Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trommelrem kabel vervangen

keto
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:47

keto 20 jul 2017 11:34

Hallo, de kabel van mijn trommelrem is gebroken dus heb ik een nieuwe gekocht. Ik dacht dit wordt een simpel klusje maar dit gaat me boven mijn pet. Dit gaat overigens om een 25 jaar oude Batavus en ik heb een universele Batavus trommelrem kabel gekocht.

Omdat een plaatje duizend woorden vertelt, dit is het pakket dat ik gekocht heb.

https://hwimages3.beslist.net/beslist-i ... 555562.jpg

Kan iemand mij vertellen welk stuk aan het EIND van de kabel moet worden bevestigd, dus het stuk dat onder de remhevel geklemd moet worden, en hoe ik dit bevestig aan de remkabel.

Als ik zou moeten gokken zou het onderdeel 5e van links aan het einde van de kabel moeten komen maar geen idee hoe je dat moet bevestigen.

(De oude kapotte remkabel heeft schroefdraad aan het einde van de kabel, de nieuwe dus niet).

BVD

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2017 13:16

Aan het eind van de kabel zit een tonnetje. Dat komt aan de hevel. Het onderdeel 5 van links ken ik ook niet. Bij zo'n pakket zitten ook onderdelen die bij een ander systeem passen. Er zijn veel dingen veranderd, de laatste jaren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jul 2017 20:32

Als je ook nog een plaatje van je fiets met de trommelrem erop komen we er wel uit. De meesten blokjes kunnen weg. Je moet de juiste overhouden.

Rola
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2016 17:47

Rola 20 jul 2017 21:29

Onderdeel 5 is de eindstop die je op de binnenkabel klemt. Het tonnetjes wat niet in je remhandel past.moet je eraf knippen.

keto
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:47

keto 21 jul 2017 18:49

@Klimmer, er zat inderdaad een tonnetje aan het eind zoals de foto's van mijn oude remkabel laten zien

@Nee_nee tweetal foto's bijgevoegd, eerste foto kabel vast aan rem, tweede foto kabel los.

@Rola, onderdeel 5 kun je idd op de binnenkabel klemmen door de kabel er doorheen te leiden maar is niet erg stevig want hier komt heel wat kracht op te staan want het moet de remhevel omhoog brengen als ik het goed begrijp (zeg ik als leek).

Zoals uit de foto's van mijn oude kabel blijkt moet er een tonnetje in de remhevel en daarboven zit nog een zilverkleurig tonnetje. Aan het eind van de remkabel zit schroefdraad zodat ik met het tonnetje de boel kan afstellen. De nieuwe remkabel heeft geen schroefdraad.

Ik zou al blij zijn als ik een eindstop goed kan monteren zodat de remhevel omhoog kan.

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen, alle suggesties zijn welkom.
Bijlagen
IMG_0058.JPG
IMG_0055.JPG

Rola
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2016 17:47

Rola 21 jul 2017 21:23

Het setje wat ik vorig jaar kocht lijkt er veel op het setje uit de link.
De binnen- en buitenkabel worden los aangeleverd, dus je zal er een tonnetje af moeten knippen. Ik kon ook maar een soort vinden, geen voor of achter versie. Klemsysteem functioneert bij mij goed.

keto
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:47

keto 21 jul 2017 23:27

Rola, als ik jou goed begrijp heb jij nummer 5 helemaal aan het uiteinde en vlak daarboven nummer 4 die onderlangs tegen de remhevel aan drukt (zoals het zwarte tonnetje in de foto), correct ?

Rola
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2016 17:47

Rola 22 jul 2017 07:52

Correct.
Net even gekeken, zo ziet bij mij de eindklem eruit https://www.athleteshop.nl/xlc-trommelr ... gJa8fD_BwE
Het was een compleet setje, gehaald bij de plaatselijke fietsenmaker. Online kom ik hetzelfde setje niet tegen, maar dat kan aan mijn zoek capaciteiten liggen. :mrgreen:


Edit: gevonden https://www.fietsweb.nl/nl/elvedes-remk ... gLUU_D_BwE

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 22 jul 2017 08:38

Vorsprung durch Pedantik

keto
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:47

keto 22 jul 2017 17:25

Bedankt Rola, maar als ik die foto bekijk denk ik toch dat jij net effe een ander pakket hebt aangeschaft (jij hebt geen inhaaknippel bv).

Ik ga het zo doen en volgens mij is dit de enige manier (zie foto). Dus "nummer 5" (inhaaknippel)zit aan de remhevel en zoals ik al zei volgens mij zit die niet al te stevig aan de remkabel en om de remhevel in beweging te krijgen moet flink wat kracht geleverd worden. Maar goed, we gaan het zien, voorzichtigheid is natuurlijk geboden want zoals Alien zegt het zijn wel mijn remmen. :)

Bedankt allemaal en als iemand denkt dat deze constructie totaal belachelijk en verkeerd is laat het me weten. :winkthumb:
Bijlagen
IMG_0064.JPG
Laatst gewijzigd door keto op 22 jul 2017 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 22 jul 2017 17:27

Nou ja, je hebt ook nog een achterrem, toch?
Vorsprung durch Pedantik

Rola
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2016 17:47

Rola 22 jul 2017 17:52

3e ding op de foto uit de 2e link is m.i. een inhaaknippel .

Plaats reactie