Tja, wat is de bedoeling van vet smeren op een cartridgelager?
Meesal zal dat roestwering zijn en dan volstaat licht invetten van het lager zelf en de lagerzittingen.
Smeren balhoofd
Olifantskuitenvet wil ook nog wel eens helpen maar daar kom je niet zo makkelijk meer aan tegenwoordig.tweetywashere schreef: ↑31 mar 2018 10:42 Even dit topic weer omhoog trappen: ik gebruik nu normaal kogellagervet van Kroon op mijn cartridge lager. Het zit er vrij dik op. Wat ik merk is dat het vet vrij snel zand aantrekt met geknars als gevolg. In een verleden heb ik hem ooit weggebracht naar een LBS, en daar had ik het probleem niet, die gebruikte ander soort smeerspul. Welk vet gebruiken jullie, en in hoeverre heb je last dat het zand aantrekt?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Olifantskuitenvet? Nooit van gehoord? Bestaat dat eigenlijk wel? 2 hits op google: nl. uw bovenstaande reactie en een identieke post van U op een volvo-forum 5 jaar geleden...Orlok schreef: ↑31 mar 2018 11:26Olifantskuitenvet wil ook nog wel eens helpen maar daar kom je niet zo makkelijk meer aan tegenwoordig.tweetywashere schreef: ↑31 mar 2018 10:42 Even dit topic weer omhoog trappen: ik gebruik nu normaal kogellagervet van Kroon op mijn cartridge lager. Het zit er vrij dik op. Wat ik merk is dat het vet vrij snel zand aantrekt met geknars als gevolg. In een verleden heb ik hem ooit weggebracht naar een LBS, en daar had ik het probleem niet, die gebruikte ander soort smeerspul. Welk vet gebruiken jullie, en in hoeverre heb je last dat het zand aantrekt?
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02 jul 2016 09:09
Zal wel de tijd van het jaar zijnkristofvs schreef: ↑31 mar 2018 11:44Olifantskuitenvet? Nooit van gehoord? Bestaat dat eigenlijk wel? 2 hits op google: nl. uw bovenstaande reactie en een identieke post van U op een volvo-forum 5 jaar geleden...Orlok schreef: ↑31 mar 2018 11:26Olifantskuitenvet wil ook nog wel eens helpen maar daar kom je niet zo makkelijk meer aan tegenwoordig.tweetywashere schreef: ↑31 mar 2018 10:42 Even dit topic weer omhoog trappen: ik gebruik nu normaal kogellagervet van Kroon op mijn cartridge lager. Het zit er vrij dik op. Wat ik merk is dat het vet vrij snel zand aantrekt met geknars als gevolg. In een verleden heb ik hem ooit weggebracht naar een LBS, en daar had ik het probleem niet, die gebruikte ander soort smeerspul. Welk vet gebruiken jullie, en in hoeverre heb je last dat het zand aantrekt?
Op?? Welke zin heefd dat?tweetywashere schreef: ↑31 mar 2018 10:42 Even dit topic weer omhoog trappen: ik gebruik nu normaal kogellagervet van Kroon op mijn cartridge lager. Het zit er vrij dik op.
Vet hoort IN een lager te zitten om daar de bewegende delen te smeren.
En automatisch komt er dan ook een fijn laagje aan de buitenkant
te zitten wat voldoende is om niet vast te komen zitten in zijn zitting.
Wil je een lager smeren dan pruts je er de sofkappen af,
spuit je het lager in met wd40, remreiniger, enz....
Dan proper maken/uitblazen met perslucht
Contoleren op soepel draaien
Smeren
Stofkapper erop
Monteren......
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02 jul 2016 09:09
Met name een stukje roestwering en zorgen dat de prut niet direct in het lager komt.
Ik heb dat ook ooit zo begrepen uit een filmpje van GCN (https://www.youtube.com/watch?v=pARonM0tFpM), die smeren er best veel op. Ik heb maar aangenomen dat het een stukje "first line of defence" was: als het vocht en vuil al niet bij je rubbers komt hoeft deze ook niets tegen te houden en ben dat ook maar zo gaan doen (ook mijn wielnaven en bottom brackets met industrie lagers smeer ik vol ). Af en toe schoonmaken en overdoen.
Geen last van gekraak verder, ik gebruik een potje die ik ooit van een LBS heb gekregen met hun eigen sticker er op, maar ik weet 99,9% zeker dat het "Morgan Blue Competition Campa Grease" is.
Dat gezegd hebbende voel ik ook wel wat voor de opmerkingen van Keezx en bikerke... Is het wel nodig en trekt het niet alleen maar meer vuil aan?...
Geen last van gekraak verder, ik gebruik een potje die ik ooit van een LBS heb gekregen met hun eigen sticker er op, maar ik weet 99,9% zeker dat het "Morgan Blue Competition Campa Grease" is.
Dat gezegd hebbende voel ik ook wel wat voor de opmerkingen van Keezx en bikerke... Is het wel nodig en trekt het niet alleen maar meer vuil aan?...
Het maakt toch wel heel veel uit of er spatwater van het voorwiel direct op de seals sproeit of niet, met een spatbordje of een geintegreerd lager gebeurt er in het algemeen weinig met balhoofdlagers......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik neem aan dat je dan deze bedoelt: https://www.bike-components.de/en/Dynam ... se-p12413/?chrissiewizzie schreef: ↑15 mar 2019 13:22 Monteren met ruim vet zorgt inderdaad voor een extra buffer tegen water. Vooral het onderste lager is met weinig vet na een paar goeie regenritten kwetsbaar. Ik heb al zoveel lagers uit fietsen gehaald waar door te weinig vet binnen een jaar het lager verrot was. Ik gebruik ruim (lees RUIM) wit vet van Galli. Goedkoop en prima spul. Ieder jaar even schoonmaken en ook van mijn pekelfiets gaat het onderste lager inmiddels al 5 jaar mee. En die heeft echt best wel wat regen gezien.
Is die ook te gebruiken in niet-industrielagers zoals cup-conus, of daar liever wat anders? Het Morgan Blue Campa vet waar ik het over had is bijna op, binnenkort iets nieuws halen.