Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reparatieset voor onderweg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 apr 2017 10:11

body schreef:Ik ben nu ook op zoek naar een kettingspons maar voor 11 speed.
Alle kettingsponsen werken voor alle kettingen.
Zou eens bij de Action kijken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 apr 2017 10:51

Groot voordeel: je kunt er ook je derailleur, tandwielen en casette mee doen!

Een specifieke 11 speed ketting(...)pons heb je alleen nodig als je de ketting ook weer veilig wilt sluiten. Voor onderweg volstaat zo ongeveer alles. Sluiten doe je met een sluitschakeltje van KMC of SRAM
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 apr 2017 11:11

Een 11 speed ketting sluiten met een licht ponsje voor onderweg is vragen om nog een kettingbreuk..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 apr 2017 11:15

canyon81 schreef:CUT

Is mij vorige week op de racer overkomen... Twee weken geleden de ketting nog gecontroleerd met de kettingchecker: geen probleem. Toch brak de ketting na vlot optrekken bij een verkeerslicht. Ik dacht eerst: dat zal de sluitschakel wel zijn, die heb ik eerder doormidden gehad. Maar het was een gewone schakel die kapot was. Eén helft miste, de andere helft helemaal kromgetrokken. Daar was een pons echt nodig geweest. Maar die had ik niet bij me. Wel een telefoon gelukkig :)
Heeft IMO niks te maken met de mate van slijtage, eerder een materiaal- of fabricagefout.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 apr 2017 14:09

Keezx schreef:Een 11 speed ketting sluiten met een licht ponsje voor onderweg is vragen om nog een kettingbreuk..
Exact, en omdat niemand (neem ik aan) een fatsoenlijke 11-speed pons en specifieke sluitpin (bij campa is dat zelfs een heel stukje ketting) bij zich heeft, volstaat om het even welke lichtgewicht pons en een sluitschakeltje.

Ik heb trouwens geen van beiden mee. De enige kettingen die ik wel eens door midden trap zijn van mijn stadsfiets, maar die zijn dan ook van prutkwaliteit en krijgen geen onderhoud
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 21 apr 2017 14:14

Keezx schreef:
canyon81 schreef:CUT

Is mij vorige week op de racer overkomen... Twee weken geleden de ketting nog gecontroleerd met de kettingchecker: geen probleem. Toch brak de ketting na vlot optrekken bij een verkeerslicht. Ik dacht eerst: dat zal de sluitschakel wel zijn, die heb ik eerder doormidden gehad. Maar het was een gewone schakel die kapot was. Eén helft miste, de andere helft helemaal kromgetrokken. Daar was een pons echt nodig geweest. Maar die had ik niet bij me. Wel een telefoon gelukkig :)
Heeft IMO niks te maken met de mate van slijtage, eerder een materiaal- of fabricagefout.
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Eenvoud kenmerkt het ware.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 apr 2017 14:18

Een echte kettingbreuk, dat wil zeggen een binnen- of buitenplaatje doormidden heb ik in 50 jaar nog nooit meegemaakt.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
canyon81 schreef:
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Kan je eens een fotootje daarvan plaatsen?
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 21 apr 2017 14:29

Keezx schreef:Een echte kettingbreuk, dat wil zeggen een binnen- of buitenplaatje doormidden heb ik in 50 jaar nog nooit meegemaakt.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
canyon81 schreef:
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Kan je eens een fotootje daarvan plaatsen?
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.
Bij mij was de pen van de schalm afgebroken, dus niet de schalm zelf doormidden. Ik zal een fotootje plaatsen vanmiddag.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 apr 2017 14:42

Keezx schreef: Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
In je stuurdop plaatsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 22 apr 2017 12:13

Keezx schreef:Een echte kettingbreuk, dat wil zeggen een binnen- of buitenplaatje doormidden heb ik in 50 jaar nog nooit meegemaakt.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
canyon81 schreef:
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Kan je eens een fotootje daarvan plaatsen?
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.

Afbeelding

De pen is afgebroken van de schalm, daarna bij kracht zetten door de bus getrokken, waardoor de andere schalm (waar de pen nog aan vast zat) is scheefgetrokken.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 apr 2017 12:41

Bedankt alvast
Pen uit de plaat getrokken dus.
De andere kant (het gat dus) interesseert me eigenlijk meer.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 22 apr 2017 13:16

Dan hebben we een uitdaging... Dat stuk is weg, zat ook niet meer aan de andere kant van de ketting. Dat ligt dus ergens bij een verkeerslicht in Leusden op het asfalt.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Plaats reactie