Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Help, ik heb een fiets gekocht ...

Dirk Vanderperk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mei 2017 07:13

Dirk Vanderperk 11 mei 2017 23:09

Hoi RacendeFietsers,

Bedankt voor jullie reacties en de moeite om het op te schrijven. Ik heb een hoop geleerd vandaag. De oplossing ligt echter minder eenvoudig dan ik had gedacht (en gehoopt, 2 andere voorbladen bijvoorbeeld)

(DyDaJo, Rob74, JorisB) Het pukkeltje heb ik op het lichtste verzet genomen, 34/32 als ik alles goed begrijp. Ik ben makkelijk boven gekomen maar had op dat stuk het gevoel dat ik met mijn Santos een verzetje extra heb. En dat is blijkbaar ook zo want ik zit dus dichter bij een mountainbikeverzet.

(DyDaJo, NicoNB) Het gewicht van mijn Garnelli is meer dan de helft van de Santos. Dat is wel inclusief een verende voorvork, 2 fietstassen met van alles en nog wat, een thudbuster, een triatlonstuur en een senseo, 24 kg om 9.5 kg
Ik rij met die Garnelli op het valse plat en de hellingen (van bijvoorbeeld de Posbank) gemiddeld echt veel harder, maar op het einde mistte ik dus iets. Misschien moet ik eens leren op mijn trappers te gaan staan, dat kon namelijk niet op die Santos (stuur zat in de weg). Samen met dat verschil in gewicht moet het dus wel gaan lukken.

Rob74: ik heb het gevoel dat ik de zwaarste 5 (of zelfs meer) versnellingen nooit ga gebruiken, ik ben een fan van het lichte verzet. Ik verbaas me over dat zware verzet, wanneer gebruik je dat? Berg af? Ik ga zonder trappen al snel genoeg bergaf. En verder de afsluitdijk met windje 10 in de rug of zo ... ?

Conclusie:

In principe even niks doen maar als ik mijn stuur hoger ga laten zetten vraag ik nog wel even wat mijn "FM" er van vind en of hij op de korte termijn wellicht een oplossing heeft en wat dat zou kosten. Met enige nonchalance zal ik dan mijn alhier opgedane kennis ten toon spreiden ...
Santos gaat ook mee, zonder tassen, bagagedragers en triatlonstuur, die heb ik dan achter de hand. De Croix de Fer en de Galibier heb ik ook de hele dag over gedaan dus als het niet anders kan dan maar zo.
En nogmaals, misschien moet ik eens leren op mijn trappers te gaan staan, dat kon namelijk niet op die Santos, het stuur zat in de weg. Niet het triatlonstuur trouwens, het heeft te maken met de vorm van het frame, het lukt gewoon niet.

Ik mail volgende maand wel ff vanuit de Pyreneeën of ik boven ben gekomen.

Nog bedankt allemaal :like: en fiets lekker.
Dirk Vanderperk

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 mei 2017 00:09

Het lijkt of TS zich tegenspreekt: "teveel lage versnellingen" en toch het "koffiemolentje" missen. De Santos met Rohloff naaf past prima bij zijn gebruikspatroon. 24kg zal wel 14kg moeten zijn.
Een ultra compact of mini-compact op een racefiets (bijv. 42/28t) sneuvelt meestal omdat de derailleur niet genoeg omlaag kan.
Betaalbare super-compact: FSA Tempo Adventure: https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ;orderby=2
Wil je flink lichter trappen: gebruik een Wolftooth Roadlink met een 10v of 11v cassette tot 40t of 42t. https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Adapter-R ... -Aluminium

Sorry, laatste bericht van TS had ik niet gezien. Wat moet je met een triathlon stuur wanneer je geen grotere versnellingen gebruikt? Een stuur op een racefiets hoger (laten) zetten was vroeger (20 jaar geleden) heel simpel. Thans heb je op zijn minst een heel andere stuurpen nodig. Maar het kan (meestal) wel.

Dirk Vanderperk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mei 2017 07:13

Dirk Vanderperk 12 mei 2017 08:37

@Klimmer:

Nee kerel, het is geen 14 kilo, het is echt 24 met alles er op en er aan. Het is een dikke bandenfiets met voor jongens zoals jullie zware onderdelen zoals een verende zadelpen (de Thudbuster), bagagedrager, een verende voorvork, verlichting met dynamo in het voorwiel etc en 2 fietstassen met zooi. Bovendien weegt die Rohloff alleen al een ton.

Als je goed oplet zul je veel toerfietsers zien met een triatlonstuur. Dat is om tegen de wind in te fietsen, niet om op een zwaar verzet zo hard mogelijk te gaan :D .
Wel leuk om te zien hoe jij die fiets volledig vanuit de optiek van een racefietser beoordeeld. Maar mij gaat het niet om snelheid of zo hard mogelijk met zo min mogelijk energie, ik ben een toerist in de brede zin van het woord.

En die Santos/Rohloff met Magura hydraulische remmen en een Gates Carbon beltdrive heb ik niet voor niets gekocht. (net zo duur als een gemiddelde kwaliteit carbonfiets trouwens). Met dat ding kan ik ook eenvoudige mountainbikeroutes rijden. Als er maar geen grote keien en sprongen in het parcours zitten (Lemelerberg bijvoorbeeld) en ik heb er mee bovenop een paar pittige cols gestaan. Col de la Cayolle, Col de la Croix de Fer, Telegraphe, Galibier, Alpe d'Huez en de beide Ballonnetjes in de Alsace. Maar ik cross er ook mee over het strand in Bretagne en over de Veluwe. Klik maar even op onderstaande link, kun je naar de oorspronkelijke configuratie kijken:
http://www.netperk.eu/santos-trekking-comfort-2/
Hij is trouwens onderhoudsvrij. Alleen jaarlijks je naaf spoelen, verder geen enkel onderhoud. Die beltdrive gaat al 5 jaar mee en voor de zekerheid heb ik vorig jaar de banden vervangen.

Ik heb dat racefietsje gekocht omdat ik erg lang doe over de beklimmingen. De energie word beter overgebracht op die Garnelli, ik rij veel harder op het valse plat en hellingen tot 8%. Dan merk je die 14 kilo minder in optima forma.

En inderdaad, dat word een nieuwe stuurpen. Maar ik heb korte armpjes en na een dagje fietsen valt mijn hoofd er bijna af. Met die buik van me moet ik bovendien niet al te diep zitten.
Kortom, mijn situatie moet je niet bekijken vanuit je positie als "snelle jongen". Je moet grijs haar opzetten, kopje koffie inschenken, koekje er bij en dan nogmaals lezen.

En bedankt door de mogelijke oplossing, die gaat op het lijstje.

Groetz,
Dirk

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 mei 2017 08:55

Niet teveel nadenken, maar fietsen, foto's maken en genieten. Veel plezier daar
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 12 mei 2017 09:41

Als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je dan om advies? Klimmer is een ontzettend eigenwijze drol, maar hij weet echt wel het één en ander van fietstechniek en ook van meer dan alleen racefietsen. Als je van anderen verwacht dat ze openstaan voor afwijkende opvattingen, zou het sieren dat zelf ook te doen.

Kun je lang of kort (of leiever helemaal niet) opscheppen over je Rohloffnaaf en je Gates-aandrijving; je hebt nog steeds niet uit de doeken gedaan wat de relevánte specificaties van die Santos-tractor zijn.
Vorsprung durch Pedantik

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 12 mei 2017 09:50

Kijk dit is voor mij het moment om koffie in te schenken en een koekje erbij te pakken.
Ik zie een "mooie" discussie aankomen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 mei 2017 10:01

Een vakantie fiets, als de Santos met Rohlof naaf is ervoor gemaakt om zo makkelijk mogelijk te kunnen fietsen zelfs met volle bepakking. Dat geeft TS ook zelf aan dat hij hem daar voor gebruikt. Het verzet daarvoor is dan ook extreem licht, en komt overeen met een MTB verzet. (ook diverse malen aangegeven)
Waarschijnlijk is het dus een miscommunicatie geweest tussen TS en zijn FM om hier een goede fiets naast te zetten voor in de bergen. De aangekochte fiets is een racefiets met (voor een racefiets) een mooi licht verzet, waar elke beetje getrainde fietser allen asfalt beklimmingen mee boven komt zonder al te grote problemen. Echter een MTB en ook een vakantie fiets heeft een nog lichter verzet om ook met bepakking boven te komen (voor de vakantie fiets) of om een technische offroad beklimming boven te kunnen komen (voor de MTB).

Als ik alles zo lees heeft de TS wel fiets ervaring, en zal hij dan ook gewoon met de racefiets de Pyreneeën kunnen fietsen. Of dat sneller zal gaan dan met de Santos hoeft zeker niet, zeker niet als de Santos ook kaal bereden gaat worden, maar kan wel degelijk.
Dus wil je gewoon lekker een tocht rijden in de Pyreneeën doe dat met de racefiets, maar wil je heel rustig daar rijden om regelmatig te stoppen voor een foto of bakkie koffie, ga dan maar met de Santos.

Dirk Vanderperk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mei 2017 07:13

Dirk Vanderperk 12 mei 2017 11:05

Alien leest niet goed en interpreteert mijn opmerkingen verkeerd.

ik laat duidelijk merken de adviezen hier op prijs te stellen ik bedank Klimmer zelfs voor zijn suggestie. Ik laat bovendien met een smilie zien dat ik hem niet afwijs maar het juist leuk vind om die invalshoeken te bekijken.

En opscheppen over mijn santos, ach, dan is elke opsomming van specificaties op dit forum opscheppen. Weer ff goed lezen kerel, ik maak alleen maar duidelijk waar die 24 kilo vandaag komt.

Anyway, ik had dit forum moeten bezoeken voordat ik een fiets ging kopen. Maar ja, leven is leren. Gelukkig heeft mijn FM dat goed ingeschat en mij, volgens zijn eigen woorden, een instapmodel verkocht. Ga ik uiteindelijk helemaal terug naar de Santos dan is dat bepaald geen ramp (fiets was nog geen 1000 euro)

Vanmorgen bij FM hetzelfde gehoord als hier op het forum. Inclusief de opmerking over dooroefene en "je maakt je te druk, je komt wel boven alleen wat langzamer". Eventueel kan er later een "triple" worden gemonteerd, maar hij vind het zelf geen gelukkige oplossing ondanks dat hij er geld aan kan verdienen.

Op naar Frankrijk dus en kijken hoe ver ik kom.

En wie is TS ? Ik ben Dirk ...

Groetz,
Dirk

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 mei 2017 11:15

"Topic Starter"

Dirk Vanderperk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mei 2017 07:13

Dirk Vanderperk 12 mei 2017 11:19

:like:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 mei 2017 13:52

alien schreef:.....Klimmer is een ontzettend eigenwijze drol, maar hij weet echt wel het één en ander van fietstechniek en ook van meer dan alleen racefietsen......
Voor deze keer vat ik dat op als een compliment...... :like:

Plaats reactie