Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 dec 2017 16:25

Nova schreef: 25 dec 2017 15:26
Jans schreef: 25 dec 2017 11:58 Maar ik ben zo bang dat er dan wel af en toe wat gesmeerd moet worden ;)
Nou, het klinkt wat tegenstrijdig, maar in sommige situaties mag je NIET smeren om slijtage te VOORKOMEN.
Ik laat u zelf nadenken over het "waarom" ervan.
Als Snappie Snappie Snap de Gekke Krokodil nalaat te komen, mag u dat als dusdanig signaleren en dan kom ik spoorslags af om u dat "waarom" te verschaffen.

Moest u Popeye zijn en moest dit spierkracht betreffen dan zou ik u nu zelfs een ruiker spinazie cadeau doen.

Veel succes! :D
Wat zegt Sheldon Brown eigenlijk over het smeren van de ketting?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 16:29

Keezx schreef: 25 dec 2017 16:24 Heeft die dan standaard een Rohloff naaf?
Voor €4300 mag ik lijen van wel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 dec 2017 17:01

Nova schreef: 25 dec 2017 15:55 Inzake de ketting, de fameuze merk Gusset wooha model TANK, ik heb vandaag een wat ongewoon praktisch voordeel ervan beseft.
Ik had er toen 4 van gekocht, de verkoopslengte is minder (102) dan deze die ik nodig heb (108), en ik moet dus met 6 verlengen.
Bij derailleur kettingen is het terugduwen van een pen een NEE.
Bij singlespeed of hub 3/32 kettingen is het een voorzichtige JA
Met de dikke plaatjes van de Gusset Tank moet dat dus geextrapoleerd een uitbundige JA zijn.
Ik heb dus een pin teruggeduwd (allez, gehamerd want met uitgeschoven pin paste ie ook niet meer in de Parktool CT5 Brute), en daarmee rijd ik dus sinds half oktober, intussen recent een schakel ingekort maar pin terugduwen hoefde niet wegens de sluitschakel.
Maar dat zie ik als een praktisch voordeel. Als ik ergens een kettingprobleem heb, kan ik schakel(s) vervangen zonder dat ik me zorgen moet maken achteraf.
Stel bvb dat ik een 5 tal schakels heb die door kapitein Zout zijn bezocht, en zodanig erg dat ze best vervangen worden, wel dan kan ik dat gewoon. Hoef de hele (eventueel nieuwe) ketting niet te vervangen.

Vorige week heb ik de voor de Gusset ketting door singlespeedparts.nl foutief aangeraden - onbruikbaar blijkende IceToolz Pro Chain Tool - kettingpons met de haakse slijpmachine bewerkt totdat ie erin past.
De achterplaat afgeslepen, het plaatje aan de kant van de pons-pin gehalveerd, en de opening van de pin achter (in de achterplaat) een beetje wijder gemaakt.
Dit op aangeven van iemand die dat op 26/09/2013 ook heeft gedaan, feedback gevonden op een verkoopsite van deze Gusset ketting, en als oplossing gerefereerd door de betreffende webwinkel.
Ik heb geprobeerd en het lukt me nu voor de Gusset ketting.
Alleen, slijpen is niet precies, en het is op te letten / voorzichtig te zijn om de schakel niet te beschadigen, want hij kan wat bewegen.
Intussen heb ik ook van fabrikant Gusset antwoord gekregen, ze raden de pons Parktool model CT3.2 aan.
Moest de IceToolz op termijn toch te risicovol blijken, weet ik nu wat te kopen.

Zie, dat is wat ik doe: oplossingen zoeken en als het nodig is, MAKEN, voor problemen.
Bedoelde je met je laatste zin niet ; eerst problemen maken en daarvoor dan oplossingen zoeken ?

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 25 dec 2017 17:25

Nee, hij ontwerp een oplossing en maakt vervolgens het daarbij behorende probleem.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 17:34

Ernie C. schreef: 25 dec 2017 16:25
Nova schreef: 25 dec 2017 15:26
Jans schreef: 25 dec 2017 11:58 Maar ik ben zo bang dat er dan wel af en toe wat gesmeerd moet worden ;)
Nou, het klinkt wat tegenstrijdig, maar in sommige situaties mag je NIET smeren om slijtage te VOORKOMEN.
Ik laat u zelf nadenken over het "waarom" ervan.
Als Snappie Snappie Snap de Gekke Krokodil nalaat te komen, mag u dat als dusdanig signaleren en dan kom ik spoorslags af om u dat "waarom" te verschaffen.

Moest u Popeye zijn en moest dit spierkracht betreffen dan zou ik u nu zelfs een ruiker spinazie cadeau doen.

Veel succes! :D
Wat zegt Sheldon Brown eigenlijk over het smeren van de ketting?
www.sheldonbrown.com
Daar staat alles van Sheldon Brown.
Van Ernie C. weet ik niet, heeft u een site, of kan u dat hier ten berde brengen?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 17:39

dwangarbeider schreef: 25 dec 2017 17:01
Nova schreef: 25 dec 2017 15:55 Inzake de ketting, de fameuze merk Gusset wooha model TANK, ik heb vandaag een wat ongewoon praktisch voordeel ervan beseft.
Ik had er toen 4 van gekocht, de verkoopslengte is minder (102) dan deze die ik nodig heb (108), en ik moet dus met 6 verlengen.
Bij derailleur kettingen is het terugduwen van een pen een NEE.
Bij singlespeed of hub 3/32 kettingen is het een voorzichtige JA
Met de dikke plaatjes van de Gusset Tank moet dat dus geextrapoleerd een uitbundige JA zijn.
Ik heb dus een pin teruggeduwd (allez, gehamerd want met uitgeschoven pin paste ie ook niet meer in de Parktool CT5 Brute), en daarmee rijd ik dus sinds half oktober, intussen recent een schakel ingekort maar pin terugduwen hoefde niet wegens de sluitschakel.
Maar dat zie ik als een praktisch voordeel. Als ik ergens een kettingprobleem heb, kan ik schakel(s) vervangen zonder dat ik me zorgen moet maken achteraf.
Stel bvb dat ik een 5 tal schakels heb die door kapitein Zout zijn bezocht, en zodanig erg dat ze best vervangen worden, wel dan kan ik dat gewoon. Hoef de hele (eventueel nieuwe) ketting niet te vervangen.

Vorige week heb ik de voor de Gusset ketting door singlespeedparts.nl foutief aangeraden - onbruikbaar blijkende IceToolz Pro Chain Tool - kettingpons met de haakse slijpmachine bewerkt totdat ie erin past.
De achterplaat afgeslepen, het plaatje aan de kant van de pons-pin gehalveerd, en de opening van de pin achter (in de achterplaat) een beetje wijder gemaakt.
Dit op aangeven van iemand die dat op 26/09/2013 ook heeft gedaan, feedback gevonden op een verkoopsite van deze Gusset ketting, en als oplossing gerefereerd door de betreffende webwinkel.
Ik heb geprobeerd en het lukt me nu voor de Gusset ketting.
Alleen, slijpen is niet precies, en het is op te letten / voorzichtig te zijn om de schakel niet te beschadigen, want hij kan wat bewegen.
Intussen heb ik ook van fabrikant Gusset antwoord gekregen, ze raden de pons Parktool model CT3.2 aan.
Moest de IceToolz op termijn toch te risicovol blijken, weet ik nu wat te kopen.

Zie, dat is wat ik doe: oplossingen zoeken en als het nodig is, MAKEN, voor problemen.
Bedoelde je met je laatste zin niet ; eerst problemen maken en daarvoor dan oplossingen zoeken ?
U bent toch de Nederlandse taal machtig?
U leest hier toch dat singlespeedparts.nl me een probleem heeft bezorgd (een ongeschikte pons)?
U leest toch dat Nova dit probleem met de haakse slijpmachine is te lijf gegaan?
Waarmee uw vraag al dan niet omgekeerde volgorde toch is beantwoord?
Beseft u dan niet dat u zelf een volgorde omkeerde?
Namelijk van antwoord naar vraag ipv van vraag naar antwoord.
Niettemin dank voor uw Bijdrage!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 17:42

Ernie C. schreef: 25 dec 2017 16:25 Wat zegt Sheldon Brown eigenlijk over het smeren van de ketting?
Sheldon says:

Chain maintenance is one of the most controversial aspects of bicycle mechanics. Chain durability is affected by riding style, gear choice, whether the bicycle is ridden in rain or snow, type of soil in the local terrain, type of lubricant, lubrication techniques, and the sizes and condition of the bicycle's sprockets. Because there are so many variables, it has not been possible to do controlled experiments under real-world conditions. As a result, everybody's advice about chain maintenance is based on anecdotal "evidence" and experience. Experts disagree on this subject, sometimes bitterly. This is sometimes considered a "religious" matter in the bicycle community, and much vituperative invective has been uttered in this regard between different schismatic cults.
En kun je nagaan dat Sheldon dit schreef nog vóórdat Nova ten tonele verscheen :shock:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 17:49

senior schreef: 25 dec 2017 17:25 Nee, hij ontwerp een oplossing en maakt vervolgens het daarbij behorende probleem.
Heeft u het hier over een fietsenmaker of een klant ervan?

In het eerste geval, ik denk dat hij zijn best deed, en dat dat niet bleek te volstaan, en dat een toekomstige klant met fixie-wensen dankzij de opgedane ervaring beter zal bediend worden.

In het tweede geval, welke problemen heb ik volgens u eigenlijk "gemaakt"?

Als ik een fietsenzaak binnenstap.
En vraag om een fixie, verzet 52/16, met niks in de weg van mijn voeten.
Heb ik dan volgens u een probleem gemaakt?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 dec 2017 17:58

https://www.provelo.org/nl/page/je-fiets-smeren
Ketting

Zorg dat je ketting proper is voor je begint. Een vuile ketting smeren is zeer slecht, want de nieuwe olie mengt zich met de vuile en vormt een schurende pasta die de ketting veel sneller verslijt.

Er bestaan een aantal ontvetters om de ketting proper te maken, maar de meest efficiënte en goedkoopste oplossing is afwasproduct en hard werk. Wanneer je ketting droog en proper is, smeer je de ketting in met olie. Gebruik het busje met droge olie als de weersomstandigheden goed zijn of als je alleen op asfalt rijdt. Gebruik vettige olie als je vaak off-road, in de sneeuw of in zeer vochtige omstandigheden fietst. Als je vettige olie gebruikt in droge weersomstandigheden, riskeer je dat stof, zand, enzovoort zich aan je ketting hechten en een schurende pasta vormen die je aandrijving vroegtijdig zal verslijten.
... en doe dat maar bij slecht licht / donker, vriezen, en geen verwarming.
Ook al eerder geschetst maar een aantal luitjes hier zitten met een stuk karton (of een onbetaalde factuur) voor hun scherm om niet te moeten lezen wat ze niet willen lezen. :D

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 dec 2017 18:36

Met Google kan je alles vinden wat in je kraam te pas komt., maar hoe onderscheidt men flauwekul van nuttige mededelingen,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 18:43

Nova schreef: 25 dec 2017 17:49 Als ik een fietsenzaak binnenstap.
En vraag om een fixie, verzet 52/16, met niks in de weg van mijn voeten.
Heb ik dan volgens u een probleem gemaakt?
Als je van tevoren even had rondgevraagd had je wellicht een winkel kunnen vinden die meer affiniteit heeft met speciale projectjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 dec 2017 18:48

Nova schreef: 25 dec 2017 17:49...Als ik een fietsenzaak binnenstap.
En vraag om een fixie, verzet 52/16, met niks in de weg van mijn voeten.
Heb ik dan volgens u een probleem gemaakt?
Heerlijk :D
Echt Nova ten voeten uit. Het gaat omdat stukje "met niks in de weg van mijn voeten". Wat bedoelt hij daar toch mee? Wat wil die eigenlijk? Een fiets zonder pedalen :lol: :lol: :lol:
Live fast; die young. mijn blog

Gesloten