Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets gaat niet van middelste blad

WielrennerYouri
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2015 12:23
Locatie: Hoeven, Noord-Brabant

WielrennerYouri 20 mar 2017 10:21

Dag forum-leden,

Ik schakel met Campagnolo en heb drie bladen voor. Ik train altijd op het middelste blad. Echter rijd ik de laatste kilometer altijd wel uit op het kleinste blad. Gisteren probeerde ik terug te schakelen naar het kleine blad. Ik kon de versnelling wel induwen, maar het blad veranderde niet. Een groter blad lukte ook niet. Nu kan ik dus alleen maar op het middelste blad rijden. Snapt iemand hoe dit kan of heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt.

Youri
Fietser uit Hoeven (Noord-Brabant)

https://www.strava.com/athletes/5914856

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mar 2017 10:25

Dat kan verschillende oorzaken hebben. De shifter kan intern vervuild zijn, bij Campagnolo is dat goed op te lossen. Het kan ook aan de kabelspanning liggen. De kabel zou zelfs gebroken kunnen zijn.

Beweegt de VD überhaupt als je schakelt?

WielrennerYouri
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2015 12:23
Locatie: Hoeven, Noord-Brabant

WielrennerYouri 20 mar 2017 11:38

havana schreef:Dat kan verschillende oorzaken hebben. De shifter kan intern vervuild zijn, bij Campagnolo is dat goed op te lossen. Het kan ook aan de kabelspanning liggen. De kabel zou zelfs gebroken kunnen zijn.

Beweegt de VD überhaupt als je schakelt?
Hij beweegt heel lichtjes. Ik zal het wel eens even goed schoonmaken, misschien helpt dat.
Fietser uit Hoeven (Noord-Brabant)

https://www.strava.com/athletes/5914856

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 mar 2017 12:09

Ik zie twee mogelijkheden:
  1. Leer het een een ander over fietstechniek en los het zelf op.
  2. Breng je fiets naar de fietsenmaker.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mar 2017 12:29

alien schreef:Ik zie twee mogelijkheden:
  1. Leer het een een ander over fietstechniek en los het zelf op.
  2. Breng je fiets naar de fietsenmaker.
Reactie in de categorie van "ik heb 50% kans op de hoofdprijs in de loterij".
Ik win m wel, of ik win m niet ... :roll:

Elke technische vraag kan je zo wel beantwoorden met "laat het iemand anders doen" of "leer iets en doet het zelf"

TS vraagt hier op het forum, om iets te leren en het zelf te doen, toch?
Dat zijn formulering niet scherp is, komt allicht ook door onervarenheid. Mag je hem mee helpen, hoef je m niet op af te straffen.

On topic:
De boel schoonmaken is altijd een goede 1e stap. Kan je ook meteen goed bekijken hoe het in elkaar steekt. Wellicht zit de voorderailleur vast met wat kek, of is de veer wat stroef/verroest. Beetje WD40 na het schoonmaken om de boel op te lossen. En als alles weer soepel beweegt een klein beetje vet of olie voor de bescherming.
Als je derailleur niet naar het kleinste blad wil, is dit waarschijnlijk het euvel, want je klikt met je shifter, geeft extra kabellengte waardoor de veer van de derailleur de derailleur naar binnen drukt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2017 12:36

Als je naar kleinste blad schakelt, kun je hem met de hand dan wel daarheen duwen?
Less is bore

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 20 mar 2017 13:10

Als de versnellingskabel buiten het frame loopt en je bij de schuine buis aan de binnenkabel zijwaards kan trekken dan moet de derailleur van een kleiner naar groter blad te trekken zijn. Schakel op het stuur naar kleinste en kijk of er voldoende ruimte in de lengte komt om naar kleinste blad te gaan.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 mar 2017 13:19

MarkVeenstra schreef:Reactie in de categorie van "ik heb 50% kans op de hoofdprijs in de loterij".
Ik win m wel, of ik win m niet ... :roll:

Elke technische vraag kan je zo wel beantwoorden met "laat het iemand anders doen" of "leer iets en doet het zelf"
Ja, dat kan. Doe ik niet, hoor. Maar ik vind dit een beetje een vráág in de categorie, "ik heb een fiets gekocht nu doet iets het niet zeg effe wat er mis is."

Iemand die zelf een beetje moeite doet, wil ik graag helpen. Iemand die geen enkele moeite wil doen, gaat beter naar een fietsenmaker. Uit niets blijkt in welke categorie TS valt.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie