Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afregeling DI2?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 07 jul 2017 19:54

Beste,

als de ketting op het grote blad ligt, dan zal de derailleur van de DI2 na een korte tijd een beetje terugkeren (zonder naar het binnenblad te springen voor alle duidelijkheid).
Maw, hij houd zijn positie op zijn verste punt op het buitenblad.
Het is niet zo dat hij veel terugkeert, maar toch dat kleine beetje.
Als ik dan op het knopje voor het buitenblad klik, dan gaat hij terug naar zijn positie om even later een beetje terug te keren.

Is dat normaal gedrag of zou er toch iets moeten bijgeregeld worden?

De batterij is ok, bij check brand het groene lichtje nog vol.

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 07 jul 2017 20:57

Normaal

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 07 jul 2017 21:20

Dat is juist het mooie van het systeem. Hij regelt de vhoorderailleur bij aan de hand van de positie van de achterderailleur.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 07 jul 2017 22:37

Ja klopt wel en op die manier werkt het idd mooi.
Als je op het voorblad ligt gaat hij bijregelen en als je achteraan wijzigt dan gaat hij "finetunen" vooraan, tot daar ok.
Maar eens je op een versnelling ligt (vooraan op buitenblad) en hij heeft zich geregeld veronderstel ik dat hij daar blijft en niet meer beweegt als je de versnelling niet meer wijzigt?
Nu is het net of hij een beetje spanning verliest en iets weer naar binnen komt (dus zonder versnelling te wijzigen achteraan).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 jul 2017 10:13

Hij 'over' schakelt steeds een beetje zodat het sneller gaat, wanneer de ketting dan goed ligt, gaat hij een beetje terug om schuren tegen te gaan. Prachtig systeem toch.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 08 jul 2017 11:19

Jazeker prachtig systeem, ben daar heel content over.
En idd, hij positioneert zich terug na op het grote blad te schakelen.

Maar het uiteindelijke wat ik bedoel is dat eens hij zich in zijn positie gezet heeft, ik dan de indruk heb dat hij die positie niet vasthoud maar een heel klein beetje terugkeert naar binnen toe.
Ik heb zo dan het gevoel dat de ketting toch zou durven "schrapen".

Maar het kan zijn dat dit normaal is en het tussen mijn oren zit :D

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 08 jul 2017 12:33

Klopt helemaal wat je zegt, hij komt iets terug. Je kunt ook zeggen hij gaat eerst iets verder. Mits goed afgesteld zal hij echter niet aanlopen.

Plaats reactie