De laatste dagen ging het schakelen van het kleine voorblad naar het grote voorblad steeds moeilijker in de heuvels van Italie.
In Nederland heb ik het kleine blad niet nodig maar nu krijg ik hem niet meer op het voorblad.
Weet iemand waar dit precies in zit ??
Het gaat om een Campagnolo Veloce groep
Bij voorbaat dank
schakelen van klein naar groot voorblad gaat niet meer
De voorderailleur kan verschoven zijn: staat scheef. Rechtdraaien en beter vastzetten. Kabel kan zijn gaan rafelen, in of bij de shifter. Of kabel zit niet goed vast. In de binnenste stand lossen, strak trekken en vastzetten. Overigens zijn er in Italie toch ook fietsenmakers!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je shifter kapot is dan kan je ter plaatse enkel een nieuwe shifter laten plaatsen.
Meer kans dat je versnellingskabel onderaan het bracket muurvast zit.
Als je een liner hebt onderaan het bracket en deze zit vol zand-vuil dan kan je versnellingskabel daar muurvast komen te zitten.
Een mogelijke oplossing op de heel korte termijn en voor een heel korte tijd zou kunnen zijn om er WD 40 of een andere heel dunnen olie in te spuiten en dan te proberen of je toch nog beweging in de kabel krijgt.
Als je iets meer tijd en gereedschap bij hebt zou je kunnen overwegen om je kabel los te maken en proberen om de liner onder je bracket volledig vrij te maken.
Succes.
Meer kans dat je versnellingskabel onderaan het bracket muurvast zit.
Als je een liner hebt onderaan het bracket en deze zit vol zand-vuil dan kan je versnellingskabel daar muurvast komen te zitten.
Een mogelijke oplossing op de heel korte termijn en voor een heel korte tijd zou kunnen zijn om er WD 40 of een andere heel dunnen olie in te spuiten en dan te proberen of je toch nog beweging in de kabel krijgt.
Als je iets meer tijd en gereedschap bij hebt zou je kunnen overwegen om je kabel los te maken en proberen om de liner onder je bracket volledig vrij te maken.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
De stijghulpjes op de binnenkant van je buitenblad (die uitstekende nopjes) kunnen ook versleten zijn. Dan gaat schakelen ook een stuk slechter, zeker in combinatie met een slecht afgesteld voorderailleur (Zie daarvoor de post hierboven )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
of het schroefje op je voorderraileur dat de slag begrenst is verlopen. Er zit wel een veertje onder, maar ik heb in de praktijk ervaren dat het soms verloopt. Eenvoudig te testen. Slagje losdraaien en kijken of je schakelprobleem voorbij is.Het gaat om het schroefje bovenop de voorderalieur dat het dichst bij je frame zit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Om te zien of je V-derailleur mechanisch nog in orde is kan je ook proberen om deze met de hand naar buiten te bewegen, maar ik ga er even vanuit dat TS dat al geprobeerd heefteonderde schreef:of het schroefje op je voorderraileur dat de slag begrenst is verlopen. Er zit wel een veertje onder, maar ik heb in de praktijk ervaren dat het soms verloopt. Eenvoudig te testen. Slagje losdraaien en kijken of je schakelprobleem voorbij is.Het gaat om het schroefje bovenop de voorderalieur dat het dichst bij je frame zit.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Stijghulpen zijn letterlijk hulpen. Een blad zonder schakelhulpen schakelt ook, alleen wat langzamer en met meer geluid. TA maakte tot voor enkele jaren platte bladen, maar schakelen deden ze wel. Eigen ervaring. @Rick gaat het ons vertellen.
Zelf heb ik iets dergelijks ook eens meegemaakt, ik kon heel moeilijk van binnen naar buitenblad schakelen. Uiteindelijk is de binnenkabel gebroken, die bleek nog maar een aan paar draadjes te zitten en toen ik met de hand probeerde om de kabel strakker te trekken trok hem dus helemaal stuk. Dus ik zou niet uitsluiten dat het aan de kabel ligt.
- Kan je wel naar het buitenblad schakelen als je de kabel met de hand nog wat strakker trekt?
- Voel je nog spanning op de shifter als je probeert naar buitenblad te schakelen?
- Controleer de stand van de kooi tov de kettingbladen, eventueel de achterkand van de kooi iets naar buiten draaien.
- Kan je wel naar het buitenblad schakelen als je de kabel met de hand nog wat strakker trekt?
- Voel je nog spanning op de shifter als je probeert naar buitenblad te schakelen?
- Controleer de stand van de kooi tov de kettingbladen, eventueel de achterkand van de kooi iets naar buiten draaien.
schakelen van kleine blad naar grote blad ging al wat lastiger.
In nederland heb ik het kleine blad niet nodig maar in italie des te meer.
Het ging dus al wat minder soepel en bij het afstellen vanmiddag was het knak...
(ik was toen al weer thuis maar wilde het helemaal van voren af aan goed afstellen zodat alles heel soepel zou schakelen)
Misschien iets te veel kracht gezet maar volgens mij viel het wel mee.
Dan nu maar Veloce 2017 shifters er op zetten. Die zijn inmiddels besteld met nieuwe kabels
In ieder geval al blij dat het vorige week niet is gebeurd.
Als de set binnen is ga ik ze monteren en AL jullie antwoorden goed bekijken en waar nodig toe passen.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken
In nederland heb ik het kleine blad niet nodig maar in italie des te meer.
Het ging dus al wat minder soepel en bij het afstellen vanmiddag was het knak...
(ik was toen al weer thuis maar wilde het helemaal van voren af aan goed afstellen zodat alles heel soepel zou schakelen)
Misschien iets te veel kracht gezet maar volgens mij viel het wel mee.
Dan nu maar Veloce 2017 shifters er op zetten. Die zijn inmiddels besteld met nieuwe kabels
In ieder geval al blij dat het vorige week niet is gebeurd.
Als de set binnen is ga ik ze monteren en AL jullie antwoorden goed bekijken en waar nodig toe passen.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1
Dus de shifter was kapot?