Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reparatieset voor onderweg

knrd
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2017 12:11

knrd 16 apr 2017 20:56

Ben een beginnend fietser en heb afgelopen week een nieuwe racefiets besteld.
Ik wil graag een reparatiesetje meenemen voor onderweg in een zadeltasje.
Graag wilde ik van jullie weten wat de must-haves zijn om mee te nemen?

Als ik zo via het internet rond ga kijken dan moet ik er haast een rugzak voor meenemen zoveel verschillende dingen die er zijn. Vandaar de vraag welke dingen handig zijn voor onderhoud wat je onderweg tegen kunt komen en eigenlijk wel gereedschap voor bij moet hebben.

Graag jullie reactie hier op :winkthumb:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 apr 2017 21:04

Ik heb een Ortlieb micro zadeltasje en daar gaat in:
2 binnenbanden
Crankbrother M17 multitool met kettingpons
KMC missing links 10s en 11s (verschillende fietsen)
Co2 pomp
3 co2 patronen
Park tool bandenplakset
2 bandenlichters
Id kaart met naam etc.
Presta naar schrader ventiel ding
En vast nog wel meer.

Er past dus meer in dan je denkt en het is nog een best bescheiden ding al zeg ik het zelf. Ook makkelijk in- en uit te klikken wanneer ik wissel van fiets (beide hebben Fizik zadels met ICS systeem).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 16 apr 2017 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 apr 2017 21:05

Binnenband
Reparatiesetje ( https://www.hopmansfietsgigant.nl/assor ... -set-gp-2/
2 a 3 inbussleutels (ipv zware multitool)
Co2 pomp en 2 patronen (handpomp kan ook)
Bandenlichters

Al het overige is ballast
o'7o

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 16 apr 2017 23:22

Met één en soms twee binnenbandjes, twee plastic bandenwippers en een pompje ben ik al ruim 30 jaar altijd zonder veel moeite weer thuis gekomen. Als alles goed vast zit is een gebroken ketting het enige wat je misschien makkelijk kan repareren. Mischien nog een spaak een beetje aan draaien om een krom wiel weer gangbaar te maken, maar dan houdt het wel op. Ik zou het risico nemen en je er niet druk om maken.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 17 apr 2017 00:24

Onderweg je wiel of ketting proberen te repareren is vragen om ellende. Je werkomstandigheden zijn toch ronduit klote. voor je het weet is je probleem groter ipv opgelost. Als je wiel of ketting kapot is word het tijd om te lopen of bellen. Voor de rest kan er weinig echt kapot wat nodig is om direct te kunnen fixen. dus de vraag of je imbussleutels nodig hebt is ook reel. Meer zinvol is om je fiets goed bij te houden om te voorkomen dat dingen onderweg los gaan. En als een bout afbreekt helpt je sleutel ook niet.

In ieder geval 1 of 2 binnenbanden, 2 bandafnemers en een pompje of co2 patronen. En wat geld dat je altijd nog n fietsenmaker kunt betalen.

Gr Rob

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 17 apr 2017 01:06

Imbussleutel wel! Meenemen, tijdens afdaling bergrit door een pothole en ineens stond mijn stuur 30 graden lager (heel veel geluk gehad). Ver weg van alles en iedereen zonder idee hoe uit te leggen waar ik was. Met de sleutel kon ik het zo verhelpen.

Topeak multitooltje (licht)
1 binnenband
1 luchtampul en topeak schroefkopje om deze op je ventiel te kunnen zetten (licht en piepklein)
En zon setje van 3 PLASTIC bandafnemers (iig niet die uit de multitool gebruiken) Dan verneuk je je velg niet.
Evt een reserve koppel linkje voor je ketting maar die heb ik nooit bij. Reserve knoopcelbatterij evt?

Zo kom ik altijd thuis.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 apr 2017 01:26

Rob71 schreef:Onderweg je wiel of ketting proberen te repareren is vragen om ellende. Je werkomstandigheden zijn toch ronduit klote. voor je het weet is je probleem groter ipv opgelost.
Dan ken je mij nog niet, ik los alles op in een poep en een scheet zonder ellende.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 17 apr 2017 07:13

Rob71 schreef:Onderweg je wiel of ketting proberen te repareren is vragen om ellende. Je werkomstandigheden zijn toch ronduit klote. voor je het weet is je probleem groter ipv opgelost. Als je wiel of ketting kapot is word het tijd om te lopen of bellen.
Onzin.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2017 07:20

+1 totale onzin

Laatst nog een missing link reparatie gedaan voor een gestrande MTB'er. Hij blij, was 5 min werk....

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 apr 2017 09:04

Je fiets gewoon goed in elkaar zetten. In een half miljoen km's sinds eind 1969 nooit een reparatiesetje nodig gehad. Alleen bandjes.
Zowel op TV bij de profs of bij toertochten zit ik soms met grote verbazing te kijken wat er allemaal los gaat en tijdens de rit allemaal gesleuteld moet worden.

Wel een keer niet verder gekund maar dat probleem was ook met een multitool niet meer op te lossen. Dan is geld, gsm of een goede babbel gewoon de oplossing.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2017 09:07

Bij de profs is het 9 van de 10x gewoon een reden om te duwen...

Aantal x dat ik niet verder kon is bij mij 2.

1e keer was ik 4 van de 5 bladboutjes verloren. Sindsdien zet ik ze vast met loctite, toevallig vorig jaar nog eens geprobeerd zonder en direct weer hetzelfde probleem...

2e keer was de hieldraad van mijn buitenband gescheurd. Ik kon verder, maar had geen zin in mogelijke schade. Mijn vrouw was toevallig vrij die dag dus zij bracht even een nieuw bandje waardoor ik de rit gewoon kon vervolgen.

Spaakbreuk heb ik 2x gehad, beide keren kwestie van rem open zetten en verder bollen....

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 apr 2017 09:25

In mijn zadeltasje twee bandjes en in een stevig plastic zakje de rest wat hierboven al werd genoemd wat in een van de rugzakjes gaat. Plus een momentsleutel ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie