Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

weer een net iets andere BB30 vraag

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 19 jun 2017 09:41

Ik rijd ook al jaaaaaren met BB30 en bij het minst geringe kraakje haal ik de crank er even uit. Alles weer invetten, en de kraakjes zijn verdwenen. Om een BB30 kraakvrij te houden is er gewoon wat meer onderhoud ndig. Ik heb nooit Loctite gebruikt, alleen maar (lager)vet op de lagers, frame en crankas zelf. Wel even zorgen dat je de lagers er recht in perst, mocht je ze eruit nemen.
Als je twee linkerhanden hebt, kan ik me wel voorstellen dat BB30 op den duur gaat irriteren. Want kraken doen ze allemaal op den duur. Zie het als een servicelampje net als in je auto. :D

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 jun 2017 14:05

bikerke schreef: 21 apr 2017 14:02 Ik zou gewoon een bb30/shimano setje plaatsen van c-bear.
+1 Met C-Bear heel goede ervaring.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 20 jun 2017 19:46

Joskovic schreef: 19 jun 2017 09:41 Ik rijd ook al jaaaaaren met BB30 en bij het minst geringe kraakje haal ik de crank er even uit. Alles weer invetten, en de kraakjes zijn verdwenen. Om een BB30 kraakvrij te houden is er gewoon wat meer onderhoud ndig. Ik heb nooit Loctite gebruikt, alleen maar (lager)vet op de lagers, frame en crankas zelf. Wel even zorgen dat je de lagers er recht in perst, mocht je ze eruit nemen.
Als je twee linkerhanden hebt, kan ik me wel voorstellen dat BB30 op den duur gaat irriteren. Want kraken doen ze allemaal op den duur. Zie het als een servicelampje net als in je auto. :D

Echt twee linkerhanden heb ik niet. Maar alles wat jij zegt is al lang geprobeerd. Ik ben echt niet direct spul aan t vervangen gegaan. Maar dit is al 1,5 jaar bezig. En nu het warmer is kraakt het natuurlijk nog meer.
Maak joe woar

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 21 jun 2017 18:55

1,5jr met een krakend bracket?! Ik had m voor minder verkocht ..
Maar dat voegt niks toe aan deze discussie ..sorry!
Veel succes, geduld heb je iig wel ;) :winkthumb:
Anima Sana In Corpore Sano.

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 21 jun 2017 23:43

Ik sluit me aan bij MarcFaFo, gebruik van C-bear het setje voor BB30-24mm Shimano en je bent van je gekraak af.

Succes.
Altijd onderweg...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2017 09:10

Nee hoor. Fiets 1, met de standaard (slecht bekend staande) FSA lagers lijkt kraakvrij te blijven. En dit is nog wel mijn woon-werk(paard). Terwijl de c-bear lagers (weliswaar geen conversieaddertje, maar gewoon bb30) in mijn luxe showpony vrolijk aan het kraken gaan als ik een beetje aanzet. Nu kan ik daar prima mee leven, dus ik doe er verder weinig mee.

@Joskovic: mep jij iedere keer ook de trapas eruit dan? Dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de lagers.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 jun 2017 09:35

Het kraken heeft dan ook weini9 tot niets met het lager zelf te maken, maar met de passing in het frame.
Kraakt er iets? Dan bewegen onderdelen t.o.v. elkaar die dat niet horen te doen.
Met vet kan je geluid dempen, maar in principe is het de verkeerde aanpak.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2017 10:50

@keezx: Dat is ook mijn diagnose inderdaad
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 22 jun 2017 12:32

Helaas kun je met een BB30 niet zo veel, tenzij je met een adapter wil werken. Je zult dus wel met vet icm poetsen het op moeten lossen, als je het origineel wilt houden, zoals ik.

53x11: Ik haal minder dan een handvol keer per jaar de trapas eruit. Deze zit echt niet vast. Klein tikje met een rubber hamer en hij is los. Dit kunnen de lagers echt wel aan. Tegenwoordig heb ik een 'zomerfiets', dus daar zal ik wat minder mee rommelen. Tot een paar weken geleden heb ik 7 jaar met 1 fiets gedaan, en dan ontkom je er niet aan om de boel zo nu en dan los te halen ivm slecht weer ritten.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 jun 2017 09:41

Keezx schreef: 22 jun 2017 09:35 Het kraken heeft dan ook weini9 tot niets met het lager zelf te maken, maar met de passing in het frame.
Kraakt er iets? Dan bewegen onderdelen t.o.v. elkaar die dat niet horen te doen.
Met vet kan je geluid dempen, maar in principe is het de verkeerde aanpak.
Precies dat en vandaar de loctite, maar ik wacht eerst even af, het valt nu mee.
Criterium op koningsdag was het zo erg dat je me hoorde aankomen, en echt hard ging ik niet :lol:
Maak joe woar

Plaats reactie