Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stadsfiets kraakt

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 04 sep 2017 16:39

Voor mijn woon-werk verkeer (5km heen, 5km terug) gebruik ik nu zo'n 5-6 jaar mijn stadsfiets. Het gaat om een typische luxefiets, dus met vering, dikke banden, dichte kettingkast met naafversnelling. Een Sparta Pallas uit 2010 voorzien van een Shimano Nexus 7 naafversnelling.

Destijds eerder gekocht voor de ritjes binnen het dorp en incidenteel eens wat verder naar Tilburg (± 10km). Vanaf een jaar na aanschaf kreeg ik een baan dichter bij huis en ben ik dus gaat fietsen naar het werk. Inmiddels zegt mijn hoofdrekenwerk dat ik er een kleine 15000 kilometer mee gereden heb.

Nu zat ik toevallig onlangs op de fiets van mijn vrouw; een vergelijkbare Sparta Amphion uit 2010 met een Shimano Nexus 8. Die heeft misschien net 1000 kilometer gereden en ik was eigenlijk stomverbaasd hoe soepel dat allemaal ging. :)

MIjn eigen fiets trapt redelijk zwaar en -nu ik er eens op ben gaan letten) kraakt-ie behoorlijk. In het verleden is-ie wel eens voor onderhoud naar de fietsenmaker geweest, maar dat is zeker 3000 kilometer geleden voor het laatst geweest. En eerlijk is eerlijk: van de (enige) fietsenmaker in mijn dorp heb ik geen hoge pet op. Ook niet dat hij per se het beste met me voor heeft; zo heb ik hem wel eens advies aan andere klanten over racefietsen horen geven waarvan ik dacht: jij wil alleen maar een duurdere fiets verkopen...

Ik heb nu alleen wel ff goed advies nodig, want ik wil graag weten wat nu wijsheid is. Op internet lees ik de ene keer dat een Shimano Nexus 7 en 8 prima lange tijd mee kan mits goed onderhouden, en de andere keer dat het na 10.000 / 12.000 kilometer toch ver uit is met de pret. Ik weet vrij zeker dat de lokale fietsenmaker mij een nieuwe naaf wil aanpraten of zelfs een nieuwe fiets. Nu is dat laatste voor mij best een mogelijke optie, maar als ik met een veel kleinere investering weer lekker een paar jaar kan fietsen is dat veel interessanter natuurlijk.

TL;DR:
Shimano Nexus 7; wat is de levensduur en de onderhoudscyclus en -kosten?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 sep 2017 16:47

Geen idee wat de levensduur van een Nexus 7 is, maar waarom ga je er van uit dat het aan de naaf ligt, en niet aan bijvoorbeeld de trapas, balhoofd, zadelpen etc.?

Die fietsenmaker gaat sowieso zeggen dat je alles wat beweegt moet vervangen, dus ik zou er eerst achterhalen waar het probleem precies zit.

Heeft je achterwielwiel zijwaartse speling?
Als je de ketting van je voorbladen afhaalt, zodat je trapers vrij kunnen bewegen, draaien de trappers dan soepel?
Zit er speling op je balhoofd?

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 04 sep 2017 17:00

Tja, dat verschilt nogal... Mijn Nexus 7 had de schakelkop kapot na zo'n 3 jaar en 10.000 km. Die is provisorisch gerepareerd (vervangen zou €300 moeten kosten), en is daarna nog 6 jaar en 25.000 km meegegaan. Maar daar zijn ze eigenlijk niet op gemaakt.
De Nexus 8 is echt wel een stukje beter dan de Nexus 7, dat zal wel iets beter rijden en schakelen. Maar soepel rijden hangt van veel meer af dan alleen de naaf (banden, afstelling, bandenspanning, etc.).
Ik betwijfel of een nieuwe naaf economisch gezien nog uit kan. Het zal een nieuw wiel worden, de naaf alleen kost nieuw zo'n €120. Plus het omzetten en opnieuw afstellen van de zaak, dus de arbeidskosten er nog bij. En dan is het de vraag of het echt veel beter rijdt. Maar het is natuurlijk wel goedkoper dan een nieuwe fiets...
Eenvoud kenmerkt het ware.

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 04 sep 2017 18:27

Die nexus 8 naaf heeft een paar procent minder interne weerstand, merk je vooral als de nexus 7 een beetje achterstallig onderhoud heeft.

Binnenwerk Nexus 7 een oliebad geven, ketting goed smeren en niet te strak spannen, en in geval van rollerbrake remmen ook goed smeren.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 05 sep 2017 09:22

vermeulen schreef: 04 sep 2017 16:47 Geen idee wat de levensduur van een Nexus 7 is, maar waarom ga je er van uit dat het aan de naaf ligt, en niet aan bijvoorbeeld de trapas, balhoofd, zadelpen etc.?
Nou ja, balhoofd en zadelpen zijn naar mijn idee in prima staat. Trapas durf ik niets van te zeggen, maar wat googlen leerde mij dat half internet de Nexus 7 vervloekt dus dat leek me in ieder geval de hoofdverdachte. :P
vermeulen schreef: 04 sep 2017 16:47Heeft je achterwielwiel zijwaartse speling?
Als je de ketting van je voorbladen afhaalt, zodat je trapers vrij kunnen bewegen, draaien de trappers dan soepel?
Zit er speling op je balhoofd?
Trappers heb ik nog niet getest, rest is in orde volgens mij. Ik neem aan dat als de trappers niet soepel draaien dat jij dan de trapas verdenkt in plaats van de naaf?
canyon81 schreef: 04 sep 2017 17:00 Tja, dat verschilt nogal... Mijn Nexus 7 had de schakelkop kapot na zo'n 3 jaar en 10.000 km. Die is provisorisch gerepareerd (vervangen zou €300 moeten kosten), en is daarna nog 6 jaar en 25.000 km meegegaan. Maar daar zijn ze eigenlijk niet op gemaakt.
De Nexus 8 is echt wel een stukje beter dan de Nexus 7, dat zal wel iets beter rijden en schakelen. Maar soepel rijden hangt van veel meer af dan alleen de naaf (banden, afstelling, bandenspanning, etc.).
Ik betwijfel of een nieuwe naaf economisch gezien nog uit kan. Het zal een nieuw wiel worden, de naaf alleen kost nieuw zo'n €120. Plus het omzetten en opnieuw afstellen van de zaak, dus de arbeidskosten er nog bij. En dan is het de vraag of het echt veel beter rijdt. Maar het is natuurlijk wel goedkoper dan een nieuwe fiets...
Nou ja, als het een kwestie wordt van vervangen dan ga ik er in ieder geval mee naar een andere fietsenmaker (dorp verderop, alleen logistiek wat lastiger dus).

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 05 sep 2017 10:52

GerB schreef: 05 sep 2017 09:22
vermeulen schreef: 04 sep 2017 16:47Heeft je achterwielwiel zijwaartse speling?
Als je de ketting van je voorbladen afhaalt, zodat je trapers vrij kunnen bewegen, draaien de trappers dan soepel?
Zit er speling op je balhoofd?
Trappers heb ik nog niet getest, rest is in orde volgens mij. Ik neem aan dat als de trappers niet soepel draaien dat jij dan de trapas verdenkt in plaats van de naaf?
Als hij niet soepel draait, dus met een zanderig gevoel, is er in ieder geval iets mis met je trapas(lagers), wat nog niet meteen betekent dat je naaf helemaal in orde is.
Kraakjes zijn lastig te herleiden, want ze gaan altijd gelijk op met je pedaalslag, ongeacht of ze nou uit je trapas, balhoofd, achterwiel of zadelpen komen.

Maar je zou in ieder geval niet de eerste zijn die zijn volledige aandrijving vervangt, om er achter te komen dat er een beetje zand tussen de zadelpen en het frame zat.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 06 sep 2017 09:51

Als inmiddels 15000 kilometer hebt weggetrapt met je fiets zou het zomaar zo kunnen zijn dat de ketting versleten is , en misschien ook wel het achtertandwiel.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 06 sep 2017 11:16

Nja, het kan dus van alles zijn als ik het zo begrijp. :)
Toch maar eens naar de fietsenmaker in het aanpalende dorp.

Plaats reactie