Schijfrem centreren nadat wiel er uit was
Op mijn huidige fiets heb ik steekassen en dan heb je dat probleem niet meer.
Op mijn vorige (nu winterfiets) had ik dat ook. Ik heb de rembevestiging van het frame eens mooi recht gemaakt (daar bestaat een speciale tool voor, je FM moet die ook hebben) en dan was het al heel wat beter.
Anders gewoon zorgen voor een multitooltje onderweg. Even de 2 inbusbouten los, rem inknijpen en bouten terug vast (alles met je wie in de fiets)
Ik had ook nog zo'n spacertje gekocht voor onderweg, dan gaat het nog makkelijker:
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 26207.html
Op mijn vorige (nu winterfiets) had ik dat ook. Ik heb de rembevestiging van het frame eens mooi recht gemaakt (daar bestaat een speciale tool voor, je FM moet die ook hebben) en dan was het al heel wat beter.
Anders gewoon zorgen voor een multitooltje onderweg. Even de 2 inbusbouten los, rem inknijpen en bouten terug vast (alles met je wie in de fiets)
Ik had ook nog zo'n spacertje gekocht voor onderweg, dan gaat het nog makkelijker:
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 26207.html
Dit geribbelde deel is ook niet meer aanwezig nadat de fietsenmaker mn remblokken heeft vervangen. Kan dat kwaad?
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 4430025137
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 4430025137
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15946
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Jij hebt flat mount remmen.
De inbuskop van de bouten waar je de positie mee kan/moet regelen zitten onderaan.
Om op je andere vraag te antwoorden, de fm heeft nu remblokken zonder "koelvinnen" geplaatst. maakt niet zo heel erg veel uit.
PS: Het is niet normaal dat je telkens je je wiel uitgehaald hebt en terugplaatst dat je dan je remmen moet gaan uitlijnen. Zelfs met QR moet dit kunnen. Probeer eens om je wiel zo ver mogelijk tegen de pad te trekken en vast te zetten, daarna je remmen uitlijnen. Als je dan je wiel er nog eens moet insteken trek je het weer zo ver als mogelijk in de pad.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dus de inbus zit onder de buis??Lcsmet schreef: ↑19 mei 2017 20:30Jij hebt flat mount remmen.
De inbuskop van de bouten waar je de positie mee kan/moet regelen zitten onderaan.
Om op je andere vraag te antwoorden, de fm heeft nu remblokken zonder "koelvinnen" geplaatst. maakt niet zo heel erg veel uit.
PS: Het is niet normaal dat je telkens je je wiel uitgehaald hebt en terugplaatst dat je dan je remmen moet gaan uitlijnen. Zelfs met QR moet dit kunnen. Probeer eens om je wiel zo ver mogelijk tegen de pad te trekken en vast te zetten, daarna je remmen uitlijnen. Als je dan je wiel er nog eens moet insteken trek je het weer zo ver als mogelijk in de pad.
Jimi
Ik haal bijna dagelijks m'n wiel uit m'n fiets en heb nooit een aanlopende schijf.
Zijn de lagers van je wiel ok? Schijf zit goed vast?
Dan gaat het bij jou bij het monteren van het wiel ergens fout.
Je hebt geen steekas neem ik aan?
Wat doe je met je fiets als je lek hebt? fiets op de kop ? thuis in een montage standaard?
Probeer eens: Wiel in de fiets plaatsen, qr vastzetten, fiets op de grond zetten,qr losmaken en weer vast zetten.
Remmen centreren: De boutjes los,remmen inknijpen boutjes vast methode garandeert eigenlijk dat de remklauw altijd scheef staat.(staat je wiel er niet recht in, zet je ook de klauw scheef. en elke volgende keer weer. )
Beter is : remblokken uit de klauw, wiel goed plaatsen en remklauw (dus niet de blokken) centreren op de schijf. Daarna blokken plaatsen.
Loopt de rem dan nog steeds aan, dan eerst zorgen dat de remklauw goed schoon is en de zuigers goed bewegen.
Succes
Ik haal bijna dagelijks m'n wiel uit m'n fiets en heb nooit een aanlopende schijf.
Zijn de lagers van je wiel ok? Schijf zit goed vast?
Dan gaat het bij jou bij het monteren van het wiel ergens fout.
Je hebt geen steekas neem ik aan?
Wat doe je met je fiets als je lek hebt? fiets op de kop ? thuis in een montage standaard?
Probeer eens: Wiel in de fiets plaatsen, qr vastzetten, fiets op de grond zetten,qr losmaken en weer vast zetten.
Remmen centreren: De boutjes los,remmen inknijpen boutjes vast methode garandeert eigenlijk dat de remklauw altijd scheef staat.(staat je wiel er niet recht in, zet je ook de klauw scheef. en elke volgende keer weer. )
Beter is : remblokken uit de klauw, wiel goed plaatsen en remklauw (dus niet de blokken) centreren op de schijf. Daarna blokken plaatsen.
Loopt de rem dan nog steeds aan, dan eerst zorgen dat de remklauw goed schoon is en de zuigers goed bewegen.
Succes
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37635
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat is het verschil met wiel goed plaatsen, boutjes los, etc?
Niks imho.
Niks imho.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik ben heel blij met mijn "ouderwetse" velgremmetjes als ik dit allemaal lees!
Oeps, sorry ik bedoel natuurlijk leve de "vooruitgang" en de toegevoegde waarde van schijfremmen op de racefiets.
Oeps, sorry ik bedoel natuurlijk leve de "vooruitgang" en de toegevoegde waarde van schijfremmen op de racefiets.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Schijfrem icm steekas is de ideale oplossing, heb je nooit aanlopende blokken.
Echter mijn Speci Crux met schijfremmen en quick release geeft nooit een aanlopende rem bij het terugplaatsen van het wiel.
Het kan dus wel!
Echter mijn Speci Crux met schijfremmen en quick release geeft nooit een aanlopende rem bij het terugplaatsen van het wiel.
Het kan dus wel!
Daniel, als je je wiel goed plaatst staat de schijf in het midden van de klauw. Valt er niks te stellen en hoef je je klauw ook niet los te zetten.
Als de rem dan wel aanloopt is er iets anders aan de hand, Vastzittend zuigertje, door vuil stroef bewegend remblokje, zoiets. Blijf je dan steeds losdraaien knijpen enz stel je uiteindelijk de klauw tegen de schijf aan.
Als de rem dan wel aanloopt is er iets anders aan de hand, Vastzittend zuigertje, door vuil stroef bewegend remblokje, zoiets. Blijf je dan steeds losdraaien knijpen enz stel je uiteindelijk de klauw tegen de schijf aan.