Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Frame breuk na afbreken achterpat

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2017 22:31

Alles schoonmaken? Een fiets die pas 500 km en mooi weer heeft gehad.?
Verder heb ik het over "een handige monteur', daarmee doel ik niet op de goedbedoelde hulp van een hobbyist.
Ik mag er vanuit gaan dat ze bij Mantel toch wel een monteur hebben die dit kan. Al twijfel ik er aan na dit verhaal

Wat er los moet

4 keer kabels + loodje
2 keer derry schroef
2 keer rem
1 keer zadelstrop
1 keer expander
2 keer stuurpen
2 keer schroef crank
2 keer snelspanner
1 keer ketting/snelsluiting

Hoeveel tijd kost? 5 minuten als je alles bij de hand hebt? Laat het opbouwen 2 keer zo lang duren.
De clou is dat je moet zorgen dat onderdelen zo weinig mogelijk door je hand gaan.
Alles wat je in je handen hebt moet je meteen monteren op het nieuwe frame.

Het is jammer dat er veel kabels door het frame gaan, dat kost wat meer tijd,.
Anders kon je de boel met stuur en al zo overhevelen.

Misschien een leuke suggestie voor die tourprogramma;s, wie bouwt het snelst een frame op.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 03 jul 2017 23:20

Trapaslagers erin persen, balhoofdlagers overzetten.
In een kwartier ga je het echt noiet redden.

Begrijp trouwens niet wat je met het "loodje" bedoelt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jul 2017 23:40

Hij zal de kabelhoedjes bedoelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 04 jul 2017 08:16

racedoc schreef: 03 jul 2017 21:15 Je bent er van overtuigd dat het niet jouw schuld is, fiets is nog geen half jaar oud.
Volgens de wet dient de fm dan met bewijslast aan te komen, niet jij als consument. Heeft hij geen overtuigend bewijs (dat het jouw schuld was), dan dient hij in ieder geval als vervanging een soortgelijk produkt te leveren (en als ik me niet vergis, binnen een half jaar zelfs een nieuw soortgelijk produkt. Maar dat weet ik niet zeker...).

Kijk ook eens op consuwijzer.nl voor uitleg over de rechten van de consument.

Wat ook wil helpen is twitteren waarin in je in 1 tweet uitlegt dat de fm binnen een half jaar geen vervangend produkt wil leveren. Zet in diezelfde tweet #naam fm, #consumentenbond en #Cube. Je probleem wordt dan "wereldwijd" en daar zijn grote(re) bedrijven erg gevoelig voor. Mogelijk reageert de consumentenbond ook om eea te bevestigen.
Omdat je je probleem kenbaar maakt aan de wereld is het uiteraard wel netjes om de tweet professioneel te houden (want je weet niet 100% zeker dat het niet jouw schuld is).
Mocht je uiteindelijk schadeloos gesteld worden, dan weer even een nieuwe tweet dat het uiteindelijk keurig is afgehandeld!
Het probleem ontstond toen het patje brak. Is dus niet jou schuld. Ik zou betrokkene in gebreke stellen. Begin daar eens mee
Voorbeeld brief http://voorbeeldbrief.blogspot.nl/2012/ ... lling.html
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 04 jul 2017 08:37

Ik zou dan willen weten waarom het patje afgebroken is.

Mijn fietsmaat had een keer een takje recht in zijn derailleur waardoor de boel blokkeerde, Zijn patje brak toen ook af met frameschade tot gevolg (echter hij was verzekerd)

Als jij ook had dat er iets in je derailleur gevlogen is, dan kan de leverancier daar natuurlijk niks aan doen en kun je ook geen aanspraak maken op garantie.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 jul 2017 08:56

Dus is de vraag waar de bewijslast na de eerste 6 maanden ligt. (dat de fiets net 3 maanden in gebruik is doet niet ter zake, de aankoop is 7 maanden geleden gedaan en vanaf dat moment gaat de garantie in. Of is de fiets die eerste 4 maanden blijven staan bij de FM?)
Als ik dit verhaal zo lees dan vermoed ik dat die bij jou als consument ligt, dus is het aan jou om aan te tonen dat de schade ontstaan is door falend materiaal, en niet door een invloed van buitenaf.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jul 2017 09:21

Interessant is in dit verband hoe het gebroken patje eruit ziet, daar kan je wat uit opmaken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 jul 2017 10:06

Cube zou (vlgs mijn FM) zeer slechte service bieden. Hij denkt er aan om dit merk niet meer te verdelen in de toekomst.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jul 2017 10:10

EUhm.., in januari gekocht. en het is nu 4 juli. Dan tel ik toch 6 maanden + 4 dagen, hooguit. Dan ga ik er nog vanuit dat je op 1 januari de fiets gekocht hebt. En dat je vandaag de schade gereden hebt (wat niet zo is, want het was vorige week al.
Dus binnen een half jaar zit je sowieso. Maar garantie op producten is toch minstens 2 jaar?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 04 jul 2017 10:54

Keezx schreef: 04 jul 2017 09:21 Interessant is in dit verband hoe het gebroken patje eruit ziet, daar kan je wat uit opmaken.
Goede opmerking, al zal naar alle waarschijnlijkheid de derrie naar achter worden getrokken ivm doortrappen.
Ik ben nu erg voorzichtig, maar ik zou verwachten dat iets de derrailleur geblokkeerd heeft. Een padje breekt niet zomaar.
Wat ik mis in de OP is, welk verzet reed TS toen dit gebeurde? Als ie achter op het kleinste verzet stond, en de stelschroef stond iets te krap, kan een spaak zomaar de derailleur hebben meegenomen, of er kan iets ingevlogen zijn. Maar ja, als je de FM op zijn goede blauwe logo moet geloven, was dat allemaal goed afgesteld.

Lastig, al zou je van de FM wat meer coulance verwachten. Verschil delen zou een mooie zijn, want dat het 100% de schuld is van de fabrikant/FM is ook niet aannemelijk.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 jul 2017 11:52

Wat kan er gebeurt zijn als.......

Je niet schakelde,
De ketting keurig in lijn had,
Achterpat afgebroken is,
Derailleur tegen het frame geslagen en tussen het wiel terecht gekomen.

Dat je achterpat afbreekt moet toch een oorzaak hebben.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 04 jul 2017 12:50

Wat een vervelende gang van zaken. Vooral voor de topicstarter erg vervelend. Van een nieuwe fiets wil je lang kunnen genieten. Zeker nu de zomer begint en je eigenlijk gewoon kilometers wil maken.

Voor mij een les om nooit bij deze fietsenhandelaar te kopen ondanks de aantrekkelijke prijzen.

Plaats reactie