijn, en als ik de ketting weer goed onder handen neemt, dan draait hij weer als nieuw. En dan bedoel ik onder handen nemen met bewezen goede onderhouds middelen voor een ketting. En zeker niet met zelf verzonnen middeltjes, want dat gaat niet werken.

Gesloten