Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Frame breuk na afbreken achterpat

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 03 jul 2017 20:08

Met mijn nieuwe Cube (nog geen 500 km gereden en nog geen half jaar oud) reed ik afgelopen week door de polder. Ik reed over schoon asfalt en op het moment dat onderstaande gebeurde schakelde ik niet, tevens had ik de ketting keurig in lijn.

Tijdens de rit is mijn achterpat afgebroken en is de derailleur tegen het frame geslagen en tussen het wiel terecht gekomen. Omdat ik geen techneut ben heb ik me op laten halen door mijn vriendin en thuis heb ik de schade eens opgenomen. Op het eerste oog leek alleen de pat gebroken en was de derailleur beschadigd, bij thuiskomst bleek de schade groter dan gedacht --> er zat een scheur in mijn frame (achtervork compleet door).

Na contact met de FM, mijn racefiets vorige week maandag opgeladen en naar de service afdeling gebracht. er moest overlegd worden met de fabrikant en ik zou binnen een week horen hoe en wat. Keurig werd ik binnen 2 dagen gebeld door mijn FM.
De schade die ontstaan was aan mijn nagelnieuwe fiets werd niet vergoed door de fabrikant (ze hadden foto's gemaakt van het frame en de schade en dit gestuurd naar de fabrikant) de FM schaart zich achter de mening van de fabrikant en wil niets voor me betekenen.
De FM had een nieuwe pat gemonteerd en gecontroleerd of hun de derailleur goed afgesteld hadden, dit bleek het geval (oftewel de schuld van de schade lag niet bij de FM).
De FM vertelde mij dat ze niets voor me konden betekenen en dat het enige wat de fabrikant me aan wou bieden een nieuw frame aanschaffen met crash replacement. Om mijn fiets weer in orde te krijgen zou ik dus 450 euro moeten betalen (nieuw frame + nieuwe derailleur) doodleuk vertelde de FM dat hij er ook niet blij mee was en dat hij het frame 1 op 1 doorzette naar mij en hij er een hoop werk aan had (hij moest de spullen ombouwen van het ene frame naar het andere).

Uiteraard heb ik mijn onvrede geuit en aangehaald dat het hier om een nieuwe fiets gaat (nog geen 500 km. gereden en nog geen half jaar oud). helaas moest ik het hiermee doen en was de FM geen zins om mij op welke manier dan ook te helpen en/of kosteloos te stellen.

Omdat de garantie afhandeling van de FM via de werkplaats loopt en ik er met de werkplaats niet uitkwam (zie bovenstaande) heb ik contact gezocht met de baas van de zaak. Hij zou mij een dag later terug bellen om bovenstaande te bespreken. Zoals jullie al raden, het belletje bleef uit. Ik heb hem vrijdag avond per sms laten weten dat ik op zijn telefoontje had zitten wachten. Een dag later kreeg ik per sms door dat ik me in geval van garantie moest wenden tot de werkplaats (dit had ik echter al gedaan, zoals bovenstaand beschreven).
Per SMS nogmaals het bovenstaande verhaal naar de baas van de zaak gestuurd en verzocht om me alsnog terug te bellen. Zoals jullie wederom raden, dit is niet gebeurt.
Vandaag nog meerdere malen contact proberen te krijgen met de baas van de zaak door hem te bellen. Hij neemt zijn telefoon niet op en/of negeert mijn oproepen.

Naast bovenstaande heb ik contact gezocht met de importeur van Cube in Nederland, deze zouden mij voor het weekend terug bellen nadat zij nogmaals contact hebben opgenomen met Duitsland over een eventuele tegemoetkoming.
Helaas heb ik hier nog geen uitsluitsel over en vandaag nogmaals gebeld met de importeur --> nog geen nieuws.

Ik snap dat ik voor mijn garantie bij de FM moet zijn, maar die wil geen kant op. Vandaar mijn contact met Cube Nederland.

Mijn hoop is dus nu gevestigd op iets van hulp van de importeur.
De service van de grootste fietsenwinkel van Arnhem is voor mij werkelijk om te huilen !!! :dislike: :dislike:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jul 2017 20:17

Wilier_Granturismo schreef: 03 jul 2017 20:08 Met mijn nieuwe Cube (nog geen 500 km gereden en nog geen half jaar oud) ..........
-
Tijdens de rit is mijn achterpat afgebroken en is de derailleur tegen het frame geslagen en tussen het wiel terecht gekomen. ................
De FM had een nieuwe pat gemonteerd en gecontroleerd of hun de derailleur goed afgesteld hadden, dit bleek het geval (oftewel de schuld van de schade lag niet bij de FM).
-
De FM vertelde mij dat ze niets voor me konden betekenen en dat het enige wat de fabrikant me aan wou bieden een nieuw frame aanschaffen met crash replacement.
-
De service van de grootste fietsenwinkel van Arnhem is voor mij werkelijk om te huilen !!! :dislike: :dislike:
Had de fm, (Mantel ? :) ), al eens je achterpad vervangen?
De fabrikant heeft in deze geen aandeel, garantie komt van je fm, (Mantel ?) in deze.

Ga naar de fm (Mantel? ) en vraag een afspraak met de baas, niet met de werkplaats of de winkel want die schuiven, als ik het zo hoor, de verantwoordelijkheid gewoon van zich af.
Weet dat praten echt kan helpen.
Mogelijk komen jullie er wel uit.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 03 jul 2017 20:26

Gaat inderdaad om Mantel.

Heb me nadat ik met de werkplaats er niet uitkwam direct tot de baas van Mantel gewend, zoals bovenstaand beschreven --> lost dit weinig op. Had inderdaad de insteek om er samen over te praten en tot een oplossing te komen. Hij wil er echter niet over praten en stuurt in een zakelijke sms "voor vragen aangaande fietsen kun je je wenden tot onze winkel". Hierna heb ik hem het verhaal maar per SMS gestuurd (hij neemt namelijk zijn telefoon niet op en belt ook niet terug, terwijl we dit wel afgesproken hadden toen ik hem de eerste maal sprak ... zat toen in vergadering en beloofde terug te bellen. )

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jul 2017 20:36

Altijd lastig zulke dingen, zoals je het beschrijft is het gewoon een materiaalfout (een pat breekt naar mijn ervaring echt niet zomaar af, sterker nog ik heb het in 40 jaar nog nooit meegemaakt) maar je kan niet bewijzen dat het niet door een montagefout van jezelf of een FM is gekomen.
Even voor de situatiebepaling: heb je zelf/FM ooit iets aan de aandrijving gedaan?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 03 jul 2017 20:43

Nooit zelf iets aangedaan en ook nooit opdracht gegeven aan de FM op dit wel te doen.
Fiets had nog geen 500 km. gereden, Bij aankoop van een fiets bij Mantel word aangeraden om na 500 km. even de fiets na te laten kijken. Echter heeft mijn fiets die km stand nog niet bereikt. uiteraard drive train netjes schoon gehouden.
Fiets is nooit gevallen of dergelijke.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2017 21:07

Wilier_Granturismo schreef: 03 jul 2017 20:08 De FM vertelde mij dat ze niets voor me konden betekenen en dat het enige wat de fabrikant me aan wou bieden een nieuw frame aanschaffen met crash replacement. Om mijn fiets weer in orde te krijgen zou ik dus 450 euro moeten betalen (nieuw frame + nieuwe derailleur) doodleuk vertelde de FM dat hij er ook niet blij mee was en dat hij het frame 1 op 1 doorzette naar mij en hij er een hoop werk aan had (hij moest de spullen ombouwen van het ene frame naar het andere).
Wat een L*L
Dat ombouwen is voor een beetje handige monteur niet meer dan 15 minuten werk.
Je hoeft alleen maar de onderdelen over te zetten en "that's it".
Het is mogelijk even pielen met de kabeldoorvoer en misschien handiger om voor een paar Euro (inkoop) nieuwe binnenkabels te trekken.

Hoe het wettelijk zit zou ik niet weten in dit geval.
Wanneer heb je de fiets opgehaald, is dat minder dan een half jaar geleden?

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 03 jul 2017 21:15

Je bent er van overtuigd dat het niet jouw schuld is, fiets is nog geen half jaar oud.
Volgens de wet dient de fm dan met bewijslast aan te komen, niet jij als consument. Heeft hij geen overtuigend bewijs (dat het jouw schuld was), dan dient hij in ieder geval als vervanging een soortgelijk produkt te leveren (en als ik me niet vergis, binnen een half jaar zelfs een nieuw soortgelijk produkt. Maar dat weet ik niet zeker...).

Kijk ook eens op consuwijzer.nl voor uitleg over de rechten van de consument.

Wat ook wil helpen is twitteren waarin in je in 1 tweet uitlegt dat de fm binnen een half jaar geen vervangend produkt wil leveren. Zet in diezelfde tweet #naam fm, #consumentenbond en #Cube. Je probleem wordt dan "wereldwijd" en daar zijn grote(re) bedrijven erg gevoelig voor. Mogelijk reageert de consumentenbond ook om eea te bevestigen.
Omdat je je probleem kenbaar maakt aan de wereld is het uiteraard wel netjes om de tweet professioneel te houden (want je weet niet 100% zeker dat het niet jouw schuld is).
Mocht je uiteindelijk schadeloos gesteld worden, dan weer even een nieuwe tweet dat het uiteindelijk keurig is afgehandeld!

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 jul 2017 21:18

Binnen een half jaar na aanschaf is het aan Mantel om te bewijzen dat het jouw schuld is. Anders zijn zij gewoon verantwoordelijk en horen ze een nieuw frame te leveren. Dat is gewoon het non conformiteitsbeginsel. Helaas is het vaak moeilijker gelijk te krijgen dan te hebben. Zeker als een zaak moeilijk doet en je naar de rechter moet gaan voor je gelijk. Daarom is het alleen maar goed dat je hier hun naam noemt, want als ze niet willen meewerken in zo'n situatie, dan is publiciteit je sterkste wapen. Ik zou dan ook kijken of ze op sociale media actief zijn en ze daar aanspreken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 03 jul 2017 21:42

Het probleem met "het half jaar" verhaal is het volgende:
Ik heb de fiets in Januari gekocht en als we dus gaan tellen is dat 7 maanden. Echter weet Mantel dat ik pas 3 maanden op mijn fiets rijd, ik heb namelijk mijn originele wielen ingeruild op een nieuw setje (de ingeruilde wielen waren toen nog niet gebruikt, heb namelijk 2 fietsen en ben pas op deze nieuwe cube gaan rijden sinds het goed weer is).
Als we dus officieel gaan kijken, dan is het 7 maanden (in werkelijk zijn het er veel minder dan een half jaar)

Wat me echte stuit is het feit dat je toch wel veel centjes uitgeeft aan een fiets en dat binnen 500 km. je voor in mijn ogen extreme kosten komt te staan. 450 euro schade en nog geen 500 km gereden en dat buiten mijn schuld om.
De houding van Mantel is echt heel vervelend, heb in alle redelijkheid proberen te komen tot een oplossing. Echter Mantel wil absoluut geen kant op en verschuilt zich vrijwel volledig achter het feit dat cube op basis van foto's van de schade heeft gezegd dat het niet bij hun te verhalen valt.

Social media is nog een mogelijkheid, aan de andere kant is dit ook een medium om veel fietsers te bereiken.
Als je een fiets koopt is alles mooi, helaas kom je pas achter de kwaliteit van een zaak als je voor "problemen" komt te staan. In dit geval een forse tegenvaller bij de zaak Mantel

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 03 jul 2017 22:06

Tussen je gelijk hebben en gelijk krijgen zit helaas veel verschil.

Heb je misschien en rechtsbijstandverzekering die je kan helpen? En anders zou je misschien eens kunnen bellen met Das rechtsbijstand, of met de rechtswinkel in je gemeente voor advies...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 jul 2017 22:14

Als jij je fiets een keer verkeerd neer zet, of hij is een keer omgevallen dan kan het al gebeurd zijn met je patje.
Ik kan best begrijpen dat dit een lastig verhaal is.

Overigens vind ik 450 euro voor een nieuw frame, derraileur en overzetten best netjes.

Je kan ook overwegen je frame te laten repareren.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 jul 2017 22:16

NicoNB schreef: 03 jul 2017 21:07
Dat ombouwen is voor een beetje handige monteur niet meer dan 15 minuten werk.
Je hoeft alleen maar de onderdelen over te zetten en "that's it".
Knappe vent die dit binnen 15 minuten doet! Over zetten is meer werk dan nieuw opbouwen. Je moet het eerst los halen, shoonmaken en dan weer terug monteren.
Enige voordeel is dat je het stuur niet over hoeft te doen.

Plaats reactie